Povídání s Františkem Raboněm

24.03.2010 | Libor Matějka

Povídání s Františkem Raboněm

Po úspěšném vystoupení Franty Raboně na Murcii jsme si po telefonu trochu popovídali o cyklistice, je to už několik dní, ale téma je to právě nyní aktuální. Před námi je totiž Criterium International, kde vloni dojel Franta na druhém místě celkové klasifikace a možná by si letos brousil zuby na vítězství i v tomto závodě. Ovšem oproti loňskému roku je mnoho jiného a tak to bude složitější.

Především organizátor, společnost A.S.O. přestěhovala závod z kontinentální Francie na ostrov, sice ne daleko, závod se koná na středomořském ostrově Korsice, ale přeci jen to je změna prostředí. Takže nikdo neví, jak přesně bude závod vypadat, ale informace o závodě a především profil první etapy vypadá mnohem drsněji.

Druhým faktorem stojícím Frantovi v cestě za úspěchem je účast špičkových závodníků. Především Alberta Contadora, který si upravil program a místo Katalánska dal přednost Korsice. Možná proto, že se k tomuto závodu před ním přihlásil Lance Armstrong a právě s ním se Alberto chce poměřit. Do této doby to vypadalo, že přesně toho se chce Lance vyvarovat a přímému střetu s Contadorem se vyhýbal. Takže asi uvidíme první vzájemný souboj loňských velkých soků, ale také týmových kolegů. Jenže má Lance na Korsice šanci? První etapa je 175 km dlouhá a vede přes čtyři kopce, a ten pátý nejtěžší čeká závodníky v cíli. Col de L ´Opspedale je téměř tisíc metrů vysoký, konkrétně leží cíl ve výšce 963 m n. m. a stoupá se na něj z úrovně moře. Může někdo z účastníků závodu konkurovat v současnosti Albertovi? Pro něho nahrává i třetí poslední etapa, tou je časovka na necelých osm kilometrů, ani v této disciplíně není zrovna porazitelný, i když délka této časovky je spíše „prologová“!

Z tohoto pohledu to bude mít samozřejmě těžké i Franta Raboň. Bohužel se nedá předpokládat, že to zmínění jezdci pojedou jen v tréninkovém tempu, především Alberto si bude chtít udělat pozici pro další mediální přestřelky mezi ním a Texasanem.

Ale nyní k našemu rozhovoru:

K samotnému závodu ve Španělsku (Okolo Murcie), který Franta vyhrál, bylo řečeno a zodpovězeno mnohé, vezměme to z jiného konce a obšírněji.

RC: A začneme Critériem, vloni jsi dojel druhý, co říkáš na změny?

Frantšek Raboň: „Vloni jsem tento závod jel potřetí a tým mě nechal po vítězné časovce na Murcii volnou ruku, nechtěl jsem ztratit v první etapě, která je většinou dost větrná, jede se po úzkých silnicích a je dlouhá 200 km, vlastně byla, letos je všechno jinak. Druhý den se dopoledne jela stovka v dost těžkých kopcích a odpoledne časovka. Vloni tradičně zaútočil Jens Voigt v dopolední etapě, jel celou etapu odjetý, v cíli jsme ho téměř dojeli, ale zůstalo mu k dobru 12 vteřin. Já měl odpoledne časovku lepší o deset vteřin, ale zůstaly tam dvě vteřiny a ty rozhodly. Jens vyhrál a já skončil o dvě vteřiny na druhém místě.“

RC: Jenže letos se závod ze severu Francie přestěhoval na středomořskou Korsiku.

František Raboň: „Aspoň tam bude lepší počasí, ale nikdo neznáme trať, takže to bude pro nás, kteří jeli závod již několikrát, nevýhoda, ztrácíme náskok díky znalostem v minulých ročnících.“

RC: No uvidíme, jak to dopadne, ale mě asi více zajímá tvůj přerod v lídra týmu. Když jsi přišel do týmu T-Mobile, byl jsi absolutně nejmladší a není to až tak dávno!

František Raboň: „Jsme z původní sestavy, v roce kdy jsem přišel do profesionální cyklistiky jen tři: já, Greipel a Rogers. Všechno ostatní se změnilo. Tenkrát jsem vstupoval do německého týmu s lídrem v osobě Jana Ullricha. Dnes jsme mnohonárodnostní tým, například na Murcii jsme byli snad každý z jiného státu.“

RC: Je to tak lepší? Říkal mi Peter Velits, že se nyní v HTC cítí lépe, oproti Milramu.

František Raboň: „Určitě je to příjemnější prostředí, ale ono to směřovalo k takovémuto pojetí už v T-Mobile, zaváděla se angličtina, jako oficiální řeč týmu. Odráží se to ve všem, kdy kdo chodí na jídlo, co se pije a jí. Když je to tým složený převážně z jezdců jednoho národa, tak se ostatní musejí přizpůsobit tomu hlavnímu proudu, takto si každý udržuje svoje návyky a vytváří se přijatelnější atmosféra, všichni jsou mnohem tolerantnější.“

RC: Je tvé nynější postavení v týmu lepší, pamatuji si, že jsi po dvouleté první smlouvě měl trochu problémy s podepsáním dalšího kontraktu, zažil jsi nejistotu pokračování týmu po kauzách s Ullrichem, odchodem německého vedení (Ludwiga a Kummera), přechod pod křídla Boba Stapletona.

František Raboň: „Můžu říci, že jsem prošel kusem cyklistického vývoje, byl jsem v týmu opravdu benjamínek, ani nyní nejsem až tak starý, ale třeba na Murcii jsem byl téměř nejstarší z týmu, celkově tým omladil.“

RC: Cítíš se dnes ve světě profesionální cyklistiky ukotvený?

František Raboň: „Snad ano, moje pozice je už jiná a doufám, že stabilní.“

RC: Jaký bude tvůj letošní program?

František Raboň: „Stále se mění, jsem v širším výběru i na Tour, ale uvidí se v jaké taktice šéfové k Tour přistoupí a koho tím pádem nominují.“

RC: Zlepšil ses výrazně v kopcích, tak by to mohlo k Tour směřovat!

František Raboň: „Trochu jsem zhubnul a především jsem více trénoval i závodil od začátku sezóny v kopcích, vloni jsem byl v Kataru, letos jsem jel Algarve a je to o poznání lepší.“

RC: Taky musíš nyní tým dirigovat k vítězství, ke své podpoře.

František Raboň: „Poznám aspoň tuto situaci z druhé strany, v jiných závodech zase pomáhám já klukům z týmu a to člověka poučí, samozřejmě se počítají hlavně první místa.“

RC: Tím se vrátíme ještě k Murcii, pochválil tě sám Lance Armstrong, překvapen byl i loňský vítěz Denis Meňšov. Jsi rád, že jsi takto prorazil?

František Raboň: „Ano, jsem. Vždyť Meňšov chtěl jet na vítězství, také SKY s Wigginsem se netajili s tím, že chtějí vyhrát. A porazil jsem je o půl minuty. Důležitá pro mě byla etapa přes kopce, letos se jela před časovkou a tam jsem zůstal v první skupině, před časovkou jsem byl pozitivně motivovaný a jela se mi opravdu dobře.“

Tak přejeme Frantovi i dobrý výsledek na Korsice, i když to bude velice těžké.

Foto: autor, Josef Vaishar, pořadatelé závodu Kolem Algarve, mapy A.S.O.

gallery



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste