partner

Hammer - parodie na závod

05.06.2017 | -mlm-

Hammer - parodie na závod

Všichni máme rádi silniční cyklistiku. Je krásně jednoduchá, ale má svá specifika a není snadné je všechny rychle pochopit a přijmout. I proto je výjimečná. Ale k čemu je dobrý závod typu Hammer Series?

Máme za sebou první závod ,,nového formátu". Hammer Series byl závod týmů rozdělený do třech dní. Nejdříve Hammer Climb, tedy okruhový závod s kopcem, následně Hammer Sprint, okruhový závod po rovině a nakonec Hammer Chase, okruhová časovka družstev.

Závod vymyslela skupina Velon sdružující některé týmy WorldTour. Snahou nejspíš je najít nový zdroj peněz, ale těžko říct, proč by se to mělo podařit.

Závod začal kroužením po okruhu v holandském Limburgu. Nejlepší byl Carlos Betancur z Movistaru a španělský tým první den vyhrál. Ale skoro nikdo nechápal, jak se závod boduje, proč se udělují i desetiny bodů, proč ne celé body. Chybělo vysvětlení, chyběla grafika, dlouho nebylo jasné, kdo vede. Závodilo se naplno, což se od 70 kilometrů dlouhého závodu dalo čekat. Ale bylo to opravdu zajímavé?

Následoval Hammer Sprint, rovinatý závod na body, prostě normální kritérium. První projel cílem Sep Vanmarcke z Cannondale - Drapac, ale vlastně neměl důvod zvedat ruce nad hlavu, jeho tým nevyhrál. Sám z toho byl trochu popletený. Vyhrál Trek - Segafredo a opět se udělovaly ty zvláštní body. Bodování Hammeru je prostě složité a zoufale nepřehledné, ale co je to oproti přepočtům na čas kvůli poslednímu závodu - Hammer Chase. Oficiální stránky závodu ani nenabízejí žádný výsledkový servis. ProCyclingStats.com uvádí z týmové časovky vítěze Sunweb, měl nejrychlejší čas, stránky pořadatelů neuvádějí jako vítěze poslední etapy nikoho.

Body, nebo čas?

Pořadí týmů v celkovém pořadí se totiž určovalo součtem umístění z obou prvních závodů. Pokud byl jeden tým druhý a další den pátý, měl sedm bodů. Kdo měl bodů nejméně, celkově vedl. Aspoň myslíme. Ale podle čeho se určovaly rozestupy mezi týmy pro Hammer Chase opravdu nevíme. Týmy Sky a Sunweb měly shodný součet umístění, ale Sky startoval 39 vteřin před Sunwebem. Asi podle získaných bodů, prostě zmatek.

Časovka družstev byla opravdu ,,zajímavá". Týmy se měly nahánět, takže první startoval Sky a kdo bude dřív v cíli, vyhrál. Na čas se nehraje (ačkoliv tým s nejrychlejším časem vyhlášen byl, ale to nedává moc smysl, když nejde o standardní časovku). A rozhoduje čtvrtý muž z pěti startujících. Týmy s malými rozestupy se samozřejmě sjely. A nejen dva, nebo tři, ale i šest. V časovkách (obecně) se nesmí hákovat za soupeři, ale nebylo zbytí, vznikl peloton a závodníci samozřejmě hákovali. Rozhodčí se sice snažili týmy rozdělit, ale to nebylo možné. Nebyla to chyba závodníků, nebyla to chyba ani rozhodčích. Pravidla prostě nejsou upravená pro takto nesmyslný způsob závodu. Od té chvíle byl závod neregulérní.

A neregulérní byl i finiš. Sunweb dojel tým Sky a v poslední zatáčce se týmy smíchaly a vyhrál Sky. No dobrá. Podle pravidel UCI to samozřejmě nebylo. Byl to jen jeden velký zmatek.

O třetí místo se také dojíždělo hromadně. Rozhodčí posléze některé týmy potrestali pěti minutami. Ale trest byl šalamounský, vztahoval se jen na Hammer Chase, nikoliv na celkové pořadí. Další nesmysl, ale budiž, o moc nejde. Ale UCI především nikdy neměla Hammeru udělit 1. kategorii závodů. Za tohle by se UCI body udělovat opravdu neměly a taky těžko říci jak se rozdělují. V týmové časovce se dělí mezi jednotlivé protagonisty, ale tady je tým o osmi lidech, z nich startuje pět v jednotlivé etapě, ale celkově se dělí body mezi osm jezdců? Ne, nikdo nic neví a nechápe.

Akce sice sestávala z fanouškům známých cyklistických disciplín, ale přemíra snahy udělat je ještě atraktivnější nedopadla dobře. Ještě dokážeme pochopit, že vítěz na pásce kritéria není vítězem, to známe i z našich kritérií, pro televizní a objektivy fotoaparátů to ovšem není ideální formát. Ale při ,,spurtu" v týmové časovce, kdy se to nerozjíždí prvnímu, ale čtvrtému a to dokonce ve skupině šesti týmů, je jen zmatek.

Velon hledá uplatnění

Nahánění lídra v poslední etapě by bylo možná zajímavé a vítěz na pásce by byl i celkovým vítězem, jasným, ihned identifikovatelným, fotogenickým. Ale hledat mezi šesti týmy toho čtvrtého a jejich pořadí?

Hammer Series jednoduše není žádnou spásou silniční cyklistiky. Ta totiž žádnou spásu nepotřebuje, protože prosperuje. Hammer může být jakousi exhibicí, například po závodech Grand Tours. Ale zatím moc diváků nepřilákal. Divácká kulisa byla slabá, i když první akci zasadili pořadatelé do jednoho z nejcyklističtějších regionů, kde není nouze o příznivce cyklistiky, do nizozemského Limburgu. Dokonce přemluvili vítěze Gira Toma Dumoulina ke startu (objevil se jen v pátečním závodě), ale festival cyklistiky se nekonal. Ale abychom jen nekritizovali, závod měl i pěkné detaily, například světelná cílová brána byla moc hezká a také celá vizuální stránka.

Organizátory závodu byly vlastně samotné týmy, přes svoji společnost Velon. Pokud by jim podobný formát naservírovalo ASO, nebo RCS sport, byla by asi na pořadu revoluce, takhle se trapně mlčí a vychvalují určité okamžiky, ale byla to opravdu jen parodie na cyklistický závod. A tak drž se ševče svého kopyta, týmy ať organizují své závodníky a zkušení pořadatelé ať organizují závody.

Foto Hammer Series



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


KC
Celkově souhlasím, že Hammer byl docela chaos a taky tomu nerozumím jak to kdo myslel. Rozhodně nesouhlasím s tím, že cyklistika prosperuje. Tohle tvrzení ( a neobjevuje se to na Roadcycling poprvé) je úplně "mimo mísu". Mimochodem se to tluče s články o přestupech resp. zajišťování sponsorů. V tomto směru je situace opravdu komplikovaná. Vydělává ASO, ale jinak je to neustálý boj o peníze na přežití.....
07.06.2017 16:56:15