Kotouče se vrací do WorldTour

11. 1. 2017 | Marek Matějka

Kotouče se vrací do WorldTour

UCI pro letošní sezónu opět dovolila použití kotoučových brzd v silničních závodech. A týmy i závodníci se na to připravují.

UCI uvolnila použití kotoučových brzd už v loňské sezóně, ale týmy na to šly pomalu. Více týmů kotoučovky použilo na Paříž - Roubaix, kde se ale také při hromadném pádu stalo minimálně jedno řezné zranění, způsobené kotoučem. Francisco Ventoso z týmu Movistar si byl jistý, že ho na noze zranil ostrý kotouč, ale přímý důkaz neexistuje. Podobné zranění prý měl i Nikolas Maes z Etixx - Quick-Step, ale ten to nepotvrdil.

UCI zareagovala okamžitým ukončením testovacího období používání kotoučových brzd. Letos se už  zase kotoučovky používat mohou. Přitom žádná zásadní změna v konstrukci brzd nenastala. Kotouče už nemají mít ostré hrany, ale žádný kryt mít nemusí a pokud byly opravdu nebezpečné vloni, tak jsou i nadále. O bezpečí ale asi tolik nejde, spíše o politiku. UCI musela nějak zasáhnout po mediálně atraktivní kauze zranění Francisca Ventosa. UCI na čas kotouče nedovolila, ale je jen logické, že výrobci kol chtějí prosadit kotoučovky v závodech za legální. Z marketingového hlediska je to důležité. Přitom se stále jedná jen o zkoušku. Stejně jako loni. Není to definitivní rozhodnutí, UCI bude každý měsíc hodnotit, jestli se brzdy osvědčí.

Některé týmy a někteří závodníci už je používají před závody. V týmu Cannondale - Drapac je používají všichni, včetně speciálů pro časovku a prvním závodem, kde se kotouče na kolech Cannondale objeví, bude etapový závod Ruta del Sol ve Španělsku a poté i na Strade Bianche. Americký tým zatím neoznámil, zda kotouče bude poté používat všude.

Na Tour Down Under je pravděpodobně nepoužije ani jeden závodník. A to v žádném týmu.

Kotouče v tréninku vyzkoušel i Peter Sagan a plánuje je nasadit na Paříž - Roubaix. Specialized chce kotouče prosadit a také proto se je chystá používat Tom Boonen. Zkouší je také Alexander Kristoff. A kotouče testují i závodníci s výbavou Campagnolo, ukázali je Daniele Bennati z Movistaru, či André Greipel z Lotto Soudal.

Výrobci kol postupně představují své závodní modely upravené pro kotouče, naposledy Canyon. Ale názory se i mezi závodníky liší. Někteří je považují za zbytečné, těžké a technicky složité. Chybí jednotný standard, což trápí zejména neutrální mechanickou pomoc. Kotouče jsou různě velké, některá kola mají rychloupínáky, jiná pevné osy a jejich varianty. Podle zkušených mechaniků není problém se naučit rychle vyměňovat kola s kotoučovými brzdami a pevnými osami, důležitější je sjednocení standardu.

Někomu přijdou nebezpečné a jiní jsou velkými zastánci. Názory jsou prostě různé. Jaký názor máte vy? Jsou kotoučové brzdy pokrok, nebo zbytečnost? Hlasujte v anketě.

Foto Quick-Step, Cannondale - Drapac, Katusha



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Řidítka Specialized Carbon Fact S-Works...

Prodám nová Carbonová řidítka Specialized...

4000 ,- Více..

Karbonové košíky Fondriest

Prodám tyto luxusní karbonové košíky....

1200 ,- Více..

Specialized Stumpjumper FSR Comp

Prodám trail bike Specialized Stumpjumper...

29990 ,- Více..

Kliky Shimano

Prodám demontované kliky z nového kola...

700 ,- Více..