Fenomén Ondřeje Cinka z trenérského pohledu

21.02.2017 | Libor Matějka

Fenomén Ondřeje Cinka z trenérského pohledu

Ondřej Cink nás všechny a podle reakcí i sám sebe překvapil výkony a výsledky při přestupu na silnici. Jak v lednu, tak i v únoru dělal zajímavé výsledky a překvapoval suverénními výkony.

Hodně neznámého čekalo Ondřeje při přestupu na silnici, nejen jeho, ale také týmové šéfy, kolegy a především české fanoušky. Ono se nebylo od čeho odrazit, silniční minulost měl téměř nulovou. O to větším překvapením byl jeho vstup mezi silniční profesionály.

Tým jej nasadil už do prvního závodu sezóny, do WorldTourového závodu Tour Down Under a bylo to překvapení pro všechny. Celkově 22. místo, aktivní pojetí v etapách, kvalitní výkony v rozhodujících momentech, především v kopcích.

A na Austrálii navázal výborně i v Andalusii, k dobrým výkonům v kopcích přidal i výborně zajetou časovku - na časovkářském kole seděl podruhé v životě. Dokonce před přestupem neseděl dva roky ani na silničce.

Rozeberme jeho vstup do sezóny z trenérského hlediska

Má to dva stěžejní body, fyzickou připravenost a závodní schopnosti. Zatím se v obou bodech představil výborně.

Závodní schopnosti

To byla asi největší otázka, ale po prvních závodech na ní máme už 90% odpověď. Ondřejovi to v pelotonu jde, nemá problémy s pohybem v pelotonu, dokáže naskočit do úniku, začíná rozhodující stoupání na dobré pozici. To všechno už dokázal a ta desetiprocentní neznámá?

Prubířským kamenem bude další Cinkův závod - Strade Bianche, letos poprvé zařazený do WorldTour a to znamená našlapaný peloton a složité boje o pozice před rozhodujícími úseky. Strade Bianche není tím nejsložitějším závodem z pohledu délky, nemá 250 - 260 kilometrů jako velké klasiky. Ale ani 175 kilometrů nebude jednoduchých. Jsou zde úseky důležité na poziční jízdu a fouká často nepříjemný vítr, před kterým se jen tak snadno neschováte. I tady se musí umět šetřit před rozhodujícími závěrečnými úseky. A v těch posledních a v cílovém stoupání být konkurenceschopný. Cinkovi hrají do karet technické schopnosti. Jako biker to na kole umí a v prudkých a kluzkých výjezdech by neměl mít problém.

Fyzická připravenost

Ondřej byl biker zaměřený především na Cross Country a to jsou v posledních letech záležitosti cca 90 minut. V této disciplíně, která se od svého vzniku časově zkrátila, je trendem i zkracování tréninku, ale přidávání na intenzitě. Úplné vynechávání aerobní vytrvalosti a pilováním anaerobních schopností. Je to dáno nejen délkou závodu, ale i regeneračními možnostmi po závodě. Cross Country se jezdí jedno, nebo dvě o víkendu a následuje pětidenní volno. Přitom regenerace z úplného anaerobního vyčerpání trvá až tři dny. Na to není v etapových závodech čas a tak se etapový jezdci snaží nejezdit jednotlivé etapy úplně nadoraz. Často jde řešit problémy s konkurenceschopností anaerobním nasazením, ale to se v opravdu těžkých a dlouhých etapových závodech vždy vymstí, čas strávený v maximálních intenzitách si hvězdy silniční cyklistiky úzkostlivě hlídají. Z úplného glykogenového vyčerpání se nedá do druhého dne zregenerovat.

Proto je pro silničáře tak důležitá aerobní vytrvalost. To, aby se do anaerobních pásem dostávali v porovnání s konkurenty co nejpozději. A to je také to, co zatím u Ondřeje nevíme a nemůžeme vysledovat. On sám, trenér a týmové vedení už by to mělo vědět, ale my to poznáme až z dalšího průběhu sezóny. 

O jeho maximální výkonnosti, tedy schopnostech anaerobních, už nemáme pochybnosti. Tyto parametry předvedl ve všech závodech. V kopcích i při časovce. Ondřej Cink na to prostě má, má na to jet, relativně vyrovnaně s Valverdem, Contadorem, Pinotem a dalšími. Je to celkem pochopitelné z jeho tréninkového zaměření v minulosti, ale jen přímé srovnání ukázalo tu absolutní hodnotu výkonnosti.

Jestli Ondřeje zatím bude ve výsledcích limitovat aerobní vytrvalost, tak by mu týmové vedení mělo dát příležitost ke zlepšení a připravit mu vhodný závodní kalendář, aby se v závodním nasazení nezničil. V týmu Bahrain - Merida poznávají, že mají závodníka s nadprůměrnými maximálními schopnostmi a začínají si ho hýčkat. Už se dostal i na vysokohorské soustředění.

A co na závěr doporučit?

Asi by se měl Ondřej snažit o co nejpestřejší skladbu závodů, aby se příliš brzo nezaškatulkoval a tím pádem se vyhnul typům závodů, které by mu mohly sedět ještě víc. Nemá historii dorosteneckou, nemá závodní historii ze závodů nižších kategorií, vlastně se letos poprvé profiluje a hned v té nejvyšší lize.

Asi bych se být v jeho kůži vyhnul třítýdennímu etapovému závodu, především proto, že neví jak na tom bude v aerobních vytrvaleckých parametrech, které jsou pro silničáře velmi důležité. Nebylo by nejlepší tuto zkoušku podstoupit rovnou v některém těžkém závodě.

Ještě se zde vkrádá jedna poznámka, sám Ondra říká, že se na horském kole jen postupně zlepšoval a přibližoval světové špičce. Jak by tedy na tom byl Jarda Kulhavý, kdyby se rozhodl k přestupu? Přitom Kulhavý má mnohem víc zkušeností ze silničních závodů.

Foto Sirotti



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


BikerM
Cimbálův přestup na silnici mě moc příjemně překvapil. Říkal jsem si, že mu to určitě půjde, ale překvapil ještě víc než jsem očekával. I pokud by startoval na GrandTour, tak by to jistě bylo jen v případě, že by tým i on sám věřil, že to dá a do budoucna mu to neuškodí. Jeho skvělou časovkou jsem nebyl nijak překvapený. Bikeři jsou zvyklý jezdit za své a techniku mají po přestupu na silnici většinou excelentní. Jen mě překvapilo to prohlášení, že na silnici dva roky neseděl. Nevím zda to nemyslel jen obrazně, protože si neumím představit že by trénoval jen na biku. A nejsem si jistý, ale myslím si, že nějakou lopatu stihl i během posledních dvou let a možná i tu Bíteš, nestudoval jsem to. Je to v podstatě fuk. Hlavně ať se daří!! Držím palce a přeji úspěchy v dalších závodech!! :-)
21.02.2017 23:06:12
Kurri22
Musím přiznat, že mě Ondra fakt překvapil. Kdyby na silnici přestupoval Jarda Kulhavý zmíněný na konci, neměl bych žádné pochybnosti, že výkonnostně hned bude patřit k nejlepším. Proti Ondrovi má/měl mnohem víc zkušeností se silnicí, je i lepší biker a jeho trénink je dlouhodobě mnohem podobnější tréninku silničáře. Mezi najetými objemy Jardy a Ondry podle mě byly dost velké rozdíly. Budu zvědavý na Strade Bianche, to by Cinkovi opravdu mohlo sedět, tak uvidíme. Stejně tak uvidíme, jak to bude s tou GT. Tam si myslím, že se asi jedné z nich nevyhne. Možná i vzhledem k tomu, že má smlouvu jenom na rok, bude tým chtít vyzkoušet, jak na tom je...
22.02.2017 7:53:33
K2.40
Mně by zajímala reakce Kulhavého va Ondrovy výsledky. Co se týká GT, někde jsem už psal, že by si měl dát velký pozor, aby nedopadl jako mladý Jurčo, kterého doslova vyždímali zamlada. Snad příští rok Vuelta.
22.02.2017 8:56:43