Výzvu dopravovat se do práce vlastní silou letos přijalo nejvíce lidí v celé historii: 22 114 lidí z 2 102 zapojených organizací a firem a také z 9 213 týmů. Oproti loňsku se zvýšil i průměrný počet lidí zapojených v jedné instituci: číslo vzrostlo z 7,9 na 10,5.

Všichni dohromady šetrně překonali 5 425 000 km. Tím zároveň ušetřili téměř 700 tun emisí CO2 (oproti tomu, kdyby stejnou vzdálenost vykonali autem).

“Podle letošních dotazníků, které vyplnilo 7 000 účastníků, chce ve stejné intenzitě jako v “soutěžním květnu” pokračovat 64 % z nich a v trochu nižší 36 %. Téměř nikdo se nechce šetrné dopravy úplně vzdát. To je pro nás ten úplně nejdůležitější výsledek. Proto ostatně celou akci pořádáme,” říká hlavní koordinátor Do práce na kole Honza Haruda.

Dopravní data

I letos AutoMat sbíral trasy všech účastníků Do práce na kole. Anonymizovaná data pak poskytuje zapojeným městům, která pak mohou přesně zjistit, kudy se dopravní cyklisté pohybují, jaké využívají zkratky, jakým nebezpečným místům se vyhýbají apod. Díky tomu mohou ve městech zlepšovat svou infrastrukturu a lépe prioritizovat investice. Vznikají tak třeba nové cyklostezky, cyklopruhy nebo cykloobousměrky.

Bezpečně na kole


Tématem letošního ročníku výzvy byly ženy - zejména cyklistky. Právě ony se často městského provozu velmi obávají. Proto AutoMat zdůrazňuje důležitost bezpečné infrastruktury, která pomůže k aktivní a udržitelné dopravě např. i dětem a seniorům. Letošní vizuál i trička - s ženou na kole - vytvořila umělkyně Toy_Box.

Doprovodné akce

Součástí Do práce na kole byly i tři snídaně zdarma pro účastníky a účastnice pražské výzvy a další podobné akce v regionech. Ve čtvrtek 3. června, na Světový den kola pak Prahou projelo 520 lidí pod vlajkou Světové cyklojízdy v Praze, které se zúčastnilo i 10 spřátelených ambasád s velvyslanci a velvyslankyněni a také Informačním centrum OSN v Praze. Další ambasády podpořily cyklojízdu na dálku.

Zářijová výzva

Květnovou výzvou nic nekončí. Následuje Zářijová výzva (13. 9. - 26. 9.), pro kterou chystáme novou aplikaci Do práce na kole. Tu pro AutoMat zdarma vyvíjí cyklonadšenci z Ackee, agentury pro vývoj mobilních aplikací.



Výsledky Do práce na kole 2021


1. Cyklozaměstnavatel roku

Významnou motivací pro dojížďku na kole mohou být i podmínky na pracovištích (zda si máte kam uložit kolo, kde složit věci, dát si sprchu a další). Letos více než polovina zúčastněných institucí své zaměstnance také podpořila - ať už zaplacením startovného či pořádáním vnitrofiremních akcí.

Proto AutoMat každý rok oceňuje i nejlepší cyklozaměstnavatele. Tím letošním je Ústav jaderného výzkumu Řež, a.s. Vyhrává celoroční půjčovné od partnera výzvy firmy nextbike pro 20 lidí, workshop od profesionálů z AutoMatu a také cyklocertifikaci.

2. Cykloměsto roku


Soutěž o město nejpřátelštější k cyklistům pro rok 2021 vyhrály Otrokovice. Ty získaly od partnera soutěže firmy Boxline system zamykatelnou kóji pro 6 kol a dále sčítač cyklistů a chodců od Nadace Partnerství na 3 měsíce.

Vítězství vzešlo z kombinace výsledků dotazníku, tzv. “Cyklobarometru”, který vyplnilo přes 7 000 účastníků letošní výzvy. Do výsledků se promítlo i hodnocení organizátorů. Kromě vítězných Otrokovic se cyklistické a pěší dopravě podle výsledků Cykloměsta roku letos nejvíce dařilo ve Zlíně, Českých Budějovicích a Olomouci.

3. Pravidelnost týmů


Pravidelnost týmů je hlavní kategorií celé výzvy Do práce na kole. “Nejde o to kolik, ale hlavně pravidelně”, mohlo by znít motto výzvy. A týmové hecování je také rozměr, který podle dotazníků baví účastníky akce nejvíc.

Oceňovali jsme týmy z celé České republiky, které splnily limit pravidelnosti nad 66 %. Z těch jsme vylosovali 25 týmů, kterým posíláme volné startovné do dalšího ročníku výzvy Do práce na kole. Dále jsme losovali 5 ze všech týmů, které zvládly 90% a vyšší pravidelnost. 5 vítězných týmů získává mikiny z limitované edice Do práce na kole s motivem od ilustrátorky Toy_Box. Ty ekologicky potiskli stejně jako trička Do práce na kole v MerchYou

A teď už týmy, které uspěly v losování v Praze. Tyto týmy musely mít celkovou pravidelnost vyšší než 66 % a jejich pořadí je dáno losem. 

Tým Da-tura z Botanického ústav AV ČR v.v.i.

pravidelnost jízd 99,5 %

Koloběžkypěšky z České televize

pravidelnost jízd 83,7 %

Tým Lady Di z DIANA Biotechnologies

pravidelnost jízd 70,3 %

Tým Grupetto SGEF z SG Equipment Finance Czech Republic s.r.o.

pravidelnost jízd 77,4 %

Přibrzďující špalíci ze Skupiny ČEPS

pravidelnost jízd 100 %



První vylosovaný tým získal např. zdravou snídani od investiční společnosti Redside, lístky do Divadla v Dlouhé. A pro všechny týmy jsme spolu s našimi partnery přichystali balíčky s poukazy od dobrodružné cestovní kanceláře Kudrna, poukazy na zpáteční cestu po Evropě zdarma od Flixbus, roční předplatné sdílených kol nextbike a dále roční předplatné aplikace Loxper, která vás vezme na zajímavé procházky po řadě českých měst. A také dárkový poukaz od Mojekolo.


4. Zelené kilometry

Podruhé nebyla oceňována výkonnostní kategorie. Přesto se kategorie nově pojmenovaná Zelené kilometry pro zajímavost vyhlašuje dál. Impozantní výkony některých borců a borkyň totiž za pozornost určitě stojí.

Zelené kilometry pěšky/poklusem ČR muži

3. místo: Martin Pikeš z liberecké Preciosy s 1 061 km
2. místo: Věroslav Studničný z pražské Kooperativy s 1 120 km
1. místo: Roman Motl z krnovského Osramu s 1 204 km

Zelené kilometry pěšky/poklusem ČR ženy

3. místo: Zdeňka Kašová ze skupiny Generali s 902 km
2. místo: Blanka Dovrtělová alias Turbokoblížek z AT Computers z Ostravy s 909 km
1. místo: Taťána Bubu Veselá z libereckého Úřadu práce s 959,6 km

Zelené kilometry na kole ČR muži

3. místo: Tomáš Blažek z týmu Žrouti asfaltu z ostravské společnosti CTS Czech Republic s  4471,2 km
2. místo: František Benda z Juli team z brněnské firmy Juli Motorenwer s 4718, 2 km
1. místo: Vítězem se stává dlouholetý účastník Do práce na kole Miroslav Lýčka z týmu Nedomluvení z brněnského Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. Ten si letos připsal 5260,1 km.

Zelené kilometry na kole ČR ženy

3. místo: Jitka Hanusová z týmu The Bike z cyklistického oddílu Pocta z Jesenice s 2 112 km
2. místo: Kateřina Šoporová z týmu Žrouti asfaltu z ostravské firmy CTS Czech Republics s 2 155 km (všimněte si, že její týmový kolega Tomáš se mezi muži umístil na 3. příčce)
1. místo: Ilona Pospíšilová z týmu P.L.Ž. Tajmac-ZPS ze zlínské firmy Tajmac-ZPS s 2 576 km

Statistiky jednotlivých měst