Pro rok 2008 představila firma Mavic zajímavou novinku, která nabídla nové řešení výpletů. Klasické ocelové nebo duralové špice nahradily karbonové duté trubičky. Na předním kole kopletně, na zadním kole pouze na levé straně, na pravé straně zůstaly duralové ploché dráty. Na první pohled to nevypadá nijak revolučně, z populárního karbonu se dnes vyrábí snad veškeré součástky. Prostě to bude zas lépe vypadat, bude to o pár gramů lehčí a o pár peněz dražší. Ale tentokrát má tato inovace hlubší myšlenku a dá se říct, že ve výpletech jízdních kol současnoti se jedná o zcela nový přístup, jak zvýšit boční tuhost kol, tolik důležitou pro přenos síly z jezdce na pohyb kupředu.
Aby jsme mohli pochopit, jak tedy mohou karbonové trubičky výrazně zvýšit tuhost kol, je třeba si nejdříve ujasnit, co se děje s tradičními kovovými výplety při bočním namáhání. Proti bočnímu namáhání ráfku působí pouze tahem strana výpletu, ze které síla působí a dráty na této straně jsou napínány. Na druhé straně výpletu jsou dráty volně nebo dokonce dochází k ohýbání pružných kovových špic, případně se zasouvájí do ráfku nebo příruby náboje. Karbonové duté trubičky, kterými Mavic nahradil kovové špice mají tyto vlastnosti – vyšší pevnost v tahu oproti kovovým, ale zejména jsou pevné i při stlačení a neohýbají se. Navíc trubičky jsou pevně uchyceny v ráfku i přírubě náboje a nemohou se do nich zasouvat. Výsledkem této technologie, kterou Mavic označuje TraComp, je, že proti bočnímu namáhání ráfku tentokrát nepůsobí jen namáhaná strana tahem, ale také druhá stana výpletu tlakem, která jakoby ráfek „podpírá“.
A jaké konkrétní výsledky dle výrobce technologie TraComp přináší:
1. Zvýšení boční tuhosti. Ve srovnání s předchozím nejvyšších modelem tohoto typu kol – Ksyrium ES – došlo k jejímu nárustu o 30%.
2. Snížení namáhání všech komponent kola – ráfků, výpletů i náboju. Rozložení sil při bočním namáhání na obě strany výpletu samozřejmě musí snížit maximální namáhání jednotlivých komponent.
3. Snížení hmotnoti kol. Oproti Ksyrium ES došlo ke snížení o 130 g a katalogová hmotnost páru zapletených kol R-Sys je na hodnotě 1355 g (570 g přední a 785 zadní).
4. I přes zvýšení tuhosti nedošlo k výraznému zvýšení tvrdosti vedoucí ke sníženému komfortu. Zadní kolo je dokoce znatelně pohodlnější než u kol Ksyrium ES.
Tolik informace, které o nových kolech poskytuje firma Mavic. Nelze ji upřít, že tentokrát přišla opravdu s novou myšlenkou řešení tuhosti zapletených kol. Nakolik uspěšnou ukáží až praktické zkoušky a nezávislé testy, testovací akce těchto kol nyní probíhají u autorizovaných prodejců značky Mavic. Doporučená maloochodní cena páru kol je stanovena na 32 400 Kč.
Mavic R-Sys. Revoluce ve výpletech?
Firmu Mavic asi netřeba více představovat. Nejdříve v oboru ráfků a později i zapletených kol patří tato francouzská značka dlouhodobě mezi světové lídry a její kola tvoří jakýsi standart, se kterým jsou srovnáváni ostatní výrobci. Její žluté doprovodné vozy s nezávislou technickou podporou jsou již téměř nezbytným koloritem nejen většiny velkých světových závodů, ale v posledních letech i těch našich a nejednou i amatérských.
- Nejčtenější články
-
Tadej Pogačar opět předvedl, čeho je schopna kasta výjimečných. Když za to vzal šest kilometrů před cílem, neměl už soupeře. Jan Hirt předčil řadu špičkových vrchařů
-
Nevěděl jsem, že Wout spadl, řekl Van der Poel po sólovém triumfu. Van Aert doufá, že bude po pádu v pořádku
-
Mikel Landa profitoval z práce Jana Hirta. Když ale zaútočil, minul ho jak rychlík lokálku ten, kdo se v Katalánsku cyklistikou dobře baví – Tadej Pogačar
-
Pro Van Aerta jaro skončilo. Přijde o Kolem Flander i Paříž-Roubaix, zlomil si klíční kost a několik žeber. Také Stuyven si zlomil klíční kost
-
Třetí horská etapa, třetí vítězství Tadeje Pogačara a třetí sólové. Tentokrát ovšem trvající třicet kilometrů. Jan Hirt dokončil ve společnosti nejlepších vrchařů světa
- Nejkomentovanější články
-
Po druhém místě Pavla Bittnera a šestém Dominika Neumana jsme mohli být optimisticky naladěni i pro dnešek. Dočkali jsme se čtvrtého místa Lukáše Kubiše
-
Svět patří Pogačarovi! Slovinec pokořil soupeře 81 km dlouhým sólo únikem a podruhé vyhrál Strade Bianche
-
ERE Research – nejen parádní zapletená kola
-
Prolog Istrian Spring Trophy jen zvýraznil odskok devo sestav nejlepších světových týmů. Z jezdců českých týmů byl nejlepší Lukáš Kubiš, ale až ve třetí desítce
-
Zbyl Van der Poelovi vůbec nějaký soupeř? Koho lze považovat za favority Kolem Flander?