Něco o historii závodu
Vysočina - tak se jmenuje cyklistický etapový závod, který vznikl během tří měsíců v roce 1997 a důvod vzniku vysvětluje organizátor pan Milan Plocek: „V roce 1996 a 1997 jsem žádal ČSC o uspořádání silničního mistrovství ČR, které jsem za podivných okolností nedostal. Během jednoho dne jsme se synem probrali všechny klady i zápory, a jak je vidět, převládly klady a akce se uskutečnila. Od druhého ročníku se do závodu jako generální sponzor zapojil i brněnský Edvard Rovner. V průběhu úspěšné dlouhodobé spolupráce jsme se dohodli na jejím ukončení až 10. ročníkem. Z tohoto důvodu jsme se v letošním 11. ročníku opět vrátili k původnímu názvu závodu VYSOČINA.“
Když nahlédneme do historie závodu, tak zjistíme, že každý ročník měl jiného vítěze. Po desátém ročníku je nejúspěšnějším cyklistou Petr Benčík, který zvítězil v šesti etapách, druhý je Franta Trkal (3), třetí Luboš Kejval (2). Dvě etapová vítězství slavili i Sádlo, Bečka, Hrazdíra, Slobodník a Sosenka, ale další umístění na „bedně“ rozhodla o tomto pořadí. Držitelem nejlepšího času z časovky, která se jezdí na stejné trati od 1. ročníku, je Ondřej Sosenka časem 23 minut a 6 vteřin z roku 1999. Nejmenší časovou ztrátu (2 sekundy) na vítěze měl v konečném celkovém pořadí v roce 2001 L. Kejval na Trkala , v následujícím ročníku si to stejnou hodnotou vyměnili. Naopak největší ztrátu (1:59 min.) měl druhý Čerepan na vítězného Slobodníka v roce 2000. Pořadí nejúspěšnějších v bodovací soutěži je Trkal, Sádlo, Bečka, ve vrchařské soutěži pak: Tichý, Riška, Bečka. V uplynulých ročnících se na startu objevili i ve světě úspěšní zahraniční cyklisté jako například Schumacher, Koop, Förster, Bončukov, Golovanov. Mezi „bafiky“ pak Petr Becker – v tu dobu osobní trenér Jana Ullricha, ale i starší bratr Jana v roli mechanika.
Historie vítězů:
1997: Kotal Jan (CZE - Česká spořitelna)
1998: Purmenský Jaromír (CZE - JOKO Velamos)
1999: Kejval Miloslav (CZE - PSK Unit Expert)
2000: Slobodník Ondrej (SVK - Wüstenrot-ZVVZ)
2001: Trkal František (CZE - PSK Remerx)
2002: Kejval Lubomír (CZE - Wüstenrot-ZVVZ)
2003: Broniš Roman (SVK - ŽP Podbrezová)
2004: Benčík Petr (CZE - eD´system-ZVVZ)
2005: Zitta Pavel (CZE - PSK Whirlpool)
2006: Andrle René (CZE - PSK Whirlpool)
Popis závodu Vysočina 2007
O charkateru závodu nám opět něco pověděli pořadatelé: „Už od prvního ročníku jsme se snažili skladbu i délky etap závodu přizpůsobit více kategorii do 23 let. Nejsem přítelem dlouhých etap, kdy se několik hodin na trati nic neděje. Prvních sedm ročníků mělo skladbu čtyři etapy ve třech dnech, od osmého již pět etap v průběhu čtyř dnů. Kladně je trenéry hodnoceno každoroční pořádání časovky, která převážně z organizačních důvodů, v dnes tak silném silničním provozu, mizí z kalendáře závodů.“
Letos tedy bude mít tento etapák 5 etap – ve čtvrtek, pátek a neděli po jedné, v sobotu čekají na závodníky hned etapy dvě.
První etapa bude mít délku 132 km a bude probíhat na 11ti okruzích o délce 12 km se startem a cílem v Novém městě na Moravě. Její profil lze označit jako kopcovitý a je to slušný začátek „na rozjetí“.
Zato hned druhou etapu lze směle označit jako královskou. Jejím centrem je tentokrát Bystřice nad Pernštejnem odkud se závdoníci vydají na 4 okruhy o délce 31 km vedené v krásném a cyklistiky atraktivním prostředí okolí Vírské přehrady. A zejména stoupání od přehrady do Hlubokého a Veselí důkladně prověří vrchařské schopnosti závodníků.
V sobotu se pojedou tedy 2 etapy, dopolední 97,5 km dlouhá etapa se startem a cílem ve Ždáru nad Sázavou, jejíž větší část se však bude odehrávat na sedmi okruzích mezi obcemi Velká Losenice, Vepřová, Malá Losenice. Druhou sobotní etapou bude časovka na 18 km ze Ždáru nad Sázavou do Nových Dvorů a zpět, která bude tedy i současně náhradní mistrovskou časovkou pro muže i ženy. O tomto ještě podrobnějí níže.
V neděli pak etapák završí nejdelší 162 km dlouhá etapa. V té na závodníky čeká 6 okruhů vedených ze Ždáru nad Sázavou, přes známá zimní centra běžeckého lyžování Sklené, Tři Studně a Vlachovice do Nového Města na Moravě a odtud zpět do Ždáru.
Mapy a profily jednotlivých etap najdete na: http://www.sweb.cz/vysocinatour/1%20etapa.htm
Mistrovství republiky v časovce jednotlivců můžů a žen
Jak již bylo uvedeno výše, každoroční součástí tohoto etapového závodu je časovka na tradiční trase, kterou je v dnešní době na vysoké úrovní pořád těžší zorganizovat. Zejména kvůli úplné uzavírce tratě policie dost nerada slyší o takové silniční cyklistiké disciplíně.Všichni jsme se o tomto problému přesvědčili koncem června v Domašově u Brna, kdy musela být mistrovská časovka pro hustý provoz zrušena. Proč se náhradní koná právě v rámci Vysočiny vysvětluje pan Plocek: „Již tentýž den mě ve Žďáru nad Sázavou navštívil Lubor Tesař s návrhem, abych v rámci Vysočiny umožnil při časovce start ženám, muži by mistrovský titul, včetně UCI bodů, získali za úmístění v „etapové“ časovce. Další návrhy byly projednávány členy silniční komise s vedením ČSC. Samozřejmě je velká škoda, jak dopadla časovka v Domašově organizovaná Favoritem Brno, ale nedejte cyklistům i svazu možnost si připsat si 60 UCI bodů. Proto jsem kývl na návrh na uspořádání „mistrovské časovky“ pro obě kategorie. U kategorie mužů byl sice problém, zda umožnit start na časovce jen „příchozím“, nebo dát podmínku absolvování předcházejících tří etap. Samozřejmě, lze hovořit, že to není „metodické“, ale jakou nevýhodu by měli ti, kteří by absolvovali právě ty tři předcházející etapy a dopoledne před časovkou dokonce ne jednoduchou stovku. Na podkladě mnoha osobních i telefonických rozhovorů se závodníky i šéfy klubů, mohu říci, že všichni byli pro tuto spravedlivější variantu podmínek a tedy v kategorii mužů se mistrovské časovky zúčastní pouze závodníci, kteří budou účastníky etapového závodu. Organizačně je časovku připravena tak, že ženy odstartují v 15 hodin a po odstartování poslední ženy naváží muži."