Projděme si sponzorskou strukturu profesionálních celků, kterou můžeme rozdělit do třech hlavních skupin.
Komerční firmy
To jsou nejpřirozenější a nejlogičtější partneři profesionální cyklistiky, zdálo by se, že tato skupina je jediná možná, ale není tomu tak. Mezi osmnácti celky WorldTour napočítáme na prvním místě v titulárním názvu týmu 13 komerčních firem. Tedy firem, které se snaží sebe, nebo své produkty inzerovat prostřednictvím silniční cyklistiky.
Z rozhodnutí…
…strany a vlády se u nás říkalo za minulého režimu. A podobnou motivaci vystopujeme u třech týmů. K tradiční Astaně se letos přidali dva sponzoři ze středního východu, Bahrajn a UAE Abu Dhabí.
Z lásky k cyklistice
Tak by se dala nazvat třetí skupina, podle motivace a rozhodnutí k podpoře cyklistiky. Po ukončení týmů Tinkoff a IAM se v profesionálním cyklistickém sportu drží ještě dva takové celky, jedná se o Katushu a BMC. Původní Kaťuša se sice přejmenovala na Katusha a majitel Igor Makarov se snaží k tomuto názvu vytvořit dodatečně nějaké produkty, ale stále to musí být čistá láska k našemu sportu a pro Makarova prodělečný podnik.
Do stejné kategorie patří i BMC, firma Andyho Rihse. Tato cyklistická značka dlouhodobě nevydělává tolik, aby utáhla profesionální celek na pozici titulárního sponzora, ale Rihse to baví a říká se o něm, že je nejbohatším Švýcarem. Tak proč ne?
Když jsme u výrobců kol, tak se podívejme mezi tyto sponzory. Pochopitelně každý cyklistický celek má nějaké partnera mezi dodavateli kol, na čem by také jezdili. Vedle BMC jsou na prvním titulárním místě ještě dvě cyklistické firmy. Americké značky Cannondale a Trek podporují své celky nejen jako dodavatele materiálu, ale také jako nejdůležitější finanční partner či majitel. Nějaké peníze týmům musí přidat ke kolům asi každý dodavatel, je otázkou jak velké. Ty největší pochopitelně Scott s Meridou, kteří jsou také v názvu týmu. A levné to určitě není ani pro Specialized.
Z jakých dalších odvětví jsou sponzoři v roce 2017:
Tři tedy z cyklistického byznysu.
Dvě loterijní firmy ze dvou sousedních států a se stejným názvem, to je docela kuriozita. Belgické Lotto a Lotto z Nizozemska.
Další nizozemský celek, nyní působící s německou licencí, podporuje Sunweb, původem nizozemská firma, internetový prodejce zájezdů – cestovní kancelář.
Tradičním sponzorem cyklistiky je výrobce podlah, belgický Quick-Step, který na podporu týmu letos zůstal po odchodu Omega Pharmy sám.
Do první ligy se posunul německý milovník cyklistiky Willi Bruckbauer, který je vlastníkem firmy BORA, tedy vybavení kuchyní, především zabudovaných odsávačů – digestoří.
Dimension Data je opravdu globální hráč a firma podnikající v IT původně z Jižní Afriky se rozšířila do celého světa.
Zřejmě nejbohatší tým, britský Sky, žije z peněz televizní stanice.
Australská Orica je značka velkého konglomerátu, podnikající především v chemickém průmyslu.
A francouzské týmy podporují francouzské firmy. FDJ je třetí z loterijních firem působících v cyklistice a AG2R je firma z branže pojišťovnictví a finančnictví.
Španělský Movistar je telefonním operátorem patřící globální firmě, společnosti Telefónica.
Jen osm týmů z osmnácti má titulárního spolusponzora. Jsou to Soudal, Jumbo, Drapac, Segafredo, hansgrohe, Merida, Scott a Alpecin a v tomto případě asi s výjimkou australské společnosti Drapac, jde opravdu o čistý reklamní záměr. Drapac nejspíš spadá do kategorie "Z lásky k cyklistice".
Když si projdeme komerční firmy podporující cyklistiku, tak velice často vystopujeme milovníky cyklistiky mezi majiteli, nebo vedením firmy, kteří rozhodli o směřování svých značek do cyklistického sportu.
Co se týče rozpočtů, má se všeobecně za to, že nejvyšší rozpočet má Sky, o něco méně Katusha - Alpecin a BMC a prý si dost polepšil i Trek - Segafredo. Na opačné straně jsou týmy s nejmenšími rozpočty ve WorldTour. Přesně se to neví, ale peněženka na rozdávání nemají Cannondale - Drapac, FDJ a letos ani UAE Abu Dhabi.
Foto Astana, Sky, Sunweb, BMC, Katusha - Alpecin