partner

Tom Dumoulin suverénním mistrem světa v časovce

20.09.2017 | Marek Matějka

Tom Dumoulin suverénním mistrem světa v časovce

Tom Dumoulin neměl v mimořádně zajímavé časovce na Mistrovství světa v Bergenu konkurenci a získal svůj první duhový trikot. Druhý skončil s téměř minutovou ztrátou Slovinec Primož Roglič a třetí Chris Froome. Jan Bárta skončil 24.

Byla to jedna z nejzajímavějších časovek za dlouhá léta. Velmi napínavý průběh závodu přerušil jen jednoznačně nejlepší Tom Dumoulin, který navázal na svou krajanku Annemiek van Vleuten, ale pro Nizozemsko je to první vítězství v časovce na světovém šampionátu v elitní mužské kategorii.

Dumoulin zvítězil na všech mezičasech, rozhodl se nepřesedat ze speciálu na časovku a v cílovém stoupání Fløyen přesto dokázal navýšit náskok. Navíc se musel vyrovnat i s deštěm, který postihl všechny favority z poslední skupiny a svého potenciálně největšího rivala Chrise Frooma téměř dojel.

Stříbrný Primož Roglič byl jediný z poslední skupiny, který kolo vyměnil. A v kopci se to vyplatilo, porazil i Chrise Frooma o 24 sekundy a byl rychlejší i než Dumoulin, jenže už pod kopcem měl až devátý čas a ztrácel přes minutu. Ve výjezdu byl tedy nejlepší z celého startovního pole.

Na Frooma zbyla aspoň bronzová medaile, ačkoliv Portugalec Nelson Oliveira, dalších z jezdců, kteří kolo měnili a jeden z těch, který jel na suchých silnicích, na něj ztratil jen 7 vteřin.

Za čtvrtým Oliveirou se do jedné vteřiny vešli Vasil Kiryjenka a Ital Gianni Moscon. Sedmý skončil Wilco Kelderman, který startoval brzo a měnil kolo, ale ambice měl větší. Osmé místo patří smolaři Rohanu Dennisovi. Australan si vedl dobře, ale na mokré silnici upadl a nabral ztrátu, kterou v cílovém výjezdu eliminoval a dostal se do první desítky.

Obhájce titulu Tony Martin bojoval s velmi těžkou tratí statečně a dokončil devátý se ztrátou 1:39. První desítku doplnil další Slovinec Jan Tratnik. Jezdec CCC Sprandi Polkowice startoval brzo a excelentně vyjel kopec do cíle, kde překonal většinu startovního pole.

Velkým tématem byla možnost výměny kol pod cílovým stoupáním. Rozhodčí umožnili výměnu z improvizovaného depa na červeném koberci. Ovšem hned první závodník měl velké potíže. Kazach Alexej Lucenko přeskočil na své silniční kolo, ale měl problémy nacvaknout do pedálů a mechanik jej roztlačil v místech, kde se už to podle rozhodčích nesmělo.

Většina velkých favoritů nakonec kolo neměnila, z jezdců, kteří se přiblížili medailím, to byli jen Roglič a Oliveira. Také Kelderman dojel v popředí po změně kola. Výměna, či nevýměna tedy zásadní vliv na závod neměla, i když výměna trochu pomohla. Zajímavou třetí cestou šel domácí Edvald Boasson Hagen. Nor závod objel na svém normálním silničním aero kole s nástavci, diskem Lightweight a bez omotávky, aby co nejvíce srazil váhu svého kola. Ale stačilo to jen na 17. místo.

Jan Bárta nezajel dobrý závod, skončil na 24. místě se ztrátou 2:39.

Foto Sirotti



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste