partner

Test - Canyon Endurace CF SL Disc 9.0

09.08.2017 | Marek Matějka

Test - Canyon Endurace CF SL Disc 9.0

Kotoučové brzdy se postupně stávají standardem i na silničních kolech. Samozřejmě to mají o něco složitější, vzhledem k tradicím této disciplíny, ale mají své výhody. A na kotoučích je i námi testovaný Canyon Endurace.

Silniční kola Canyon patří ke špičce na současném trhu, na závodních kolech Canyon jezdí i WorldTour celky Katusha - Alpecin a Movistar, ale předmětem našeho testu je kolo s jiným zaměřením, než jsou závody.

Model Canyon Endurace je od loňského roku vybaven kotoučovými brzdami a už jsme jedno z těchto kol testovali: Canyon Endurace CF SLX 8.0. Ale od letošní sezóny přibyly další verze tohoto modelu, označené jako CF SL, chybí tedy písmeno X, které označuje dražší použitý karbon. Modely SL jsou tedy o něco těžší, ale jinak mají stejnou geometrii a vlastnosti. Endurace je zaměřen na dlouhé vyjížďky a na větší pohodlí v sedle. Má vzpřímenější pozici, vyšší hlavovou trubku a části zaměřené na odtlumení nárazů a vibrací. Například sedlovku rozdělenou na dvě části a také zámek schovaný dovnitř rámu, díky čemuž má sedlovka více místa pro pružení.

Ale na pohodlí má největší vliv samozřejmě použité obutí. A to v Canyonu zvolili moderní - široké. Pláště Continental mají šířku 28 milimetrů a bez problémů se do rámu vejdou, protože Endurace umožňuje použít až 33 milimetrů široké pláště. Čímž se ze silničního kola stane téměř cyklokrosový stroj.

Dojmy
Pohodlí je příjemné, ale Canyon Endurace je hlavně zábavný. A všestranný. Při vyjížďkách na Endurace jsme si vůbec nedělali hlavu z rozbitých silnic, nebo z odboček na prašné cesty. Objevili jsme tak spoustu nových míst a tréninkových cest, mimo asfaltové silnice. A to je podle nás největší výhoda kotoučových brzd. Ano, mají o něco větší účinnost, ale hlavně dovolí nasadit mnohem širší pláště, než klasické ráfkové brzdy. A přitom stále máte normální silniční kolo s velmi ostrým projevem na silnici. Nejedná se o kompromis.

Na kole jsme strávili spoustu kilometrů v různých podmínkách. Ovladatelnost je taková, na kterou jsme od Canyonu zvyklí, tedy bezchybná. Pokud nejste zvyklí na pláště široké 28 milimetrů, pohled na ně vás možná trochu překvapí, protože i pár milimetrů dělá na první pohled velký rozdíl. Ale méně závodní vzhled vynahradí vynikajícím pohodlím a ovladatelností i na špatném povrchu.

Kotoučové brzdy jsme vyzkoušeli i za deště a podle očekávání fungují lépe než ráfkové brzdy a karbonové ráfky. Ale projev je velmi podobný ráfkovým brzdám a hliníkovým ráfkům. Není to tak, že by kotouče brzdily stejně za sucha i mokra, i s nimi si musíte na vodě dávat větší pozor.

Po dešti je samozřejmě nutné kolo umýt a s matným lakem to nemusí být úplně snadné. Šedá barva ,,Iceland Lava" se nám velmi líbí, zejména ve spojení s oranžovými detaily, ale povrch rámu není snadné vyčistit od nečistot a pokud si zakládáte na bechybné čistotě, může vám to s Endurace trvat i něco déle, než u lesklých laků. Nebo můžete zvolit tmavou variantu Stealth.

Kompromisy Canyon nedělá ani ve výbavě svých kol. Námi testovaný kus stojí 69 999 korun a za tuto cenu dostanete karbonový rám, hliníková kola DT Swiss R 24 Spline DB, sadu Shimano Ultegra a hydraulické brzdy. Celé kolo bez pedálů váží 7,7 kg ve velikosti M, takže není úplně nejlehčí, ale vzhledem k tomu, že se jedná o kolo s kotoučovými brzdami, to tolik není. A v sedle jsme váhu nezaznamenali, protože jízda na Endurace nás prostě hodně bavila.

Klady:
Všestrannost
Ovladatelnost
Zpracování
Design
Výbava

Zápory:
Váha
Údržba laku

K dostání zde: canyon.com

Canyon Endurace CF SL 9.0 Disc

Rám CANYON ENDURACE CF SL DISC
Vidlice CANYON ONE ONE FOUR SLX DISC
Hlavové složení CANYON | ACROS
Přehazovačka SHIMANO ULTEGRA, 11S
Patka přehazovačky DERAILLEUR HANGER NO. 40
Přesmykač SHIMANO ULTEGRA, 11S
Brzdové/řadící páky SHIMANO ST-RS685, 11S
Brzdy SHIMANO BR-RS805
Kazeta SHIMANO ULTEGRA, 11S
Kola DT SWISS R 24 SPLINE DB
Pláště CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II
Kliky SHIMANO ULTEGRA, 11S
Převodníky 52 | 36
Řetěz SHIMANO CN-HG700-11
Středové složení SHIMANO PRESSFIT
Představec CANYON V13
Řidítka CANYON H17 ERGO AL
Omotávka CANYON ERGOSPEED GEL
Sedlo FIZIK ALIANTE R5
Sedlovka CANYON S15 VCLS 2.0 CF (25 / 13 MM SETBACK)
Velikosti rámů 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL
Barvy STEALTH | ICELAND LAVA
Hmotnost 7,7 KG (Velikost M)

gallery

Foto Josef Vaishar/Cycling.photography, Libor Matějka
 


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste