Reforma UCI mnoho nezmění

03.10.2018 | Marek Matějka

Reforma UCI mnoho nezmění

Mezinárodní cyklistická unie minulý týden v rakouském Innsbrucku představila návrhy na změny v silniční cyklistice. Z předpokládaných novinek mnoho nezbylo a počet týmů WorldTour se snižovat nebude.

UCI se už dlouhá léta snaží postupně měnit pravidla profesionální silniční cyklistiky, ale jde to jen pomalu, protože se na reformách musejí shodnout pořadatelé, týmy, závodníci a samotná Mezinárodní cyklistická unie. 

UCI dlouho prosazovala snížení počtu týmů WorldTour ze současných osmnácti na maximálně šestnáct. Původně tomu tak mělo být už nyní, jenže týmy to nechtěly a zeštíhlení WorldTour bylo odsunuto a nyní zamítnuto. Týmů zůstane 18 a získají tříleté licence. Udělení licence WT bude záležet na pěti kritériích: etických, administrativních, finančních, organizačních a sportovních. Každý rok se bude posuzovat, zda nějaký tým z druhé divize, který má zájem postoupit, nesplňuje tato kritéria lépe a poté by nahradil WorldTeam, který je na tom hůř. Takže i když každý tým ve WorldTour dostane licenci na tři roky, neznamená to, že má na tři roku jistotu, protože může být vyměněn. 

UCI také mění název týmů v druhé divizi, už to nebudou profesionální kotinentální týmy, ale UCI ProTeams. Dva nejlepší ProTeamy získají jistotu startu na všech Grand Tours, ale pokud nebudou chtít startovat, nemusí. Pořadatelům tak zbudou jen dvě divoké karty. A to se společnostem ASO a RCS sport nejspíš líbit nebude. V současnosti jsou dvěma nejlepšími týmy druhé divize Wanty - Groupe Gobert a Cofidis. Oba celky letos jely Tour de France a Cofidis i Vueltu. Tři nejlepší týmy druhé divize získají právo startu na všech akcích WorldTour. I to bude pravděpodobně problém, pořadatelům se tato část reformy nemůže zamlouvat. Je to přesný opak snižování počtu týmů WorldTour, o což stálo především ASO, které stále je nejsilnějším hráčem v silniční cyklistice, protože vlastní Tour de France.

Vytváří to i zvláštní nerovnováhu mezi týmy. Bude výhodnější být jedním ze dvou nejlepších týmů druhé divize. Například Cofidis bude mít jistotu startu na všech závodech WorldTour, ale nikoliv povinnost. Týmy WorldTour na většině závodů startovat musejí.  

Mezinárodní cyklistická unie také představila úplně nový seriál jednorázových závodů UCI Classics Series. Do seriálu bude zařazeno patnáct největších klasik a na konci bude vyhlášen celkový vítěz. Ano, je to Světový pohár, který zanikl před mnoha lety, ale pod novým názvem. 

Které závody budou do série zařazeny, se zatím neví, ale pokud sem budou patřit nové závody typu RideLondon a chybět budou opravdové klasiky Paříž - Tours, Giro dell´Emilia a další, tak to bude akorát k smíchu.  

Zmizet by měly kategorie závodů, jak je známe dnes. Závody 1. kategorie a HC kategorie budou zařazeny do kategorie UCI Pro Series. Smažou se tím rozdíly mezi závody 1. kategorie a HC. Například dnes může na závodech 1. kategorie startovat méně týmů WorldTour než na HC závodech. Na HC závodech je možné získat více UCI bodů, ceny a poplatky jsou v HC závodech vyšší a tak dále. Tyto rozdíly zmizí. 

Do 1. ledna 2020 zbývá stále dost času a nevěříme, že se všechny navržené změny podaří prosadit. Změny celkově moc ambiciózní nejsou, UCI se nesnaží změnit celý model financování, či něco takového. Ale i detaily mohou být problematické. 


Ženy oficiálně profesionálními závodnicemi

Významnější změny se chystají v ženské cyklistice, která by se měla konečně stát opravdu profesionální. Doposud všechny ženské týmy fungovaly na principech mužských kontinentálních celků. Nebyly oficiálně profesionální, týmy nemusely svým závodnicím vyplácet minimální mzdu a tak dále. Nyní by měla vzniknout kategorie WorldTour a týmy, které sem patří, budou muset splňovat kritéria podobná těm mužským.   

Například minimální mzda bude 30 855 eur ročně. To je stejná částka, jakou musejí platit profesionální kontinentální týmy. Minimální mzda ve WorldTour je 38 115 eur. UCI plánuje pět ženských WorldTour týmů v roce 2020, deset v roce 2021 a patnáct v roce 2022. 

Je to velmi ambiciózní plán, protože většina ženských týmů v současnosti nemá finance, které by dosahovaly úrovně druhé divize. Nejbohatší stáj Boels - Dolmans na takové úrovni je, také Sunweb, CCC, Mitchelton - Scott, Movistar a nový tým Trek - Segafredo by to měly zvládnout, ale ostatní jsou na úrovni kontinentálních oddílů. Finanční situace v ženské cyklistice se musí do roku 2022 hodně zlepšit, jinak se patnáct velkých týmů neuživí. 

Foto Sirotti


 



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste