partner

MS v časovce: Dumoulin, nebo Froome?

19.09.2017 | Marek Matějka

MS v časovce: Dumoulin, nebo Froome?

Letošní časovka na světovém šampionátu v Bergenu je velice nezvyklá. Měří pouze 31 kilometr a posledních 3,4 kilometru jsou do strmého stoupání Mount Fløyen. To omezuje okruh favoritů na dva muže.

Pořadatelé letošního šampionátu se odvážili připravit něco nového a pro muže nachystali trať s těžkým finišem. Celková délka je navíc pouze 31 kilometr, takže význam cílového stoupání je ještě větší. Ale mělo by to být velmi zajímavé. Časovka má tři části, nejdříve zvlněný okruh dlouhý 15 kilometrů, na kterém už závodili muži U23 a juniorky, následně tento okruh zkrácený na 12,5 kilometru, ze kterého se pak uhne v dlážděném úseku do stoupání Mount Fløyen po velmi úzké a zamotané silničce. Kopec měří 3,4 kilometru, průměr stoupání je 9,1 %, začátek kopce a pak druhá část má přes 10 %. Aspoň podle pořadatelů.

Hodně se řeší, jestli má význam pod kopcem přesedat na normální silniční kolo, nebo jestli zůstat na časovkářském speciálu. Názory na to jsou různé, rozhodčí výměnu kol povolili, ale není jasné, zdá se časově taková výměna vyplatí. Někteří vypočítali časovou úsporu až 20 sekund při použití lehčího silničního kola, jiní tvrdí, že váhová úspora kolem 1,2 kilogramu nezlepší čas o více než 7 vteřin. A ani závodníci neměli zatím jasno, uvidíme při závodě.

Tom Dumoulin pravděpodobně kolo měnit bude. Ale sám si myslel, že kopec je těžší: ,,Stoupání je těžké, ale na tak těžké jak jsem myslel. Myslel jsem že má mít deset procent v průměru, ale nemá. Jsou tam i úseky trochu ze sjezdu, takže ještě si nejsem jistý, jestli budu měnit kolo.", řekl Dumoulin pro nizozemský web nu.nl. Pevně se rozhodne po úterním tréninku.

Pořadatelé připraví stacionární místo pro výměnu kol, kde budou mechanici také roztlačit své závodníky. Nebude tedy nutné sundávat náhradní kolo ze střechy auta. Doba potřebná pro výměnu kola se tak zásadně sníží. A mechanická vozidla do stoupání nepojedou, závodníky bude na posledních kilometrech doprovázet motocykl s náhradním kolem. 

Každopádně nic se nemění na tom, že favorité na titul jsou dva. Tom Dumoulin se už od vítězství na Giro d'Italia připravuje především na tento závod, protože už chce vyhrát velké zlato. Duhový trikot ještě doma nemá a loni mu nevyšla ani Olympiáda, kde byl lepší Fabian Cancellara. Dumoulin je nepochybně ve formě, dovedl tým Sunweb k titulu v časovce družstev a před měsícem vyhrál BinckBank Tour. Na časovku se cíleně připravuje, je odpočatý a kromě toho, že je vynikající časovkář, je i skvělý vrchař. Proto je naším hlavním favoritem, ale bude mít velmi zdatného soupeře.

Časovka by měla být soubojem letošních vítězů Grand Tours. Druhým velkým favoritem je totiž Chris Froome. Pro něho je letošní trať velmi vhodná, možná nejlepší, jaká kdy bude. Froome není specialistou na šampionáty v časovce a individuální chronometr v etapových závodech je trochu něco jiného. Přesto už získal dvě olympijské medaile a teď může přidat duhový dres z časovky. Cílové stoupání by měl zvládnout nejlépe, záleží především na výkonu Toma Dumoulina, ale měl by to být vyrovnaný souboj. Ani únava po vítězství na Tour a Vueltě by na poměrně krátké časovce nemusela být problém.

U ostatních se očekává souboj o bronz. Ale ten by měl být mimořádně napínavý. Slovinec Primož Roglič je jedním z možných medailistů, podobně jako Rohan Dennis z Austrálie, Nizozemec Wilco Kelderman a možná i Rus Ilnur Zakarin. Ale uspět by mohl i Bob Jungels. Naopak pro bývalé mistry světa Tonyho Martina a Vasila Kiryjenku je trať příliš náročná. Martin, obhájce titulu a čtyřnásobný světový šampion, ví, že jeho naděje na úspěch jsou velmi malé. A nelíbí se mu, že UCI a rozhodčí povolili výměnu kol pod cílovým stoupáním. Což jeho naděje ještě snižuje.

Jenže Tony Martin letos ani v nijak zvlášť dobré formě není. Na mezinárodní scéně nevyhrál žádnou časovku, jen domácí mistrovství a na zvlněné trati by patrně na Dumoulina stejně nestačil. Podobně nevýrazný je i Kiryjenka, ačkoliv oba dva se umí cíleně připravit na velký šampionát. Bělorus by si měl s Mount Fløyen poradit asi o něco lépe, ale v oblibě má velmi dlouhé časovky. Ta letošní je naopak krátká. Mount Fløyen je patrně příliš těžký i pro Macieje Bodnara, který jinak letos předváděl excelentní výkony v časovce.

Českou cyklistiku bude tradičně zastupovat Jan Bárta. V týmové časovce si vedl velmi dobře a trať se mu líbí. Úspěchem by byla první desítka, ale bude mimořádně složité se mezi nejlepších deset dostat. Podle nás není výjezd na Mount Fløyen pro Bártu ideální a může tak vlastně jen překvapit.

Foto Sirotti



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste