reklama
Reklama A2
Technika jízdy: díl první, základy střídání
13.06.2007, 14:07 | autor: Libor Matějka

Po diskuzi v naší redakci a některých reakcí čtenářů jsme dospěli k tomu, že začneme zveřejňovat určité základy techniky jízdy ve skupinách, pelotonu. Postupně budeme přidávat články zaměřující se na taktiku silničního závodu a další témata, která budou od čtenářů vyžadována. Nějakou dobu jsme hledali, jakou formou tuto problematiku prezentovat a nakonec je to směs psaného textu, grafického zobrazení (pokud to půjde vystihnout) a fotografií (pokud budeme mít vhodný materiál).
Dnes si znázorníme základy střídání v různých situacích. Na našem obrázku jsou tři situace, kdy dochází ke spolupráci několika jezdců. Proč vlastně střídáme? Při jízdě po rovině, ale také v mírném kopci je nejpodstatnějším odporem odpor aerodynamický. Tedy odpor, kdy cyklista rozráží vzduch. Tento odpor se zvyšuje rychlostí jízdy (aerodynamický odpor roste čtvercem rychlosti) a je umocňován případným protivětrem. Jezdec, který udává tempo, tak musí překonávat tento odpor, jezdec na druhé a případně další pozici již má částečný zákryt a nemusí podávat tak velký výkon, jako ten první.

První případ je dvojice, která spolupracuje a pravidelně se střídá v udávání tempa. Ve dvojici jezdíme různě dlouhé špice podle toho, jak se jede rychle, na jaké procento maximálního úsilí, zda jedeme proti větru, z kopce apod. Střídáme proti větru, protože náš partner je v háku tam, kde to nejméně fouká a v případě bočního větru, jeho přední kolo přesahuje vaše zadní kolo. Jezdci jedoucí ve dvojici mohou mít různou výkonnost a tak mohou jezdit různě dlouhé špice.

Druhý případ je lajna. Lajna sestává ze tří až X jezdců. Střídání se děje podobně jako ve dvojici. První závodník střídá proti větru a přesouvá se do závětří na poslední místo.

Třetí případ „kolotoč“. Kolotoč je určitým derivátem lajny, ale má svá specifika. Jede se většinou v maximálním úsilí a minimální počet jezdců je cca osm. Odstupující jezdec nečeká na posledního, jako v lajně, ale zařazuje se do háku za jezdce, který jel před tím za ním. Na špici se střídá rychle, na prvním místě se jede jen po dobu než vás předjede další závodník. Pro střídání v kolotoči to chce již vyspělé a vyježděné závodníky. Při jízdě v kolotoči není možné, aby někdo vsazoval delší špice, je nutné vyrovnané tempo. K problematice jízdy v kolotoči se ještě vrátíme v samostatném článku.

Pár rad

1) Nikdy se nedíváme na zadní kolo jezdce před námi, sledujeme vozovku před skupinou, přes rameno spolujezdce, občasným „vykouknutím“ z háku. Při jízdě v zákrytu sledujeme ramena, hlavu a ruce cyklisty jedoucího před námi. Jeho zadní kolo sledujeme jen periferním viděním.

2) Při jízdě do kopce si spolujezdce (soupeře) šetříme, nejedeme tak, aby jsme ostatní utrhli z háku, tím se nám rozpadne skupina, rozpadne se nám spolupráce a jako jednotlivci budeme hůře odolávat převaze spolupracující skupiny – tedy pokud chceme spolupracující skupinu, před cílem to bude situace jiná!

3) Když chceme pomoci skupině ve zvyšování tempa (pokud na to máme), tak to uděláme v klesání, nebo při jízdě proti větru.

4) Když chceme udržet dobré tempo skupiny, tak prodlužujeme své špice.

5) Sledujeme, z které strany fouká a necháváme skupině dost místa na jízdu v závětří.

6) Sledujeme, z které strany našeho zadního kola jede jezdec za námi a střídáme na tu stranu, kde není. Jinak může dojít k líznutí, tento bod samozřejmě úzce souvisí s bodem pět.

7) Zachováváme tempo, při odstřídání posledního jezdce před námi (kdy se dostáváte na špic) pokračujeme v rovnoměrném tempu, jinak spolujezdci, který odstřídal a vydal se ze sil jízdou na špici přivodíme krušné chvíle při „lovení“ háku. Zrychlujte případně jen pozvolna a až po té, kdy váš předjezdec je již v háku.

Slovníček

Špic: jízda na prvním místě skupiny.
Hák: jízda v zákrytu za spolujezdcem (soupeřem).
Líznutí: jezdec v háku zavadí svým předním kolem o zadní kolo jezdce před sebou, asi nejčastější důvod pádu v silniční cyklistice.

Příští téma: terezín.
3207.jpg
Spolupracující dvojice může získat na soupeře značný náskok. Střídání na špici a odpočinek v háku, rovnoměrné tempo, žádné spekulování. V tomto případě první závodník bude střídat doleva.
3208.jpg
Střídání v lajně.
3209.jpg
V této lajně právě střídal první závodník (červený) doprava.
3210.jpg
Tady je dost jezdců na „kolotoč“, ale stejně jedou „lajnu“, protože jsou již před cílem, mají dostatečný náskok a také již nemají sil na rozdávání. V tomto případě je lajna efektivnější. První závodník se musí podívat pod sebe, kde má přední kolo druhého jezdce a odstřídat na správnou stranu. Takto jede skupina poskládaná v případě bezvětří, nebo přímého protivětru.
3211.jpg
Tady se začíná vytvářet z lajny kolotoč, první odstoupil (červeno-bílý), druhý (černo-bílý) odsupuje ihned po něm a vytvoří se uzavřený kolotoč.
3212.jpg
Rozjetý kolotoč.
Související články
Počet souvisejících článků: 3 | Všechny související články
18.07.2007, 19:15 | autor: Libor Matějka
10.07.2007, 08:50 | autor: Libor Matějka
20.06.2007, 11:17 | autor: Libor Matějka
Diskuze k článku Technika jízdy: díl první, základy střídání
Vkládat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se...
13.05.2009, 10:58 | autor: Neregistrovaný uživatel JuraJ
Souhlasím, z mého pohledu dělají našim amatérským cyklistům problémy zejména dvě věci:



1) Jízda na větru, pokud není zrovna zepředu

Tady dělají největší chybu, že se nedrží u sebe a nezaloží pořádné střídání, naopak se vytláčení do škarpy a tím pádem nemají šnaci dojet si například skupinu před sebou.



2) Udržování tempa.

Když už se poskládá skupina, je problém, že chlapci většinou nechápou, že vystřídání na špici znamená, že vedoucí závodník odstoupí a zpomalí (v tomhle pořadí!) a ne, že závodník za ním ho přespurtuje. Zároveň si většina lidí pobyt na špici neúměrně prodlužuje na úkor rychlosti celé skupiny. Výsledek vypadá tak, že jede jeden dlouho na špici, ten za ním to nevydrží a vystřídá jej nástupem, udělá za sebou díru, nehledě k tomu, že ten ze špice má co dělat, aby na konci vůbec ulovil hák. Ten střídající pochopitelně spurt nevydrží a tak ti za ním opět brzdí. Výsledká rychlost takového počínání je stejná, jako by se jelo konstatním, ale vyšším tempem a první strávil na špici 3-5 vteřin a plynule se střídalo. Nikdo nemusí lovit hák, nemusí spurtovat atd.



Na jednu stranu všichni sledujeme profíky v televizi a jezdíme jim plácat po zadku do Alpských kopců, ale že bychom se z jejich počínání poučili, to ne :-(
13.05.2009, 10:04 | autor: Neregistrovaný uživatel Miloš P.
Hoši tak jeden můj zážitek z vyjiždky s klukama co jezdí závody.

Jedeme ve čtyřech po krásné široké silnici, provoz aut minimální, ostrý vítr zleva. Hoši jedou pěkně ostře, šance na závětří minimální protože první jede hodně na krajnici. Snažím se to přežít což se mě daří. Po určité době je zastavuju a vysvětlím jak by to měl ten první jed, ostatní přitakávají že mám pravdu protože museli jezdit zkoro příkopem. Tak že to je jasný?? Ano jasný jedeme zní odpověď

Rozjedem se a opět se jelo příkopem :-)))

Kdo nezná cyklistickou etiku neví očem píšu, ale v tomto směru je stav v našem sportu žalostný.
12.05.2009, 21:03 | autor: Neregistrovaný uživatel MichalCh (RC)
A když se obnovilo toto téma, prosím čtěte tyto články pečlivě a na tréninku to nacvičujte ;-), myslím tím hlavně účastníky maratonů, kteří nemají až tak velké závodní zkušenosti. V sobotu na Mamutu jsem se po Slavkově dostal do trochu zadnější skupiny než bych si přál, a tam zorganizovat nějaké rozumné střídání byl skoro nadlidský úkol, a když jsem říkal že pojedem "kolotoč" tak se na mně mnozí dívali, jak kdybych mluvil marťansky.
12.05.2009, 14:45 | autor: Neregistrovaný uživatel bode
no jestli to není na marhiho moc složité doporučuji zavolat nebo napsat KECKOVI (švih do blba)
12.05.2009, 13:50 | autor: Neregistrovaný uživatel Miloš P.
marhi pokud fouká z leva a jedeš dejme tomu aspoň 1metr od krajnice pak musíš zákonitě počítat s tím že na pravé straně máš spolujezdce kteří nejedou doslova za tebou ale částečně vedle tebe.

Tak že jak již Ti zde bylo odpovězeno vzniká dominoví efekt, z něhož Tě zákonitě jednou někdo dojede a bude to horší než střet s autem.

Odstoupení ze špice se provádí citlivě pouze nejnutnějším vybočením (řádově desítky centimetrů nikoliv metr a více) proti směru větru pokynem lokte dáš na vědomí že předáváš vedení dalšímu jezdci a ty sám budeš couvat do závětří, následným snížením rychlosti (snížit intenzitu šlapání) aby ses co nejrychleji zařadil.

Tím je taky řečeno že cyklista jedoucí na špici má neustále přehled jak jsou za ním další srovnáni. Nutno občas zkontrolovat pohledem pod rukou a nikoliv celkovím otáčením z důvodu zachování přímeho směru jízdy.

Uf snad jsem to napsal dostatečně polopaticky.

Tak mě tak napadá že by nebylo marné kdyby každý kdo chce jezdit na společných cyklistických akcích musel skládat zkoušky z cyklistické etiky včetně doprovodných aut :-)))
12.05.2009, 08:52 | autor: Neregistrovaný uživatel vmlyny
Marhi, dopřej zelený strom života i cyklistům jedoucím za tebou...
12.05.2009, 08:28 | autor: Neregistrovaný uživatel MichalCh (RC)
Na neuzavřených závodech je třeba brát svůj prostor pro pohyb do poloviny vozovky, jak je nakonec i na obrázcích a trochu dávat pozor.

To by mě zajímalo kolik lidí už jsi sundal, když uhýbáš "zásadně doprava", protože když fučí zleva a lidí jsou tím pádem za tebou schovaní vpravo, tak když uhneš doprava tak celá skupina jde k zemi jak domino.
11.05.2009, 22:39 | autor: Neregistrovaný uživatel marhi
Měl bych jednu výtku. Malý problém vzniká na neuzavřených závodech. Střidat doleva se mi jeví jako šílenství. Takže zásadně odstřídávám doprava. Polemizovat by se dalo o směru větru, ale o autech co jedou za vámi už ne. Pěkná je teorie, zelený strom života.
29.07.2007, 20:53 | autor: Neregistrovaný uživatel Lubomír Homolka
Dobrý den,



chtěl jsem se Vás zeptat jestli děláte i tréninkový plán na konkrétní osobu.....měl bych o něj zájem....jezdím už dlouho ale je to takové neslané nemastné no prostě nic moc....asi dělám někde chyby a chtěl bych se jich vyvarovat a jak se říká nikdy není pozdě.



Zatím děkuji
15.06.2007, 17:13 | autor: Neregistrovaný uživatel Radek Terifaj
Skvělé! Konečne si nebudu muset drhnout hubu na trénincích s hobíkama i když dnes už mezi ně patřím taky. Naštěstí jsem z minulosti nic nezapoměl. Jak tak čtu, tak to dnes na závodech vypadá asi bídnějc jako kdysi??!. Tak se to fakt hodí každýmu. S tím loktem, ukázat z které strany očekávate podjetí spolujezce se mi jeví jako skvělá věc. Odzkoušená v praxi i v profi pelotonu. Je mi jedno jestli jsou dva hoši z DUKLY a tři holky z Brandýsa. Honěj se Vám v redakci dobrý myšlenky!!! Fandím a díky za sebe i za ty, kterým to trkne až nyní.
13.06.2007, 21:26 | autor: Neregistrovaný uživatel Fanoš(n)ek
Až na ten obrázek, doufám, že ti dva přední jezdci nejsou z dukly :-)))
13.06.2007, 20:56 | autor: Neregistrovaný uživatel mykovec
no supr článek, prosím o přídavek
13.06.2007, 19:38 | autor: Neregistrovaný uživatel Jiri Skoda
To je ONO. Presne to zde chybelo a jsem presvedcen, ze to pomuze nejen hobikum, ale s tvymi zkusenostmi i zavodnikum.
13.06.2007, 17:53 | autor: Neregistrovaný uživatel JuraJ
Souhlasím, takovéto základy na netu začátečníkům chybí a pak dochází ke zcela zbytečným pádům ...
13.06.2007, 16:35 | autor: Neregistrovaný uživatel PavelM
Libore,moc pekne a pro hodne lidi i poucne.



Za sebe bych snad jeste pridal, ze kdyz chci stridat ze spice tak se snazim ukazat rukou, nebo alespon loktem na stranu ze ktere ocekavam, ze mne stridajici bude predjizdet (na tech modelovych obrazcich by to byl pravy loket)
13.06.2007, 15:00 | autor: Neregistrovaný uživatel Matýsek (RC)
Budeme se snažit každý týden jeden udělat, ale nic neslibuju, bo bych(bysme) to pak musel(i) i dodržet :).
13.06.2007, 14:49 | autor: Neregistrovaný uživatel RiC
Pěkný článek. Díky za něj. Něco takového jsem už dlouho hledal.

Těším se na další.....
13.06.2007, 14:45 | autor: Neregistrovaný uživatel Patas
Pekne jen tak dale z tematy,protoze nekdy je to fakt o hubu jak jedes zavody a je tam nekdo malo zkusenejsi..
[1] z 1 stran.
reklama
reklama
Reklama C5
Nejčtenější články za měsíc
Počet zobrazení: 3808
22.08.2010, 11:07 | Libor Matějka

Počet zobrazení: 2797
29.08.2010, 19:24 | Libor Matějka

Počet zobrazení: 2493
10.08.2010, 22:05 | Libor Matějka

Počet zobrazení: 2256
26.08.2010, 13:59 | Libor Matějka

Počet zobrazení: 2138
12.08.2010, 22:39 | Libor Matějka