partner

Jak složité je stát se profesionálním celkem

10.10.2017 | Libor Matějka

Jak složité je stát se profesionálním celkem

UCI zveřejnila seznam žadatelů o profesionální týmovou licenci, náš Elkov - Author na seznamu není. Žádostí však přibylo.

Ale takto to bylo šéfem týmu Vladimírem Vávrou prezentováno: "Přemýšlíme o tom, zvažujeme možnosti, připravujeme pro naše sponzory finanční rozvahu, ale určitě to nebude v roce 2018".

Taková byla odpověď, když jsme se na tuto možnost ptali už dříve. Hradecký tým už profesionálním byl, v roce 2008 a 2009 a nyní o vstupu mezi profesionální celky opět uvažuje. Jistě by to byla dobrá zpráva pro českou cyklistiku, ale současně velmi složitá a finančně náročná záležitost, vymykající se celé ekonomické podstatě české silniční cyklistiky.

Již v podmínkách danými UCI je mezi třetidivizním a druhodivizním celkem obrovský rozdíl. Tým kontinentální může být sestaven z neplacených cyklistů a to klidně i ze 100 %. Není to sice případ hradeckého týmu, ale je to možné, kontinentální tým nic z regulí mezinárodní cyklistické federace neporušuje, pokud neplatí žádnému závodníkovi plat.

Naproti tomu profi kontinentální celek musí mít všechny závodníky pod profesionální smlouvou a určeny jsou i minimální platy. UCI minimální mzdy pro rok 2018 zvedla a u druhodivizního celku je to 25 806 eur, tedy podle současného kurzu (cca 26 Kč) 670 000,- ročně na jednoho závodníka. A druhodivizní celek má také předepsaný minimální počet závodníků - šestnáct. Roční náklady na mzdy závodníků startují na částce 10 735 000,- a to je na českou cyklistiku opravdu suma obrovská. A také asi nejpodstatnější při sestavování týmu. Pochopitelně by mnoho mladých českých cyklistů chtělo v takovém týmu závodit i zadarmo, aby dostali příležitost, ale to by odporovalo předpisům UCI. O obcházení těchto pravidel se hodně mluvilo v Itálii, ani tam není jednoduché naplnit rozpočet profi kontinentálního týmu. Systém ,,zaplať a závodíš" je určitě značně rozšířen po celém světě, ale je to proti pravidlům.

Pochopitelně se přidávají i další náklady na provoz druhodivizního celku. V týmech World Tour jsou smlouvy jezdců největší položkou, například u týmu SKY podle zveřejněných finančních výsledků za rok 2016 dosáhly platy jezdců 24 338 000 liber, tedy (při kurzu 29 za libru) 705 802 000 českých korun. Na provoz tým SKY spotřeboval dalších devět miliónů liber = 261 milión korun. S nejbohatším týmem světa se nemá cenu srovnávat, ale jen to dokresluje náročnost vstupu mezi profesionály. Ti mají jinou strukturu závodního roku, týmy třetí divize jezdí většinou závody v dosahu dojezdu osobních vozů a mikrobusů. Profesionálové létají a v místě závodu mají k dispozici velký autobus, mechanický kamion a flotilu doprovodných vozidel. Prvodivizní celky to všechno mají ve trojím provedení, aby mohli startovat na třech akcích současně. U profi kontinentálního celku se tak nějak automaticky počítá se zajištěním dvou skupin závodníků. Třetidivizní týmy jedou po většinu roku jeden program.

Nárůstem počtu závodníků a zdvojením programu se pochopitelně zvyšuje i potřeba personálu k zajištění závodů: masérů, mechaniků, sportovních ředitelů, lékařů.

A pokud by si celek vystačil při sestavování kádru jen s minimálními platy a tedy s deseti milióny korun, odhadujeme, že dalších deset miliónů by stál provoz. Není to sice ani jeden milión eur, ale je to stále obrovská suma na poměry české cyklistiky.

Asi nejbohatším profi kontinentálním celkem je francouzský Cofidis, ten také zveřejnil za rok 2016 rozpočet a bylo to 9 919 000 eur = 260 miliónů korun. Ano, Cofidis je asi nejbohatším celkem druhé divize, také letos vyhrál v Evropě týmový žebříček a měl 29 profesionálů. Je to celek téměř na úrovni World Tour, ale v první divizi být nechce. Mateřská společnost investuje dalších pět miliónů eur do další cyklistické reklamy, je partnerem Tour de France a Vuelty, tím zajišťuje svému celku účast na těchto dvou akcích, ale současně si kupuje i reklamní prostor na dalších reklamních nosičích pořadatelů.

Kde vzít 16 profesionálů?

V českých podmínkách by bylo i obtížné naplnit týmový kádr jen z domácích cyklistů. Asi bychom těžko hledali šestnáct profesionálů, závodníků schopných objet závody kategorie HC, nebo kvalitní jedničky. A je to tedy i otázka dvojího přístupu ke složení celku, maximálně pomoci českým jezdcům, nebo se snažit o co největší konkurenceschopnost celku na evropských závodech. V druhé divizi ještě velice často převažuje motivace pomoci domácím jezdcům. Je to tak u většiny z dvaceti profi kontinentálních celků a čtyři mají dokonce úplně čistou (národnostně) soupisku. Ovšem v českých podmínkách si to nedokážeme představit.

Uvidíme, jak se situace vyvine v příštím roce a zda bude usilovat hradecký celek o profesionální licenci. V sezóně 2018 bude náš nejlepší tým celkem kontinentálním s deseti závodníky. Letos byl jedním z nejlepších třetidiviznich celků v Evropě (celkově 20.) a tak by mohl usilovat o zajímavé starty i při závodech HC. Například Okolo Rakouska, nebo Tour of the Alps. To znamená jít cestou Cofidisu, ale o jeden stupeň níže.

Foto Jan Brychta a Sirotti



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Daniellson
nevím odkud čerpáte data o týmu sky, ale v jejich výroční zprávě za r.2016 jsou celkové personální náklady 24.338mil liber, tzn. to jsou i platy zaměstnanců, nejen jezdců! počet zaměstnanců je 33, tzn. že i ve sky je běžná praxe (jako vpodstatě u 90% všech profíků), že závodníci jsou OSVČ a týmu fakturují své služby (nejsou zaměstnanci...), přesto v británii tyto náklady putují do personálních nákladů (nikoliv do ostatních služeb, jako by to bylo u nás)
11.10.2017 9:29:37
Daniellson
jinak hodně zajímavé jsou příjmy - sponzoři (Sky UK, Sky IT, 21th Century) dali 23,5mil - performance sponzoři (shimano, pinarello, rapha...) 3,3mil - startovné přijaté - 2,3mil
11.10.2017 9:35:28