Podle CPA je proti volnému používání kotoučových brzd kolem šesti set cyklistů. Naprostá většina. CPA se nelíbí, že UCI vůbec s cyklisty nediskutuje. Všechna rozhodnutí ohledně kotoučových brzd dělá UCI sama a neohlíží se za doporučeními CPA. Závodníci si přejí hned několik úprav:
1. Zakulacené hrany
Prvním požadavkem byly zakulacené hrany kotoučů, aby nebyly tolik ostré a nezpůsobovaly při pádech vážná poranění. Tomuto požadavku už prý bylo vyhověno a závodníci, kteří kotoučové brzdy používají, mají kotouče takto upravené.
2. Chrániče na kotouče
Zakulacení hran ale cyklistům nestačí, přejí si především kotouče zakrýt nějakou kapotáží - chráničem. Nehrozí totiž jen proříznutí tenkým kotoučem, ale také popálení od rozžhaveného kovu. A k popálení nemusí dojít jen při pádu, v pelotonu je kontakt s jiným závodníkem, či jeho kolem, docela běžný.
3. Jednotné testování
CPA chce ihned ukončit nekoordinované ,,testování" kotoučových brzd. To znamená zakázat používání kotoučů a zorganizovat jediný závod, ve kterém by všichni závodníci měli kotoučové brzdy. Podle některých závodníků se totiž velké nebezpečí skrývá v současném používání kotoučových i klasických brzd a odlišné brzdné síle. Cyklisté na kotoučích mohou brzdit později a to může způsobit potíže. Myslí si to například Daniele Bennati z Movistaru. Ale jiní s tím nesouhlasí, například Matt Brammeier z Aqua Blue Sport říká, že závodníci jsou různě těžcí a každý musí brzdit v odlišnou chvíli a žádné potíže v tom nejsou.
,,Rozhodně si myslím, že potřebujeme kryty a zakulacené kotouče. To se musí stát.", dodal Brammeier, který je častým kritikem poměrů v UCI.
Ne všichni závodníci jsou proti kotoučům. Dokonce se na nich už vítězí, jako první to dokázal Tom Boonen v Argentině a od začátku sezóny je největším obhájcem kotoučů. Take Marcel Kittel vyhrál tři etapy a celkovou klasifikaci Dubai Tour. Boonen na nich vidí jen samá pozitiva a odmítá výtky.
Jak se k problému nyní postaví UCI není jasné. Pravděpodobně z části vyhoví CPA a bude změny a další kroky se závodníky probírat, ale tlak z cyklistického průmyslu je nejspíš ještě silnější. Je třeba dodat, že ne všichni výrobci kol kotouče prosazují. Například Pinarello svůj nejnovější závodní model kotouči nevybavi, protože na závodní kola prý nepatří. Ale bez kotoučů už to v budoucnu asi nepůjde. Pokud UCI nezruší, či zásadně nesníží minimální váhu celého kola. To by mohlo výrazně změnit pravidla hry.
Foto Quick-Step Floors/TDW