A velké vodní plochy, ať už větší rybníky, nebo přehrady nabízejí i další bruslařské vyžití. Určitou formu bruslařské turistiky, nebo chcete li rychlobruslení. I když je samozřejmé, že 99,9% těch co vlastní brusle mají „kanady“, tedy brusle vhodné pro hokej. Ale i na nich to jde, sice trošku pomaleji a méně komfortně, ale jde to. Ta turistika jde kombinovat i s běžeckými hůlkami. Zapojíte i horní svalové partie a zrychlíte jízdu, několik takových jedinců jsme o víkendu na brněnské přehradě také viděli.
Ten kdo by chtěl využít těchto mrazivých dní a pořídit si něco vhodnějšího pro turistickou formu bruslení, nemusí shánět speciální rychlobruslařské boty, přestože máme fenomenální rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou, tak přeci jen rychlobruslařská výbava není častým a normálním zbožím na pultech sportovních obchodů. Zeptal jsem v brněnském Helia sportu, který je vyhlášený na In-lajny a tak by se zdálo, že k podobnému sortimentu mohou mít blízko, ale bohužel nic rychlobruslařského, nebo „nordické“ brusle, tam nevedli.
Lepší variantou pro bruslařskou turistiku budou právě „nordické“ brusle, montují se na normální běžeckou – lyžařskou obuv a dovolují jízdu i na méně kvalitním ledu, nebo na ledu pokrytém slabou vrstvou sněhem. U tohoto druhu je kombinace s lyžařskými hůlkami obzvlášť vhodná. Taky pokud se chystáte na hory a nejste si jisti sněhovou pokrývkou a víte, že je v místě nějaká vodní plocha hodí se přibalit sebou i tento typ bruslí.
Velmi příjemné na nordických bruslích je používání lyžařské – běžecké boty, která je pro tento typ bruslení mnohem výhodnější, než „kanady“, nebo lehké rychlobruslařské boty.
Ale pokud máte hokejové brusle a nechce se vám investovat, tak budou stačit. Bruslení je ideální přípravou pro cyklistu, posílí nejen svaly vhodné pro šlapání, ale zpevní i zádové svaly. Takže, když nyní nelze jezdit moc dobře na kole, zkuste přírodní ledové plochy. Ona zmíněná bruslařská turistika je i naprosto vhodná, jako základní-aerobní vytrvalost.
A pokud se bojíte prolomení přírodního ledu, tak si udělejte, nebo kupte bezpečnostní bodce – provaz ukončený, něčím takovým, jako je ševcovské šídlo. Díky tomu se můžete vyškrábat po ledu zpět na pevnou podložku. Ono je také potřeba na přírodním ledu sledovat kudy jedete, všude může být pevný silný led, ale ne přítocích, tam kde je silnější proud, u břehu, nebo někde kde je spodní pramen, může být led slabší. Zejména na řekách je toto nebezpečí větší. Ideální by byly kanály s téměř stojatou vodou, jako mají v Holandsku, tam byla a také je bruslařská turistika nejrozšířenější. Bohužel se dnes potýkají s nedostatkem mrazu a tak jim kanály nezamrzají. Dřív se zde pořádaly bruslařské maratóny. Dnes Holanďané hledají pro svůj sport jiná místa, například jihočeské Lipno, které leží ve vyšší výšce a v drsnějším klimatickém pásmu. A tak se stěhují za tímto sportem třeba i k nám.
A než led roztaje, nebo zapadne sněhem, otestovali jsme si sami jízdu po brněnské přehradě.
Foto Libor Matějka a foto nordických bruslí převzato ze stránek www.nordickebrusle.cz
Na stránkách [odkaz=http://www.nordickebrusle.cz/text/nordicke-brusleni]www.nordickebrusle.cz[/odkaz] se dozvíte mnoho zajímavého a poučného z tohoto pro cyklisty idálního doplňkového sportu.