Po odchodu Zdeňka Štybara na silnici a Svena Nyse do důchodu, zůstaly v cyklokrosu už jen dvě opravdové hvězdy. Belgičan Wout van Aert, současný mistr světa a loňský mistr světa, Nizozemec Mathieu van der Poel. Na začátku cyklokrosové sezóny se van der Poel léčil ze zranění a pár závodů vynechal. Ve všech byl suverénní van Aert, kterému znatelně chyběl jakýkoliv solidní soupeř. Zkušenější Lars van der Haar má zdravotní potíže a stále není ve formě, Michal Vanthourenhout a Laurens Sweeck zatím na úroveň van Aerta nestačí, takže i sám Belgičan se těšil na návrat svého velkého rivala.

A Mathieu van der Poel neváhal po návratu ani minutu a okamžitě začal van Aerta prohánět. Porazil jej v několika závodech, včetně Superprestige v Gietenu a Zonhovenu a Světového poháru ve Valkenburgu. Ale nedávno potvrdil, že v roce 2018 přestoupí do silničního týmu a cyklokros odloží na vedlejší kolej.

Je to velmi logické, van der Poelův otec Adrie byl silničním profesionálem a vítězem klasik, jeho dědeček Raymond Poulidor je dodnes jedním z nejslavnějších cyklistů historie. A Mathieu také na silnici párkrát zazářil. Je juniorským mistrem světa z Florencie, vítězem mnoha etapáků a dalších závodů. Přestup na silnici je proto dalším krokem jeho rozvíjející se kariéry a všichni s tím vlastně počítají.

Mathieu van der Poel ví, že zatím je na úspěchy na silnici dost mladý, ale obává se, že ho brzy začnou cyklokrosy nudit. Opakující se série závodů a stále stejný průběh závodů, může po pár letech závodníka unavit. Potkalo to Zdeňka Štybara, který po mnoha vítězstvích hledal novou motivaci. Lars Boom, stejně jako van der Poel, získal brzy titul mistra světa a záhy odešel na silnici. Být mistrem světa bylo i pro van der Poela největší motivací. To si splnil už loni v lednu. Ale co dál?

Mathieu van der Poel má mimořádný talent, o tom není pochyb. Je velmi výbušný, má vynikající techniku a zavodnický cit. Je také štíhlý a vysoký a v budoucnu může uspět na širokém spektru závodů. Klasiky jsou nejblíže, ale které? Kostky, nebo kopce? Nebo oboje oboje? Mathieu se nemusí omezovat, talentu má rozhodně dost. Jeho slabinou je chatrnější zdraví, často bývá zraněný, ale to souvisí i s nasazením, s jakým se do závodů pouští.

O van der Poela je mezi velkými profi týmy zájem už teď. Už letos se spekulovalo o přestupu do Sky. Ne ještě pro příští rok, ale tým by si jej rád zajistil předem. Holanďan ale bude muset pečlivě vybírat, bude potřebovat hodně volnosti, aby se optimálně rozvíjel. Například Peter Sagan měl v Liquigasu značnou výhodu v tom, že italský celek nebyl tolik silný a mohl si tedy jezdit od počátku na sebe.

Wout van Aert je jiný případ. Belgičtí cyklokrosaři o přestupu na silnici neradi mluví a van Aert není výjimkou. Holanďané často využívají cyklokros v začátcích kariéry, nebo jako přípravu přes zimu, ale poté se soustředí na silnici. Belgičané jsou jiní. Špičkových závodníků na silnici mají v Belgii dost, mnohem více než v Nizozemsku, nebo třeba v České republice, takže není nutné přetahovat hvězdy z jiných disciplín. Ale van Aert je takový talent, že se o něm jako o dobrém silničářovi spekuluje.

Van Aert doposud nechtěl o silnici slyšet a stále je v cyklokrosu spokojený. S týmem Crelan - Vastgoedservice má smlouvu až do konce roku 2019, tento, v současnosti kontinentální, tým by měl příští rok postoupit o stupeň výš, mezi profesionální týmy. A tím se otevře i van Aertovi cesta k více a větším závodům na silnici.

Crelan - Vastgoedservice nedávno převzal bývaly belgický profesionál a vítěz Kolem Flander Nick Nuyens. A má s ním velké plány. Nuyens usiluje o postup do druhé divize, ale nesplnil úřední podmínky pro zařazení mezi žadatele profesionální licence. Tým dostal odklad do 20. října, aby mohl doplnit chybějící dokumenty. Zatím není známo, jestlipak se to podařilo, ale pravděpodobně ano, protože Nuyens se dohodl na smlouvě s dvojnásobným vítězem Kolem Flander Stijnem Devolderem.

Plánuje spojit současný Crelan - Vastgoedservice s týmem Verandas Willems, dalším kontinentálním týmem a vytvořit tak jeden větší tým. Takové aspoň jsou neúplné a nepotvrzené informace.

Paradoxně se van Aert možná stane silničním profesionálem dříve, než van der Poel, i když o přestupu zatím nechce uvažovat. Do přestupu na silnici jej hodně tlačí belgická média a van Aert už je z podobných otázek otrávený, ale není se co divit, vždyť už zajíždí vynikající výsledky teď. Letos vyhrál dva profesionální závody. Nejdříve prolog Kolem Belgie, kde porazil i Tonyho Martina a v srpnu jednorázovku Schaal Sels, když dojel do cíle sólově. Chtěl vyhrát domácí šampionát, ale nakonec dojel devátý za vítězným Philippem Gilbertem. Van Aert má evidentně talent i na silniční závody.

Belgičan sám sebe hodnotí jako o něco horšího technika, než je van der Poel a Holanďan je podle něj i o něco výbušnější. Sám je ale mimořádně dobrý v soustředěném podávání výkonu po celou hodinu a v tahu. Umět takzvaně vsadit, se hodně hodí i na silnici a van Aert by mohl být špičkový klasikář. Je dost vysoký (187 cm) a odolný. Klasiky by byly tím pravým. Pokud se odhodlá je vyzkoušet. A nakonec i domácí belgické prostředí ho k tomu bude tlačit, Tom Boonen odejde ze scény po Flandrech, Philippe Gilbert není tím, kým byval, Greg Van Avermaet září, ale na klasikách tolik ne. Tiesj Benoot je nadějí, ale těžko předvídat jeho schopnosti. A hvězdu pro velké klasiky budou v Belgii určitě hledat.

Foto Jaroslav Svoboda/jsphoto.cz