Tour určí startovní pozici v krátké horské etapě

05.06.2018 | Marek Matějka

Tour určí startovní pozici v krátké horské etapě

Pořadatelé Tour de France se rozhodli zavést nový systém řazení na startu 17. etapy. Pouze 65 kilometrů dlouhá etapa do Saint-Lary-Soulan začíná stoupáním a první dvacítka cyklistů v celkovém pořadí bude stát v první skupině.

Zvláštní opatření vymysleli pořadatelé ze skupiny ASO pro krátkou 17. etapu Tour de France se startem v Bagneres-de-Luchon a cílem v Saint-Lary-Soulan. Závodníci budou mít určené místo na startu podle postavení v celkovém pořadí. První dvacítka cyklistů bude v první skupině, držitel žlutého dresu bude na pole position, podobně jako v motoristických sportech a v cyklokrosu a na horských kolech. Ostatní budou zařazeni do dalších čtyř skupin. Peloton bude rozprostřen na 70 metrech na ostrém startu etapy. 

Pořadatelé se tak snaží docílit spravedlivého a klidného rozdělení, protože pouze 65 kilometrů dlouhá etapa bude jednou z nejtěžších. A téměř od startu se začne stoupat do dlouhého kopce Col de Peyresourde. ,,Použijeme to jen v této etapě," potvrdil omezené zavedení nového pravidla Thierry Gouvenou, technický ředitel ASO. 

Reakce závodníků a týmů na nové pravidlo jsou zatím vlažné. Někteří nevěří, že by řazení na startu mělo na něco vliv. V silniční cyklistice není určeno postavení na startu, platí, že kdo dřív přijde, stojí tam, kde chce. Ale postavení na startu dlouhých závodů nemá žádný vliv. Většinou se jede ještě ze slavnostního startu na ostrý a postavení se mění. Pouze občas cyklisté, kteří chtějí naskočit do úniku, se staví dopředu, aby při ostrém startu mohli ihned zaútočit. A držitelé dresů jsou stavěni do první řady, aby byli vidět sponzoři. 

Charakter 17. etapy Tour de France se ale hodně liší od jiných silničních závodů. Měří jen 65 kilometrů, proto se pojede naplno od startu. Navíc se jedou tři velká stoupání a očekávají se útoky nejen na etapu, ale také na celkové pořadí. 

Krátké horské etapy se staly v posledních letech populární, ale až Tour došla tak daleko a zkrátila etapu s hromadným startem na pouhých 65 kilometrů. Ne všichni s tím souhlasí, protože se tím výrazně mění charakter silniční cyklistiky a ani krátké etapy nezaručují dramatický průběh. Pořadatelé se snaží až zoufale najít způsob, jak udělat z Tour zajímavější závod. Jestli bude fungovat zkrácení jedné etapy se uvidí až na silnici. 

Krátká etapa a určené postavení na startu bude problematické především pro sprintery a tempaře, kteří se v horách necítí nejlépe a krátká etapa bude náročná i na dodržení časového limitu. Je však pravděpodobné, že rozhodčí určí takový limit, který nevyřadí příliš mnoho závodníků. 

Foto Sirotti



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste