Uprostřed republiky ve městě, kde je tradičně velká koncentrace cyklistů a tradičně i dráhových cyklistů a kde se místní Favorit Brno stará o co nejlepší kalendář dráhových závodů, má velodrom smysl
O snaze, snad na dobré cestě, psala pondělní MF Dnes a idnes.cz, ale informace začínaly prosakovat již dříve. Nyní jsou tedy zarámované prvními oficiálními informacemi.
Nová hala pro cyklisty má stát v Komárově a má nahradit stávající velodrom na brněnském výstavišti. Cena haly s dřevěným oválem dlouhým 250 metrů by se měla pohybovat mezi 350 až 400 milióny korun. Velodrom postaví město, které o tom jedná s Českým svazem cyklistiky.
Záměr by měl jít už do některé z nejbližších rad města. „Necháme zpracovat detailní studii, abychom mohli vyhlásit výběrové řízení. To by mohlo být zhruba za rok, koncem roku 2018 bychom mohli mít uzavřené smlouvy, na přelomu let 2019 a 2020 bychom mohli začít stavět,“ popisuje Hladík (náměstek brněnského primátora).
Představitelé Českého svazu cyklistiky záměr města vítají s nadšením. „Budeme moc rádi, když to vyjde. Nový velodrom je pro nás klíčovou záležitostí. V Česku totiž žádný odpovídající neexistuje,“ potvrzuje Stanislav Kozubek, generální sekretář Českého svazu cyklistiky a bývalý profesionální silniční cyklista.
Podle něj už jsou po roce 2000 pro dráhaře standardem 250 metrů dlouhé dřevěné dráhy na krytých velodromech. „Žádná taková u nás není, a to přestože má u nás dráhová cyklistika dlouholetou tradici, především v Brně. Účastníme se olympijských her a závodů mistrovství světa, ale naši sportovci jezdí na odpovídající stadion do Vídně, což stojí velké peníze“ doplňuje Kozubek.
Tolik popisuje situaci MF Dnes a ještě dodává:
Jako nezbytnou vidí stavbu i prezident svazu, rodilý Brňan Marián Štetina. Brněnský ovál je totiž betonový, má délku 400 metrů a střechu, ale bez stěn, takže dovnitř fouká.
„Naši reprezentanti trénují celý rok na otevřeném betonovém velodromu na výstavišti – v zimě jezdí v rukavicích a čepici. Je to, jako kdyby vrcholoví plavci měli jen venkovní bazén nebo fotbalisté škváru,“ komentuje Štetina, který vede jednání s městem Brnem. „Pracujeme na tom už dva roky, teď to vypadá, že se dostaneme k nějakému výsledku,“ doufá.
„Počítáme i s tím, že by se tam přestěhovala agenda dráhové cyklistiky, středisko vrcholového sportu cyklistiky Dukly a cyklistický oddíl Favorit Brno, který dnes provozuje starý velodrom,“ doplňuje Štetina.
(citace z idnes.cz)
Doufejme, že to tak opravdu bude a stavba krytého - halového velodromu v Brně se podaří. Článek ještě dodává, že starý velodrom by se měl začít bourat až po dostavění nové haly. Tak snad to nedopadne jako u našich východních sousedů v Bratislavě.
Jistě je zde mnoho neznámých. Opravdu Brno halu postaví? Slibuje i fotbalový stadion a hokejovou halu a to jsou investice o hodně dražší a s větším předvolebním dopadem.
A je také otázkou, kdo se postará o provoz haly? O nynější velodrom v Pisárkách se stará Favorit, není to levné, ale především díky nemovitostem k pronájmu, si na to svojí hospodářskou činností vydělá. V nových prostorách by se musely nastolit i nové ekonomické podmínky.
Při podzimních závodech a oslavách 60 let brněnského Favoritu má být představena koncepce nového velodromu.
Foto Jan Brychta