Nové silniční sady SRAM II.: První praktické zkušenosti

09.04.2007 | Libor Matějka

Nové silniční sady SRAM II.: První praktické zkušenosti

Pátého února jsme zde zveřejnili první recenzi silničních sad Sram. Po měsíci a půl mají kluci z týmu Dukla Brno U23 na sadách najeto něco přes čtyři tisíce kilometrů. Co říkají prvním zkušenostem s letošní novinkou?

Zatím nebudeme hodnotit kv

Pátého února jsme zde zveřejnili první recenzi silničních sad Sram. Po měsíci a půl mají kluci z týmu Dukla Brno U23 na sadách najeto něco přes čtyři tisíce kilometrů. Co říkají prvním zkušenostem s letošní novinkou?

Zatím nebudeme hodnotit kvalitu jednotlivých součástek, na to mají zatím sady za sebou příliš málo kilometrů. Ale první poznatky s funkčností po třech tisících něco naznačí. Všichni čtyři, kteří sady od Sramu používají, přešli na Force a Rivala od Campagnola a hned po prvních jízdách neměli problém s novými návyky. Nikdo neměl problém s řazením, což byl asi největší „strašák“ nového systému.

Řazení: Co se týče pák, téměř všichni závodníci přešli na kratší představec, protože páky a úchop je na nich delší, cyklista se drží více vepředu. Tento rozdíl bude zřejmě jen při přechodu z Campagnola. Shimano páky jsou podobně tvarovány a tato změna pro bývalé „shimanáře“ asi nebude aktuální. Systém řazení nedělal téměř žádný problém, jen při dlouhé jízdě bez změny převodu a následné snaze řadit „dolů“ na těžší převod, hledá palec v prvním okamžiku malou páčku na vnitřním těle páky (to se bude určitě týkat jen při přechodu z Campagnola). Ti, kteří přijdou od Shimana popadnou tu správnou páčku hned. Při řazení „nahoru“ na lehčí převod nebyl žádný problém, první obavy z toho, že po prvním cvaknutí cyklista páčku pustí a tím si zařadí těžší převod byly liché. Nikdo se příliš nepletl a dotáhl pohyb páčky až k přeřazení správným směrem. Tady se zase naopak může mýlit „shimanář“, ale v prvním okamžiku až ucítí, že páka je „tvrdá“ a nelze s ní hnout, automaticky přehmátne pod ní na menší, která jeho záměr umožní.

Přehazovačka: Tu jsme namontovali a od té doby nemáme k této komponentě žádné připomínky – ideální stav.

Přesmykač: Tady byla oproti Campagnolu změna v tom, že jsou jen dvě polohy: dole a nahoře. Vyžaduje to přesné seřízení, protože nelze korigovat to, zda máte řetěz na pastorcích hodně dole, nebo hodně nahoře.

Kliky a osa: Trochu problém nastal při montáži, mechanikovi se nezdála vzdálenost levé kliky od misky a řetězová linka, proto přidal pod pravou misku vymezovací kroužek, jako se používá v některém případě u Shimana.

Takto zkompletoval tři kola, ale nebyla to správná volba, kroužek tam nepatřil, po odstranění byla funkčnost již dokonalá.

Brzdy: Funkčně dokonalé, v prvním okamžiku byly až šokující svojí jedovatostí, ale to bylo i díky tomu, že byly nové – především špalíky. Bohužel u určité série byl problém s kvalitou titanových os u modelu Force, přední jsme vyměnili preventivně, zadní asi až po 2 tisících kilometrech. Žádné problémy jsme sice nezaznamenali, ale výrobce tuto sérii stáhl z trhu a všechny brzdy vyměnil preventivně za nové. Obdivuhodné je, že komponenty mají výrobní čísla a kvalita se dá velice dobře kontrolovat.

Pastorky a řetěz: S pastorky jsme měli problém jen ten, že jsme přecházeli od Campagnola a tím neměli mnoho zadních náb na systém Shimano, který používá Sram. Pokud jsme namontovali originální pastorky na náby Shimano, nebyl žádný problém ve funkčnosti. Ale on nebyl ani v souladu s destikolečky Campagnolo. Hodně se skloňovala kompatibilita jednotlivých komponentů Sram vs. Shimano a Sram vs. Campagnolo. Zda funguje přehazovačka a přesmykač Sram se Shimanem, nebo Camagnolo pákami a obráceně, to jsme nezkoušeli. Co jsme ale vyzkoušeli důkladně, tak to bylo kompletní řazení Sram (páky, přehazovačka, přesmykač, řetěz) s pastorky jak originálními, tak se Shimanem i s Campagnolem. Můžeme konstatovat, že Sram řazení bez problému funguje i s desítkovými kazetami obou dalších hlavních výrobců silničních komponent.

Závěrem: Po prvních dojmech (článek Nové silniční sady SRAM I.) jsou také první zkušenosti příznivé. Mimo brzd Force jsme nemuseli řešit žádné technické problémy. Řazení je poměrně snadné a člověk si na jeho způsob rychle zvykne. Na soustředění v Chorvatsku jsem konzultoval technické poznatky i s mechanikem německého týmu Lamonta, ani on si na SRAM nijak nestěžoval a to měl poznatky z většího vzorku sad.


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste