Hradecký tým byl letos jedním z nejúspěšnějších celků v evropském žebříčku mezi třetidivizními týmy a týmová časovka je srdeční záležitostí i jejího dlouholetého trenéra Oty Fialy. Loni dokázal Elkov Author vyhrát týmovou časovku družstev na Czech Cycling Tour v konkurenci větších stájí. "Letos jsme byli druzí na Sibiu v Rumunsku, porazil nás jen CCC Sprandi Polkowice. Na Czech Cycling Tour jsme doplatli na to, že naši nejlepší závodníci reprezentovali na Mistrovství Evropy."

Už jako závodník měl tuhle disciplínů (tenkrát šlo o čtyřčlenná družstva v závodě na 100 kilometrů) rád. Pro její krutost, nutnost se vydat ze všech sil, ale také proto, že je to trenérsky a takticky komplikovaná disciplína. Nejede se na toho nejlepšího, ale na toho, který určuje výsledný čas. V minulosti na třetího ze startující čtveřice, v současné mistrovské časovce na čtvrtého ze šestičlenného celku.

Týmová časovka skrývá mnoho taktických variant. Jak poskládat závodníky za sebe, jak z každého člena týmu využít co nejvíce, jak pošetřit toho rozhodujícího a jak ti lepší mají přiložit ruku k dílu ve prospěch těch trochu slabších, bez kterých se ovšem na cílové pásce neobejdou.

Je to prostě týmová časovka a týmová spolupráce je rozhodující. Navíc na letošním profilu závodu bude rozhodovat právě ten čtvrtý, ten který bude na pásce proti zemskému divadlu v Innsbrucku určovat výsledný čas týmu. Hvězdy týmů zde nesmí exhibovat, musí udělat maximum pro kolektiv. Tak se musí nahlížet k této složité disciplíně.

Jak jste se připravovali na první účast na Mistrovství světa?

Vybírali jsme závodníky zodpovědně. Dělali jsme testy v Hradci Králové do kopce s odběry laktátu, osmi až desetiminutovky. Poté jsme testovali po rovině a tým už jsme poskládali ve složení, v jakém by měl jet. Závodníky jsme si postupně podle testů vyčlenili, ale důležitý je i cit pro tu discplínu, například Polák Konwa je silný, ale nemá s časovkou družstev zkušenosti. Je hodně znát, zda závodník má z dorostu něco odzávoděno, jestli jezdil mančafty, nebo ne.    

Nakonec jste vybrali Aloise Kaňkovského, Vojtěcha Hačeckého, Josefa Černého, Michaela Kukrleho, Jakuba Otrubu a Jana Bártu. 

Máme tři velmi rychlé závodníky, Kaňkovského, Hačeckého a Černého. Ti nejedou za sebou, mezi nimi jsou vždy zbylí tři. Je to proložené. Ti tři rychlí pojedou na rovině před stoupáním delší špice. Je jasné, že Kaňkovský a Hačecký kopec nepřejedou, takže pojedou pod kopec více na čele. 

Ale je tu riziko, že jednomu ze zbylé čtveřice se něco stane a tým bude muset čekat.

To je jasné, ale kdybychom nechtěli takto riskovat, tak třeba místo Hačeckého bychom vzali Konwu, ale po rovině bychom jeli pomaleji a v kopci by uvisel. Ale už bychom ztráceli, takže buď to riskneme, protože něco chceme opravdu zajet, nebo pojedeme více na jistotu. My chceme zajet.  

Ve stoupání budou nejlepší asi Kukrle a Černý. V závěru musí jet špice podle aktuální výkonnosti. chtěl bych trochu pošetřit Jakuba Otrubu, protože už v pondělí jede časovku U23. Ale on s tím nemá žádný problém, dělali jsme testy a je na tom dobře. Pomohly mu i závody Okolo jižních Čech a Okolo Slovenska. Ale to všem z týmu, před Mistrovstvím světa to byly ideální závody.

Jaký je sjezd před cílem?

Je to hodně prudké. Opravdu rychlé, 95 až 100 kilometrů za hodinu tam pojedou. Na speciálech na časovku to bude neskutečně nebezpečné. Ale ve sjezdu je lepší mít vepředu jen čtyři lidi, protože šest závodníků už nezůstane v technických pasážích pohromadě a poté se tým zdržuje čekáním.

Na jaké umístění si věříte?

Měli bychom být čtrnáctí, jestli vyjde něco víc, tak to bude dobře. Ale WorldTour týmy by měly mít lepší závodníky. S CCC jsme vyrovnaní, Jan Tratnik je výkonnostně odskočený, uvidíme jak to komu sedne.  


Elkov Author startuje v 15:04 jako devátý v pořadí. Týmová časovka mužů začíná v 14:40. Už v 10:10 startují ženy. Oba závody můžete sledovat živě na Eurosportu. 

Foto Josef Vaishar/Cycling.Photography