Test - Specialized S-Works Tarmac SL6

19.11.2017 | Marek Matějka

Test - Specialized S-Works Tarmac SL6

Specialized letos představil novou generaci svého klasického závodního kola Tarmac, pod označením SL6. Kolo, které by mělo být lehčí, pevnější i komfortnější než předchozí generace, jsme vyzkoušeli.

Specialized letos výrazně změnil design Tarmacu, který byl vždy hodně konzervativní. Zásadní změnou prošla zadní stavba, také tvary trubek se změnily. Cílem bylo zlepšit aerodynamiku (která se u předchozích Tarmaců neřešila) a zlepšit komfort. Oboje se podařilo, ale co u nového Tarmacu ve vrcholné verzi S-Works zaujme nejvíc, je váha. Už při prvním zvednutí kola zaujme lehkost. A Specialized se má čím chlubit, bez pedálů váží 6,35 kilogramu, ale ve velikosti 56, my jsme testovali velikost 54, která byla ještě o trochu lehčí. Rám nového Tarmacu je o neuvěřitelných 200 gramů lehčí, než byl předchozí. Ve velikosti 56 váží pouhé 733 gramy.

Ale nízká váha nijak neubírá na solidnosti celé stavby rámu. Konstruktéři sice zúžili střed, ale pevnost kola tím nijak netrpí. Tarmac si oblíbili i sprinteři, včetně Petra Sagana, který na něm získal titul mistra světa. Kolo je tuhé, ale jízda na něm přitom velmi příjemná, komfortní. To je po nízké váze další výrazný dojem z kola. Po nasednutí je jízda příjemná, předchozí generace Tarmacu komfortem nevynikaly, ale na SL6 je to jiné. Hlavní vliv na této samozřejmě má obutí, to je pro pohodlí vždy nejdůležitější. Specialized totiž nasadil na testované kolo pláště široké 26 mm. A rozhodně si na ně nemůžu stěžovat. Jsou pohodlné, výborně drží, v zatáčkách jsem si byl jistý a navíc i dobře vypadají. Jsou ve verzi Cotton s béžovými boky, jaké mají klasické galusky. Možná se to nelíbí každému, ale mně ano.

Takže váha je nízká, aerodynamiku nezměříme, proto musíme věřit Specializedu, že došlo k vylepšení, kolo je i pohodlné, ale jaké jsou jízdní dojmy? Ovládání Tarmacu bylo vždy příkladné a to se naštěstí nezměnilo. I SL6 jede a ovládá se skvěle. Okamžitě reaguje, do zatáček se bezproblémově pokládá, je radost se na něm svést.

Kolo jsem zkoušel i na trati Mistrovství světa v Innsbrucku a byla to dobrá volba. V kopcích se hodila nízká váha, v technických pasážích zase perfektní ovladatelnost a v prudkém stoupání Gramartboden jsem děkoval konstruktérům Specializedu, že zvolili semi-kompaktní převodníky s 52 a 36 zuby a kazetu s největším pastorkem s 30 zuby. 36x30 je opravdu lehký převod, ale v 25% výjezdu byl nezbytný.

Tím se dostáváme ke komponentům. Ty jsou na testovaném kole nekompromisní. Nové elektronické řazení Shimano Dura - Ace Di2, brzdy Dura - Ace, karbonové kliky S-Works a karbonová kola Roval CLX 50. Na řazení není co řešit, používat ho je radost, funguje bezchybně a není pochyb o tom, že elektrika je budoucnost řazení. Tvar pák byl mírně upraven, ale stejně jako předchozí generace se výborně drží. A vypadají možná ještě o kousek lépe.

Velkým posunem vpřed jsou použité brzdy typu direct mount, které umožňují použít větší obutí (Tarmac umožňuje nasadit až 30 mm široké pláště) a mají větší účinnost. A podle mě i lépe vypadají. Brzdění na karbonových kolech není nikdy úplně ideální, ale direct mounty se špalky SwissStop to zvládají výborně. Kola Roval CLX 50 mají ložiska Ceramic Speed, ty jsou použité i ve středovém složení. Mají velmi široký ráfek, přesně podle posledních trendů. A mají samozřejmě i zásadní vliv na nízkou váhu celého kola.

A co design? Ten je prostý, ale podle mě perfektní. Jediný bílý nápis S-Works na matně černém rámu je pro někoho možná nuda, ale má to závodní styl. Navíc zajímavostí je, že nápisy S-Works a přední logo S jsou reflexní, odráží světlo. Ale designů nabízí Specialized víc, stačí si vybrat. Stejně tak si můžete vybrat i různé verze kola. Levnější, nebo tento špičkový S-Works. Pokud chcete ještě lehčí kolo, zvolte verzi Ultralight s nižšími a lehčími koly CLX 32 a s odlehčeným lakem. Ale neměnil bych, testovaná verze je téměř perfektní. A není se co divit, Specialized si za to, abyste si mohli hrát na Sagana, Alaphilippa a Štybara, žádá 259 999,- korun. Ale v nabídce jsou samozřejmě i mnohem dostupnější modely Tarmacu SL6.

Na detaily kola se podívejte do galerie:

gallery

Technická specifikace

Vidlice
S-Works FACT carbon

Rám
S-Works Tarmac SL6, FACT 12r carbon, Rider-First Engineered™, OSBB, integrovaná objímka sedlovky

Střed
OSBB, ložiska CeramicSpeed

Řetěz
Shimano Dura-Ace,11-speed

Kliky
S-Works carbon

Přesmykač
Shimano Dura-Ace Di2 9150, braze-on

Kazeta
Shimano Dura-Ace 9100, 11-speed, 11-30t

Páky
Shimano Dura-Ace Di2 9150

Převodníky
52/36T

Přehazovačka
Shimano Dura-Ace Di2 9150, 11-speed

Sedlo
S-Works Toupé, Body Geometry, 143 mm, carbon

Omotávka
S-Wrap w/ Sticky gel

Sedlovka
S-Works FACT Carbon Tarmac, 20 mm offset

Řidítka
S-Works SL Carbon Shallow Drop, 125x75 mm

Představec
S-Works SL, hliníkový, titanové šrouby

Brzdy
Shimano Dura-Ace 9110F direct mount, Shimano Dura-Ace 9110RS direct mount

Kola
Roval CLX 50, Win Tunnel Engineered, carbon, 50 mm, Roval AF1 zadní náboj, CeramicSpeed ložiska

Pláště
Turbo Cotton, 700x26mm, 320 TPI

Foto Josef Vaishar



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste