1b. Obracet se na výrobce rámů, by bylo asi příliš riskantní. Světové týmy jsou vybavovány materiálem velkých firem, kdo by se ze světových firem pouštěl do tak krkolomné spolupráce s nějakým Maďarem?
1c. Ale i když je téměř vše ukryté v ráfku zadního kola, je potřebný i zásah v oblasti rámu. Ale pokud by šlo jen o relativně malé permanentní magnety, tak ty by přes středový otvor dokázal namontovat do řetězových vzpěr týmový mechanik. Je otázkou, zda k potřebnému výkonu stačí na jedné straně jen permanentní magnety o které se ,,opřou" elektromagnety v ráfku.
2a. Navýšení hmotnosti je údajně 800 gramů, v tomto případě se opět ztrácejí odpovědi, zda se v materiálech mluví o celém kompletním kole - v tom případě by necelý kilogram nezatížil jezdce příliš, nebo jen v zadním kole, navíc v ráfku na obvodu kola. To by závodníka při dlouhé etapě, nebo klasice, neúměrně zatěžovalo v začátku závodu.
2b. U neobvyklých výkonů z minulých let bychom museli pravděpodobně vysledovat výměnu kola před závěrem závodu. Je těžko představitelné, že by se někdo dřel 200 kilometrů na Roubaix s těžkým zadním kolem, to zaprvé a za druhé riskoval defekt tak důležité součástky už někdy v začátku závodu. Nehledě na zvyšující se nebezpečí zničení technologie za 200 000 eurol a také odhalení podvodu.
3a. Na rozdíl od "amatérského" Vivaxu neznáme konkrétní případ a tím pádem ani parametry tohoto dopingu, ale mluví se o 40 - 60 wattech a to by bylo dostatečné navýšení výkonu ve vyrovnaném startovním poli profesionálů. Cena je ovšem závratná.
4a. Ovšem jak se s takovou technologií obchoduje, když se nemůže dělat aktivní marketing a jak se vyhnout podezření ze stran oslovených, kteří nabídku odmítli. Tato otázka zůstane neodpovězena, dokud někoho neusvědčí z používání motorového dopingu.
5a. Varjas prý technologii prodal za 2 miliony eur, to je závratná částka i na profesionální cyklistiku, když si musíme uvědomit, že se to stalo někdy před patnácti lety. Kdo mohl být takovým investorem?
5b. Závodník, nebo skupina závodníků? U jednotlivce je to těžko představitelné, za takovou cenu. U skupin závodníků také, jak by se na tom domluvili?
5c. Tým? To už je pravděpodobnější, ale stále přitažené za vlasy, jak to utajit před dodavately materiálu?
5d. Investice výrobce materiálu? Vzhledem k výši ceny a složitosti technologie nejlogičtější vysvětlení. Proti tomu ovšem stojí to obrovské riziko prozrazení, ostudy a možnosti ukončení firmy jako takové.
6a. Pochopitelně se postupně ve světě profesionální cyklistiky mohlo mluvit o podobných technologiích. Varjas by nemusel být jediným konstruktérem a někdo ho mohl začít napodobovat.
6b. Původní Varjasova technologie - vše v zadním kole/ráfku by nahrávala teorii, že technologii zneužila nějaká firma vyrábějicí ráfky/kola. Ta by nejsnadněji technologii ukryla v originálních výrobcích.
6c. Pokud by někdo obrátil Varjasův princip a aktivní cívky se zdrojem energie a elektronikou ukryl do rámu (do zadních spodních i horních řetězových vzpěr) a v ráfku ukryl jen řadu permanentních magnetů, tak by eliminoval nadváhu zadního ráfku, jeho cenu a riziko zničení. Ovšem podílet by se na tom musel výrobce rámů.
7a. Jak jsme si popsali v minulém článku ,,amatérskou" variantu, tak i výše popsané technologie lze odhalit používanými technologiemi. Motorek v sedlové trubce odhalí v etapě termokamera, kterou požívá A.S.O. Permanentní magnety odhalí scanner UCI, který detekuje zvýšený magnetismus. Nabízí se ovšem ještě jedna technologie, jen aktivní elektromagnety, které budou vytvářet magnetické pole jen při zapnutém systému. Tedy aktivní a napájené jak v ráfku, tak i v rámu. V klidovém stavu nebudou magneticky aktivní a UCI technologie je nezaznamená a tepelnou stopu nebudu vytvářet vůbec. Jen jde o to, že by v takovém dopingu musela být aktivní jak firma vyrábějící rámy, tak firma dodávající kola. A to je krkolomná konstrukce.
Na druhou stranu, jak lákavá by to před lety byla šance, pro některou začínající firmu, jak se prosadit. Jak by se na kolech firmy XY, je jedno zda rámech, nebo předních a zadních kolech, začalo vyhrávat.
A když ty indicie sepisuji a přemýšlím nad technologiemi a ukrytí podobných zařízení, tak mě ještě napadla jedna technická varianta. Pěkné dárkové balení předního kola s vidlicí. Snadno namontovatelné, technologie ukrytá v relativně jednoduchých součástkách, v nerozmontovatelných dílech. Přední vidlice místo celého rámu. Na takovou variantu jsem na internetu nenarazil. A proč by se o přísun dodatečného výkonu 40 - 60 wattů nemohlo postarat přední kolo?
Hlasujte v naší anketě