partner

Ritchey Swiss Cross – test cyklokrosové klasiky

09.03.2016 | Ondřej Šenk

Ritchey Swiss Cross – test cyklokrosové klasiky

Zima nemusí znamenat úplný konec venkovní cyklistiky, to přece víme.

A období patřící cyklokrosu, ve kterém nezáleží na počasí, je stejně zábavné jako letní švihy. Kdy jindy než v naší proměnlivé, někdy mírné a jindy kruté a neúprosné zimě tedy otestovat cyklokrosové kolo s bohatou historií! Navíc od značky, která je s plískanicemi, deštěm i blátem spojena už odnepaměti. Ritchey je v součastnosti jednou z nejrozšířenějších značek v oblasti komponentů. Řídítka, představce a sedlovky s logem TR najdete na mnoha kvalitních kolech všech úrovní a značek. Těžko budete hledat podobnou firmu s takovou reputací a historií, jako je Ritchey. Za vším stojí osobnost otce zakladatele Toma Ritcheyho. Člověka, který do cyklistiky přinesl nespočet nápadů a inovací. Zcela poprávu je srovnatelný s lidmi jako Ernesto Colnago anebo Tulio Campagnolo. Jeho jméno je sice nesmazatelně spojené se světem horských kol, který pomáhal stvořit v sedmdesátých a osmdesátých letech, avšak jako mladý sám úspěšně závodil na silnici. A byly to právě silniční rámy, které nastartovaly jeho kariéru. Nutnost opravovat, vylepšovat a stavět nové rámy pro svou vlastní potřebu mu daly ten největší základ znalostí a dovedností. Firma se sice časem zaměřila především na výrobu komponentů, nicméně souběžně nabízí kultovní silniční, bikové i cyklokrosové rámy nesoucí v sobě akční, sportovně-závodní a technicky vysoce vyspělou DNA svého otce. V blízké budoucnosti se dokonce můžeme těšit i na nabídku kompletních kol! Mohou obstát v ringu se současnými konkurenty, anebo vydrží jen pár kol a skončí na zemi v knock-outu? To zjistíte v následujícím testu cyklokrosového železa Ritchey Swiss Cross. Oheň zkoušek tedy hoří.


Retro je dnes in

Při prvním pohledu se budou především mladší ročníky cyklistických fanoušků usmívat. Odkojeni dobou hliníkovou a záhy boomem karbonu mohou pohled na tenké železné trubky vyhodnotit jako nějakou komedii pro pamětníky. Něco jako když dnešním školákům ukážete starý stolní počítač s procesorem Intel 386 a pozorně si vychutnáte jejich reakci snoubící v sobě překvapení, úlek, zděšení a škleb. A stejně je tomu i u této klasiky klasik – železné cyklokrosky s logem Ritchey. Výčet hlavních charakteristik rámu je oslnivý asi jako občanský průkaz důchodce v tramvaji. Poslouchejte dobře: cantilever brzdy, patky pro rychloupínáky, střed se závitem, nevyměnitelný hák přehazovačky, venkovní vedení lanek, šroub stahující sedlovku bez nutnosti použití objímky a především železné trubky Logic. Ovšem retro je dnes in, takže si vše zdůvodňuji tím, že je to už pouze nostalgie a vzpomínka na staré dobré časy. Výčet těchto technologií by spolehlivě probudil z kómatu nejednoho mechanika skoro usmrceného a usouženého nespočtem soudobých inovací veloprůmyslu. A potěšil by jeho smutné srdce. Pokud by totiž existovalo něco jako svaté přikázání pro stavby rámu, bylo by to právě tohle. Ovšem pozor - při troše vnímavosti a pečlivého hledání objevíte i něco ze současnosti. Karbonová vidlice, originální zapletená kola anebo sedlo využívající nosnou mono-ližinu (jak jinak než ze stejné dílny jako rám samotný). Vše doplněné o jedenáctirychlostní sadu Shimano Ultegra. Že by závan vůně dortu od pejska a kočičky? Kontroluji tedy zásobu černého uhlí v domácí lékárničce a vyrážím na švih. Teda radši na procházku. Víte přece, jak je to se starými lidmi a jejich veterány....

Tenhle gravel už je tady desítky let!

Vzorek plášťů vypadá hodně univerzálně. Takže vyjíždím z města po silnici a do terénu zabrousím až podle podmínek. Vydat se rovnou do promočených polí by zabilo pračku i mou ženu. Váha celého kola je o fous větší, než na jakou je soudobý silničář zvyklý. Přestože se cyklokrosová kola váhově s těmi silničními měřit nemohou, i tak je zkrátka těch devět kilo v nohou cítit (váženo s pedály a ve velikosti 55). Posed je ovšem k mému překvapení velice příjemný a univerzální. Dokážete s ním objet klidně dlouhý silniční trénink anebo naopak pravý cyklokros v terénu. Pověst většiny krosek a časovkových koz, že se jedná o kola „na hodinu“ a vše delší je potom už pouze velkým utrpením, tady zkrátka neplatí. Uvědomuji si, že ještě předtím, než zkušení šarlatáni světového marketingu těch největších značek stvořili a poprvé vyslovili slovo Gravel Bike, tak Tom Ritchey měl už dávno svařeno! Může se proto považovat za čistokrevného indiána v objeveníkontinentu gravel. Všechny atributy této jízdy totiž splňuje do puntíku. Dostatečně svižný na asfaltu a neomezený v terénu. Jeďte si, kam chcete, nic tu není problém. Pohodlí má na rozdávání. Proč? Železný rám se totiž chová naprosto jinak než všechny ostatní materiály. Jakoby svou váhou zároveň udusával nerovnosti pod sebou. Do těla jezdce přes něj nic neprojde. Nikde nic necinká, neklepe, absolutní ticho i při průjezdu kostkového úseku. Přeskoky odvodňovacích kanálků ve sjezdu jsou jedna velká zábava. Neuvěřitelné. Na provařeném heslu „steel is real“ něco skutečně bude. Tohle je tedy ta „opravdová“ jízda a tohle je „opravdová“ ocel!


Železňák si nevede špatně

Pohled mezi šlapající nohy je trochu zvláštní. Nikde nic nepřečuhuje, jen subtilní anorektická trubka uprostřed hlásá, že tady se materiálem šetří. Zde se nekydají nazdařbůh kvanta karbonu pro větší tuhost a vyšší komfort! Jen štíhlé a pravidelné trubky a čisté svary. Musím si na to chvíli zvykat. Ale pozor – zároveň je to však asi tak to jediné, co mě upozorňuje, na čem že to vlastně jedu. Jízdní projev kola je totiž omračující. Tuhost rámu není sice závratná, ale současně není ani špatná. Zkrátka bych řekl, že je tak akorát. A několik moderních kol, na kterých jsem měl tu čest se svézt, by dokonce mohlo tiše závidět. Do dlouhého kopce se nejprve zdá, že kolo nejede. Průměr na Garminu ale ukazuje slušné hodnoty, tak hledám, kde je chyba. A mám to - jezdci totiž schází ten opojný pocit, že kolo jde okamžitě za pedálem a za hukotu vysokých ráfků a nabouchaných galusek! Pocity a vjemy tak typické pro karbonové závodní silničky se prostě nedostavují, a přesto je výsledek podobný, chápete? Jízda ve skupině nebo čísla na budíku nakonec dokazují, že si železňák nevede vůbec špatně! Škoda, že krosová sezona už skončila, bylo by zajímavé vytáhnout tohohle veterána do závodu.

Tome, díky za tvou Logiku!

Spolehlivost řazení nové Ultegry nemá cenu chválit – vše je přesné a bezchybné. Skladba kompaktových klik 50/34 a bikové kazety 11-32 nabídla převody na všechny možné sklony asfaltu i terénu, takže také chválíme. S radostí jsem si vychutnal nový tvar řídítek Ritchey označený jako EvoMax. Nízký drop 120mm a přesah 73mm je lehce dosažitelný i pro zatuhlá záda úředníka, který tak může trávit spoustu času rozjímáním mezi tepovými prahy a držet se u toho za spodky. Šířka je ve spodním úchopu navíc roztažená na 44 cm oproti 42 cm při úchopu za páky. Rozdíl dvou centimetrů vám přidá na jistotě hlavně v bahně a měkkém terénu. Tohle je úžasné a opravdu se to povedlo, protože nepřijedete domů s modřinami a obouchaným předloktím. Díky Tome za tvou Logiku! Kombinace řídítek s představcem je patřičně tuhá, tak jak se na kokpit této značky sluší a patří. Estetika však musela jít stranou, takže pohled na masivní hlavu představce obepínající řídítka v rozsahu 220stupňů není zrovna okulibý. A 3,2 mm silná omotávka Lizard Skins celý dojem už jen dokresluje svým příjemně lepivým pocitem měkké hadí kůže. Druhým kontaktním bodem s kolem je sedlo Ritchey Zero Max. Tradiční tvar a název říká jediné. Nula otlaků, maximální spokojenost. Jak velký podíl na tom nese i monolink ližina označená názvem Vector Evo Rail a sedlovka WCS, jde těžko říct. Nicméně zvyknout si na nový tvar sedla šlo velice snadno a tlumicí schopnosti celku jsou nepopiratelné.

I výplety nesly stejná loga jako zbytek rámu. Název superlogic odkazuje na nejlepší hliníkové výplety Ritchey, které značka nabízí: 20 radiálních a 24 křížených špic DT Swiss pěvně poutají hliníkové tubeless ráfky s elektro-keramickým ošetřením brzdné plochy. Výsledná váha kompletů je 1390 gramů a nadchne i zapřisáhlého fanouška karbonových výpletů. Sám Tom Ritchey je pověstný svou zálibou v cestování s kolem. A vozí na vidlici svého kola páskou přichycené náhradní dráty, takže ví, že shánět ty s rovnou hlavičkou na dovolené může skončit až hádkou nebo rozvodem. Zadní náboj jde jednoduše rozebrat a vysunout celé volnoběžné těleso i s osou. Během okamžiku tak můžete zmenšit šířku neskladného zadního kola. Snáze se vám tak vejde do uzkého prostoru cestovního kartonu. Další důkaz, že toho výrobce už nabalil do krabic víc než dost a těžit z toho mohou i majitelé jeho produktů...


Láska kvete v každém věku

Cantilever brzdy jsou v dnešním světě pomalu už minulostí. Brzdí však stále dobře a nenavyšují hmotnost celého kola dál k hranici 10 kg. Jejich snaha rozvibrovat přední vidlici byla marná. Předimenzovaná tuhost karbonové vidlice ani nebojácný vesnický ořech, který si vykročil nečekaně před přední kolo, nebyly faktory, které by způsobily sebemenší problém se zastavením. Argumentem pro kotoučové brzdy tak zůstává jen větší prostor pro průchodnost bahna v okolí vidlice a sedlových vzpěr a také luxus tlaku kapaliny za každého počasí. Nemusíte tedy věšet hlavu, v nabídce Ritchey najdete stejný rám upravený i pro diskofily. Ale na tomhle kole by to byl skoro hřích, nemyslíte?

Loučení s cyklokroskou Ritchey nebylo vůbec snadné. O co větší despekt jsem měl ke „staré škole“ na začátku, o to větší zálibu jsem v ní našel na konci. Ještě několik dní po testu se mi v hlavě zdálo o pořízení stejného stroje do mé soukromé garáže. Vlastnictví takového kola je prostě nepopsatelným pocitem navíc. Železo je totiž opravdové a nesnaží se srovnávat s karbonem. Nabídne vám hned zkraje úplně něco jiného, nestydí se za to a umí to prodat. A to je v dobách uniformity to nejkrásnější! Láska kvete v každém věku. Zřejmě nebudu prvním zajíčkem pod křídly zkušené lvice, která už víc nezestárne.

Autor článku Ondřej Šenk je spolupracovník redakce a mechanik v SCS Bikecentrum Olomouc

plus

+ jízdní projev železných trubek Logic
+ komfortní sportovní posed a tvar řídítek
+ univerzálnost použití a standardní parametry rámu

minus

- vyšší váha celého kola
- pořizovací cena, která není nejmenší
- tvar rámu,jenž navenek působí „staře“

Technická tabulka:
Rám: Ritchey Swiss Cross Cantilever Ritchey Logic steel tubes
Hlavové složení: Ritchey WCS drop in
Vidlice: Ritchey Carbon Cantilever
Střed: Shimano Ultegra 6800
Kliky: Shimano Ultegra 6800, compact drive 50/34
Kazeta: Shimano Ultegra 6800 11-32
Řazení: Shimano Ultegra 6800
Přehazovačka: Shimano Ultegra 6800, dlouhé ramínko
Přesmykač: Shimano Ultegra 6800 na objímku + antipadač řetězu K-Edge
Řetěz: Shimano Ultegra 6800, 11 speed
Řídítka: Ritchey WCS EvoMax 42-44
Omotávka: Lizard Skins Black 3,2mm
Představec: Ritchey WCS C220 90mm
Sedlovka: Ritchey WCS alloy link 27,2mm
Sedlo: Ritchey WCS Evo ZeroMax
Výplety: Ritchey SuperLogic Zeta tubeless
Pláště: Ritchey WCS Shield Cross 700x35
Košíky: Elite Ciussi
Orientační cena: 74 900 Kč (rám 24 900 Kč)
Dovozce: [odkaz=http://www.vokolek.cz/]vokolek-import.cz[/odkaz]

Foto Jan Reiner



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


adam P
pěkná recence. kolo je super, moc se mně líbí, hned jsem si ho všiml už v recenzi hadříků isadore :) bral bych ho hned, nebýt jedné věci – tomášek ritči asi kros moc nejezdí, jinak si totiž nedovedu vysvětlit, jak může táhnout řadicí lanko po spodní rámové trubce, navíc ještě holý drát bez bowdenu :( nejexponovanější místo, hned od blata, takže po chvilce neřadíš. o tom, že tam jakékoliv lanko, byť v bowdenu, zavazí když kolo hážeš na rameno se už ani bavit nemusíme :( to jsou nešvary, které se prostě nedají odpustit. bohužel jimi trpí i dost jiných současných \"rádoby\" krosek...
09.03.2016 16:10:29
adam P
jo a ještě jsem si teď všimnul, že teda není moc místa mezi galdou/pláštěm a vidlicí (přední). tam by se to asi taky brzo ucpalo bordelem. takže ona to asi opravdu bude spíš \"gravelka\", co si na krosku jen hraje :(
09.03.2016 16:16:41
yardmann
Presne tehle technickych detailu a nedostatku by si mel tester vsimnout. Kolo je jinak opravdu moc pekne. Recenze mi ovsem pripada jako slohove cviceni se snahou vytvorit co nejvic vtipnych,ci originalnich slovnich obratu. A jeste neco: zelezo a ocel neni jedno a to same :-)
09.03.2016 19:30:59
Kolohnát
A hlavně autor objevil tkz. ocelový rám a ono to jede.Hlavně není to jak bylo napsáno železo ani ocel ale CRMO. A klasická práce Colnago,Gios,Bianchi a Štěrba tomu se nic nevyrovná.krása mufen prostě Evropa a hlavně Italie to je klasika né tenhle pseudo rám svařený TIGem.
09.03.2016 20:22:12
OSenk
Díky za vaše postřehy pánové. Ikdyž se většinou nerad zapojuji do diskuzí na internetu všeobecně, rád bych uvedl pár věcí na pravou míru. 1) k připomínce ohledně vedení lanka jsem byl ze začátku stejného názoru jako Adam P až jsem si uvědomil následující fakta. Nabídka přesmykačů ze silničních sad ať už Sram/Shimano/Campagnolo umožňující tah horem je zcela mizivá. Vedení bowdenem by bylo ve výsledku větším zlem než se zdá. V místě jeho ukončení by se totiž vše mělo tendenci daleko více zadírat než je tomu v případě průchodu pouhého lanka skrz smyk. Tah lanka si ve smyku vždy najde cestu. Majitel kola zvolil v tomto případě kompromis mezi oběma variantami, jak bude úspěšné ukáže až čas. Jedinou vadou tedy může být překážející lanko při nošení na rameni. V případě, že má však na sobě jezdec dlouhý rukáv, patrně si ničeho nevšimne (tím spíš v závodě). 2) průchodnost skrz vidlici je standartní a je taktéž zmíněna v textu (výhody kotoučové alternativy). Taktéž je potřeba upozornit na 35mm pláště, které byly na kole a na maximální šířku 33mm, která je povolena pro závody. 3) srovnání železa a oceli je samozřejmě mylné, pokud se však jedná o hovorovou nadsázku a ne o akademickou debatu, myslím, že by mohlo obstát stejně jako přirovnání bakelit vs. karbon. 4) jak jsem informoval na začátku, z pohledu historie cyklistiky se i já sám považuji bezostychu za malé kuře. O to větší z ní mám však stále radost. Značky jako jsou Colnago, Gios a mnoho dalších jsou samozřejmě v kvalitě a logicky i ceně někde jinde než toto kolo. Nemohu si však pomoci nezmínit jeden fakt, že kdysi když Tom Ritchey přišel se svým nápadem a chtěl nechat podle nich vyrobit trubky v jedné nejmenované italské proslulé továrně byl odmítnut se slovy impossibile. Nezbývalo mu nic jiného než tedy zkusit šikovné ruce japonského Tange, který vše zvládnul senza problemi. Asi se shodneme všichni na tom, že v dnešní době kdy vyrobit cokoliv není problém vyniká nad průměrem něco co má příběh. Nenechám si vymluvit, že firma Ritchey ho nemá...
09.03.2016 21:21:55
MikeTheBike
Mno, moc často do diskuzí nezasahuji. Jen bych znalcům připomenul, že stejnou geometrii a světlost vidlice jezdil Radek Šimůnek a Jirka Pospíšil, když používali Ritchey krosové rámy (jezdili za Olpran). neslyšel jsem od nich nic o lanku a tak ... To nepočítám Frishiho a Djernise, ale každopádně tihle všichni byli vedle Adam P troubové, co se týče znalostí cyklokrosové problematiky :)
09.03.2016 23:09:10
MikeTheBike
Ještě pro informaci - CrMo je v cyklistické branži název pro legovanou ocel. Ritchey měl vždy nejlepší a nejlehčí trubky, protože mu je v Tange vyráběli podle jeho požadavků a to vám třeba sdělí u Štěrby, kde dělali cyklokrosové rámy pro Author (Dlask a další). Bohužel ty, co má Robert Stěrba ještě k použití, se už nedělají.Takže stále přemýšlím, jestli si nemám ještě nechat postavit rám, dokud tam jsou :)
09.03.2016 23:39:45
adam P
no to jsem ani nečekal, že svým příspěvkem rozvířím takovou debatu :) argument o nepočetnosti přehazek s horním tahem moc neberu. chápu to, ale pak to pro mě není čistokrevná kroska, ale něco mezi. ad průchodnost vidlicí - to se omlouvám, přehlédl jsem, že to je 35 plášť, takže OK, beru zpět :) no jinak pro MikeTheBike - jasně, já jsem normální trůba, hobík. s nikým jsem se nesrovnával, nicméně jsem řekl svůj názor. neřekl jsem, že se na tom nedá jezdit. jen mě to překvapuje. mám staršího x-nighta od ridley, který má všechny tyto věci pořešené už pěkných pár let. podobně jako třeba stevens. a těch detailů je ještě více. to podle mě odlišuje pravý krosový stroj od takových těch pseudo kol v nabídkách některých firem. netvrdím, že se na tom nedá závodit, koneckonců závodník-profík si nevybírá, ale dostává. to jen my hobíci, si můžeme vybrat. a proto jsem si vybral kolo, které byť je 4 roky staré, tak ve většině ohledech na hlavu poráží současné topmodely spousty konkurenčních značek. to je prostě fakt a z něho pramenila moje poznámka. to, že ten a ten na něčem jezdí a třeba i vyhrává neznamená, že má nejlepší materiál a že nemůžu říct prostý fakt :) určitě třeba víš, že když štyby přestupoval z fidea do omega, tak merckx neměl ani žádnou krosku v nabídce, takže jezdil na přebrandovaném ridley. pak se u merckxe narychlo kroska v nabídce objevila. jaké asi takové kolo může s tím ridley být?? rychlokvaška ne nepodobná těm, které vznikají pouze z potřeby zalepit díru v nabídce, protože je najednou trochu zájem o gravel a tím pádem i o kros. tak šup honem rychle něco vypotit, abychom to v katalogu měli a nepřišli o zákazníka :( netvrdím, že tento ritchey je to stejné, tady jsme trochu někde jinde. svou poznámkou jsem teda vlastně chtěl říct, že je rozdíl mezi skutečným profi závodním speciálem a nečím, co si na to jen hraje. závodit se dá na obou, ale rozdíl je v těch detailech, které jsou výsledkem přístupu výrobce a jeho motivací, proč stavět krosku. buď potřebuješ postavit stroj aby to nechyběla stránka v katalogu, nebo chceš postavit ultimátní stroj, na kterém bude pro borce radost závodit a bude to jeden z nejlepších strojů na trhu a neříkáš to pouze jako marketingový blábol. myslím miku, že pokud jsi trochu soudný a nemotivuje tě pouze touha se v diskuzi poněkom vozit, tak to uznáš jako fakt. na poměřování ocasů v internetové diskuzi jsem už totiž asi trochu starý... a omlouvám se, pokud můj první i tento příspěvek vyzněl nějak arogantně nebo tvrdě, to nebylo mým záměrem.
10.03.2016 8:47:29
MikeTheBike
Jasně v poho, chtěl jsem jen svým příspěvkem říct, že bláto bylo stejné v devadesátých letech a Šimon si Ritchey vybral z nabídky co tenkrát byla. Ty jejich rámy narozdíl od těch dnešních měli ještě menší světlost na zadní stavbě a nikdy jsem neslyšel, že by se jim kolo zaneslo blátem. Ritchey je závodní speciál z té doby a Tom a Frishi, kteří to mají na starosti neshledali nutnost změny. A protože se v průmyslu nějakou dobu pohybuji, tak vím, že žádné krosové speciály prakticky neexistují, jen se to píše :). Už to vlastně nejde udělat - je to průmysl a ten nehledí na speciály, ale na náklady ... Prostě dělají kola, která se používají na cyklokros a ostatní aktivity a to je tak vše :)
10.03.2016 10:20:02
adam P
tak v tom případě si rozumíme dobře :) jak píšeš, tehdy bylo toto a chápu ričiho, proč to nechal tak. a je mi to v určitém ohledu i sympatické, jen jsem chtěl, aby některé věci nezapadly, protože to v článku chybělo. na tomto kole mně to neva, tady jde o jakési retro a to je fajn. ale u jiných je to jak říkáš – průmysl. ale naštěstí zůstalo ještě pár výrobců (třeba ten zmiňovaný ridley a stevens), kteří opravdu krosové speciály stále dělají a to je dobře. já to furt propaguju, aby to nezapadlo, aby si lidi uvědomili ten rozdíl a to co píšeš ty o tom průmyslu a stroji na vytahování peněz z nás cyklistů :) naštěstí se ještě pořád dá vybrat něco pořádného... :)
10.03.2016 10:49:50