To neplatí jen o Chrisi Froomovi, přestože on tu změnu symbolizuje a na něm je nejvíce patrná. Jeho spolujezdci také povyrostli, najednou se snaží závodit více instinktivně, už nedemonstrovali strojovou dominantní sílu – což jim v minulosti mnozí vyčítali – ale jako by tentokrát jeli Tour nejen pro vítězství, ale také... pro zábavu. Bavilo je to, což demonstroval nejednou sám Froome, především ve sjezdu z Col de Peyresourde a v etapě do Montpellieru a úniku se Saganem, to byly klíčové momenty. Když v poslední etapě na Champs-Élysées objížděl kolegy a rozdával pivo, bylo z jeho tváře patrné, že je to pro něj hodně emotivní triumf, nebyla z něj cítit jen úleva, že vyhrál a má to za sebou, ale i radost.
O tom jsme již jednou psali, že se Froome letos na TdF opravdu bavil a díky tomu dokázal bavit i diváky (a komentátory). Ano, vždy se najde někdo, kdo zapíská, zabučí, ale nálada cyklistické veřejnosti vůči Froomovi a Sky je pozitivnější, než tomu bývalo v minulosti, kdy cyklisté Sky předváděli pouze hrubý výkon. Za všemi úspěchy Frooma na TdF je sportovní ředitel Sky Nicholas Portal, který ve funkci vystřídal Seana Yatese a v roce 2013 vedl Frooma za vítězstvím jako nejmladší ze všech sportovních ředitelů závodu, bylo mu tehdy 34 let. I Portalova slova, že jeho tým poprvé fungoval přesně tak, jak si představoval, svědčí o tom, že se ve Sky hodně změnilo. Portal dosáhl toho, že závodníci jsou motivováni nejen vítězstvím, ale také tím, aby si TdF prostě užívali, přestože musejí plnit své úkoly.
Popíjet (spíše loknout si) šampaňské v průběhu závěrečné etapy na Champs-Élysées, to není nic nového pod sluncem, britský tým k tomu přidal ještě mnohem britštější nápoj – pivo (ale bylo to pivo belgické). Byl to symbolický závěr. Až pojede tým Sky Tour de France 2017, už je nebude nikdo zaškatulkovávat jako strojový tým bez srdce a emocí. Přestože Sky v přípravě opět neponechají nic náhodě.
Těšíme se s vámi u dalšího závodu.
Štěpán a Martin
Foto: Sirotti