Předchozí generace Ultimate byly mimořádně úspěšné na největších závodech. Cadel Evans se na modelu druhé generace stal mistrem světa v roce 2009, Nairo Quintana o pět let později vyhrál Giro d'Italia na svém Ultimate a o další tři roky později přidal také triumf na Vueltě. Mezitím se Alexander Kristoff radoval z vítězství na Milán - Sanremo a v roce 2018 přidal Alejandro Valverde druhý světový titul pro Canyon a Richard Carapaz navázal vítězstvím na Giru 2019.   

Poté převzal roli vlajkové lodi nový model aerodynamického závodního kola Aeroad, který u týmů Alpecin - Deceuninck, Movistar a Arkéa Samsic převažoval. Ale nový Ultimate se na Aeroad v mnoha ohledech dotahuje a v jiných ho překonává. Aspoň podle tvrzení Canyonu. "Vyvinout dokonale vyvážené silniční kolo je v podstatě stejné jako uvařit dobrou dávku espressa: nejde jen o zrna, teplotu přípravy, dobu extrakce nebo tlak. Jde o kombinaci všech těchto prvků, aby vzniklo něco, co vám vykouzlí úsměv na tváři a co vás od prvního doušku bude lákat dát si další. Vyvážení čistých prvků moderního silničního kola - aerodynamiky, tuhosti, hmotnosti a pohodlí - vám vykouzlí stejný úsměv už při první jízdě," říká Matthias Eurich, produktový manažer silničních kol. 

Nový Ultimate už používají profi týmy na Vueltě. Jay Vine vyhrál na Ultimate dvě horské etapy a drží dres nejlepšího vrchaře. Enric Mas je celkově druhý a útočí na červený trikot. Movistar kola testoval už na Critérium du Dauphiné a Tour de France. 

Takže co je konkrétně nového?

Komfort

Canyon zvětšil prostor pro pneumatiky. Do rámu se vejdou pláště o průměru až 32 mm. Komfort zvyšují také štíhlé vzpěry zadní vidlice, optimalizované vrstvy uhlíkových vláken a nová sedlovka ve tvaru D. Nová je také konstrukce vnitřní objímky, která svírá sedlovku níže, čímž umožní ideální míru ohybu. U předchozí generace byl šroub pro utahování na zadní straně sedlové trubky, nově je posunut o 180°, zevnitř rámového trojúhelníku, aby byl lépe chráněn od vody a bláta. Uchycení je naprosto nenápadné.

Aerodynamika 

Ve spolupráci s odborníky ze společnosti Swiss Side optimalizovali aerodynamiku. Podle Canyonu se podařilo uspořit až 10 wattů jen u rámové sady. Konstruktéři nenechali lidem ze Swiss Side zcela volnou ruku při návrahu tvaru rámu, protože aerodynamika nebyla jediným, nebo nejdůležitějším hlediskem.  

Kompletní integrace

Všechny bovdeny a kabely jsou nově schované uvnitř řídítek a rámu. Předchozí generace Ultimate měla vnější vedení bovdenů, nová využívá kokpit CP0018, který byl použit už u modelu Aeroad. To znamená, že si můžete snadno nastavit výšku řídítek v rozmezí 15 mm, aniž by bylo nutné zkracovat krk vidlice a také šířku řídítek, od 39 cm po 43 cm.

Snížená hmotnost

Ultimate není vyloženě vrchařským kolem, má být všestranným závodním strojem, ale nízká váha k tomu samozřejmě patří. Model Ultimate CFR Di2 včetně pedálů, košíků a dalšího příslušenství váží ve velikosti M pouhých 6,3 kg. Konstruktéři se přitom snažili také zvýšit odolnost celého kola a zesílili množství materiálu v nejdůležitějších částech rámu. 

Design rámu je nový, ale esteticky navazuje na předchozí generace. Tuhost hlavové trubky je o 15 % vyšší než u předchozí generace.  

Geometrie a ovladatelnost 

Nový Ultimate je vůbec prvním kolem Canyon s odstupňovanou délkou řetězové vzpěry - u velikostí L, XL a 2XL jsou proporcionálně delší než u menších rámů. Jezdci s menšími koly mohou těžit z kompaktního nastavení řetězové vzpěry a větší kola mají díky tomu mají zvýšenou stabilitu při jízdě po rovině a jsou výrazně jistější v technických pasážích. Nový Ultimate má identickou geometrii jako model Aeroad. Profesionálové díky tomu mohou plynule přecházet mezi koly Ultimate a Aeroad a vybírat si kolo podle terénu, aniž by museli přemýšlet nad posedem.

Všechny modely Ultimate jsou unisex, Canyon nebude nabízet speciály určené ženám. "Nová kola budou k dispozici pouze jako unisex modely. Chceme vyvíjet kola, která budou vyhovovat všem typům jezdců, a nerozdělovat je podle pohlaví. Každý cyklista si najde kolo, které mu bude individuálně vyhovovat," říká Eurich. K tomu je potřeba nabídnout širokou škálu velikostí. Pro řady SL a SLX je k dispozici 8 velikostí rámů (3XS-2XL). Rámy SL ve velikostech 3XS a 2XS mají zapletená kola ve velikosti 650B. Rámy SLX používají kola 650B ve  jen ve velikosti 3XS.

Závodní řada CFR je vyráběna ve velikostech 2XS-2XL a pouze s koly 700C, tedy klasické osmadvacítky. Je to nezbytné, profesionální týmy a jejich mechanici se v závodním nasazení nemohou probírat různými velikostmi kol.

Modely CFR mají také vlastní typ sedlovky SP0064. Ta je rovná, bez offsetu, takže umožňuje více závodní posed a váží pouze 70 gramů, zatímco ostatní modely Ultimate používají sedlovku SP0055 s 20mm offsetem s váhou 110 gramů.   

Doplňky 

Canyon zapracoval také na další výbavě, aby zákazníci nemuseli nic shánět po koupi celého kola. V nabídce je předsazený držák na gps computer ve verzích pro Garmin a Wahoo vyrobený na 3D tiskárně, zadní blikačka na sedlovku a karbonové košíky s titanovými šrouby s váhou pouze 15 gramů. 

Nabídka modelů a cena 

Ultimate je nabízen ve třech úrovních. Nejvyšší řadu CFR si můžete pořídit jako samostatnou rámovou sadu a dále s výbavou Shimano Dura-Ace Di2 a koly DT Swiss PRC 1100 Mon Chasseral, nebo s výbavou Sram Red AXS a koly Zipp 353 NSW Hookless. Tento model je v celé nabídce nejdražší, stojí 290 999 korun. Samotná rámová sada vyjde na 132 999 korun. 

V nabídce jsou však i levnější. Řada CF SLX má tři zástupce, s výbavou Shimano Dura-Ace a Ultegra a také Sram Force. Model na Ultegře stojí 171 999 korun.

Řada CF SL začíná na 71 499 korunách za model CF SL 7 s mechanickou jedenáctirychlostní sadou Shimano 105 a hliníkovými zapletenými koly DT Swiss Performance LN. 

Více najdete a kola můžete objednávat na canyon.com. 

Model Ultimate CF SLX 8 Di2 právě testujeme a brzy přineseme podrobný test nové generace závodního silničního kola Canyonu.