loading...

Po letech vývoje a testování v aerodynamickém tunelu i na silnici byl vlajkový model nové řady, Propel Advanced SL, představen světu v červenci, kdy Dylan Groenewegen na novém kole vyhrál 3. etapu Tour de France. O třináct dní později Groenewegenův týmový kolega Michael Matthews dokázal, že nový Propel umí víc než jen sprintovat, když se vydal do sólového úniku a na svém aerodynamickém stroji si dojel pro dramatické vítězství v kopcovité 14. etapě.

Kromě lepšího poměru tuhosti a hmotnosti je nový Propel navržen také tak, aby poskytoval lepší ovladatelnost. Od hladkého asfaltu po rozbité cesty, od prudkých stoupání po sjezdy. Kromě aerodynamických vylepšení patří mezi další úpravy zlepšující kvalitu jízdy zeštíhlené sedlové vzpěry a nová konstrukce sedlovky Vector. K dispozici jsou dvě verze: integrovaná sedlovka Vector na modelu Propel Advanced SL a standardní nastavitelná sedlovka Vector na modelech Propel Advanced Pro a Propel Advanced.

Aerodynamika především

Hlavním konstrukčním prvkem nového modelu Propel je technologie tvarování AeroSystem. Při vývoji tvarů, úhlů a spojů trubek začal tým konstruktérů pracovat se softwarem pro simulaci proudění vzduchu zvaným CFD. To vedlo k použití zkrácených elipsovitých tvarů aerodynamických profilů v klíčových místech rámové sady, včetně hlavové, spodní a sedlové trubky.

Na základě toho vývojový tým vytvořil fyzické tvary. Ve spolupráci s odborníky v aerodynamickém tunelu GST v německém Immenstaadu, který přesně simuluje reálné jízdní podmínky, použili vývojáři dynamickou figurínu k analýze nejen samotného kola, ale i jezdce a kola dohromady. Jedná se o postup, který Giant poprvé použil před více než deseti lety u první generace modelu Propel. Zatímco většina výrobců kol obvykle používá statickou figurínu, tým společnosti Giant zjistil, že pouze dynamická figurína může nejpřesněji reprodukovat vliv šlapání jezdce při různých rychlostech a úhlech větru. Na rozdíl od člověka může figurína udržovat přesnou, opakovatelnou polohu a pohyby nohou.

Giant šel do detailu. Přední část rámu, kde na aerodynamice záleží nejvíce, mají zkrácený elipsovitý tvar, který minimalizuje odpor vzduchu. Součástí tohoto komplexního přístupu jsou dva různé košíky na láhev optimalizované pro aerodynamiku, jeden pro spodní a druhý pro sedlovou trubku, které dále minimalizují odpor vzduchu.

Ale nejde jen o rám. Nová řídítka a představec Contact SLR Aero rovněž snižují odpor vzduchu, stejně jako nová kola WheelSystems s 50mm výškou ráfků. Při porovnání kompletního nového kola Propel Advanced SL s předchozí generací se u nového modelu zlepšil aerodynamický odpor o 6,21 wattu. To odpovídá úspoře 27 sekund na 40 kilometrů při rychlosti 40 km/h.

Pevnější a lehčí

Závodní kolo nemůže být je aerodynamické, ale také pevné a lehké. Testování modelu Propel Advanced SL odhalilo, že nový rám má o 9,9 % větší tuhost než předchozí generace. Tuhost při šlapání se zvýšila o 7,5 procenta. Celková tuhost rámové sady včetně rámu a vidlice je vyšší o 9,2 procenta.

Když tyto údaje zkombinujete s celkovou hmotností rámové sady, získáte číslo, které odhaluje celkovou účinnost neboli poměr tuhosti a hmotnosti. V případě nového modelu Propel Advanced SL znamená snížená hmotnost a zvýšená tuhost nárůst celkové účinnosti o 26,4 procenta.

Myslelo se také na komfort, z tohoto důvodu byla zadní polovina nového Propelu přepracována tak, aby léípe tlumila nárazy a vibrace a kolo bylo díky tou o něco všestrannější. Sedlová trubka, zadní vidlice a sedlovka byly oproti předchozí generaci zeštíhleny. Tato nová konstrukce pomáhá snížit hmotnost a také poskytuje novému modelu Propel lepší jízdní vlastnosti na silnici. Ve srovnání se starým modelem má ten nový o 85 % větší poddajnost zadní stavby. Do rámu a vidlice se také vejdou širší pláště, až do 30 mm. 

Snadnější údržba a nastavení

Propel nemá kokpit z jednoho kusu, jak je u jiných značek zvykem. Řídítka a představec Contact SLR Aero usnadňují výměnu komponentů a přesné nastavení. Nastavit výšku řídítek u kol s integrovanám vedením je mnohdy složité. U Propelu je to snazší, přesto jsou bovdeny a kabely skryty před větrem.

Karbonová řídítka mají zploštělou horní část pro zvýšení aerodynamiky, zároveň jsou pohodlné pro ruce a mají hlubší oblouk. Celá řada Propel je také vybavena novým systémem Giant OverDrive Aero, který se vyznačuje trubkou vidlice ve tvaru písmene D a odpovídajícími podložkami. Jedná se o aerodynamický a snadněji servisovatelný systém vnitřního vedení brzdových a řadicích lanek.

Více o novém kole najdete na giant-bicycles.com.