Evansovo rozlučkové turné

21.01.2015 | Marek Matějka

Evansovo rozlučkové turné

Nejlepší australský cyklista všech dob končí svoji dlouhou a úspěšnou kariéru. Díky vítězství na Tour de France a Mistrovství světa, patří také k nejlepším australským sportovcům historie. Evans se se závdoním pelotonem loučí doma v závodech Tour Down Under a svém vlastním novém závodě Cadel Evans Great Ocean Race.

Cadel Evans byl vždy trochu zvláštní závodník. Možná za to můžou jeho kořeny v horských kolech, kde patřil k nejlepším na světě, ale aniž by dosáhl na světový titul, rozhodl se změnit zaměření svojí kariéry a udělal dobře. Z angažmá v bikovém týmu, si v roce 2001 odskočil na etapový závod Kolem Rakouska a v dresu týmu Saeco (který sedlal stejnou značku kol, jako jeho bikový tým - Cannondale) zvítězil. Byl to jasný důvod, proč tomu štíhlému Australanovi věřit. Evans získal kontrakt ve špičkovém italském celku Mapei a hned při svém debutu na Giro d´Italia se oblékl do růžového trikotu. Sice mu na ramenou nezůstal, ale bylo jasné, že na etapové závody má vlohy.


Kolem Rakouska 2001 a Giro 2002 byly první dva z důležitých milníků Evansovy kariéry. Od Gira se rozhodl soustředit na etapové závody. Dlouhou dobu mu to však na třítýdenních akcích nevycházelo. V německém T-Mobilu neměl důvěru týmu, který jej odmítal vzít na vysněnou Tour de France. Štěstí našel až v Belgii v tradičním týmu Lotto. Lotto z něj udělalo svého lídra, ale tým nebyl tak silný jako konkurenční celky. Ovšem vzal jej na Tour a Evans se postupně blížil nejvyššímu stupni na Tour i jiných závodech. Velké vítězství se mu však vyhýbalo.

Vrchol vší smůly, kterou na Grand Tour závodech měl, přišel na Vueltě 2009, kdy i kvůli defektu a dlouhé výměně kola v jedné z horských etap ztratil spoustu času a tím i naději na celkové vítězství. Vše se však mělo změnit o pár týdnů později. Největším průlomem Australanovy kariéry byl totiž triumf na světovém šampionátu ve švýcarském Mendrisiu. Výborným taktickým i fyzickým výkonem zaskočil své soupeře a dojel si pro duhový trikot. Nikdy už jsem nedokázal zopakovat stejný výkon, jako v posledních kilometrech závodu v Mendrisiu. Vše bylo perfektní, řekl později.


Zisk duhového trikotu změnil mnohé. Evans byl sebevědomější, klidnější a jistější i na ostatních závodech. Také nečekaně změnil stáj, z belgického Lotta zamířil do amerického BMC a našel sám sebe. Předtím nikdy nedokázal trefit správný okamžik k nástupu v cílovém stoupání Mur de Huy na klasice Valonský šíp, i když vždy patřil k favoritům. Podařilo se mu to až v duhovém dresu. Bylo to jeho první a jediné klasikářské vítězství. Na Giro d´Italia 2010 byl také velmi silný, ale na vynikajícího Ivana Bassa nestačil. Přesto zůstane nezapomenutelnou etapa po prašných cestách známých jako strade bianche, kterou déšť změnil v boj o přežití. Z ní vyšel jako vítěz světový šampión. Jeho běloskvoucí dres však nebyl pod nánosem bláta skoro vidět.


Svoje největší vítězství si Cadel Evans nechal na rok 2011. Při Tour de France až v poslední dlouhé časovce zničil Andyho Schlecka a stal se prvním Australanem, který největší cyklistickou akci světa vyhrál. Byl to vrchol jeho cyklistického života, už se nikdy do stejné formy nevrátil. Ale stále pravidelně vítězil a také díky tomu má pověst jednoho z nejspolehlivějších lídrů.

Kariéru ukončí netradičně na samém startu sezóny 2015, ale je to logické, před domácím publikem je to nejpříjemnější. Velkorysou rozlučkou bude první ročník závodu, jemuž propůjčil své jméno - Cadel Evans Great Ocean Race. Ale i na Tour Down Under je lídrem týmu BMC a cílem je vítězství. Těžko říct, jestli na to ještě má, ukáže až další vývoj závodu. Rozhodně se ale nevzdá předem.

BMC připravilo pro svého nejúspěšnějšího závodníka speciální design kola, který si můžete prohlédnout ve fotogalerii:

Foto BMC a RCSsport

gallery



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste