Rozhovor s Milanem Duchkem – Duratec

18.01.2009 | Libor Matějka

Rozhovor s Milanem Duchkem – Duratec

Duratec jde v zavádění nových technologií mílovými kroky vpřed. Před lety vsadil Milan Duchek na zpracování hliníkových slitin a dovedl jejich zpracování ke světové dokonalosti, příchodem karbonových výrobků ve světě jde i Duratec dál. Již několik let zkouší tato firma z Města Touškova u Plzně zpracování kompozitových materiálů. A když se Milan Duchek do něčeho pustí, tak jde opravdu do detailu a snaží se pochopit a vyřešit technickou problematiku až ke kořenům. Díky tomu vznikají v této české firmě ojedinělá řešení a Duratec dokáže nabízet zajímavé služby.

Především poslední dva počiny, které byly prezentovány na loňském a letošním veletrhu, jsou pro nás silničáře jedinečné. Vloni přišel Duratec s možností stavby hliníkových rámů podle individuálních parametrů zákazníka, a aby tuto službu zdokonalil, ihned nabídl možnost změření cyklistových tělesných parametrů. Tato služba zatím není u nás plně doceněná přesto, že je pro mnohého silničáře jedinečná. Letos přišla firma s novou kolekcí plně karbonových nebo kombinovaných rámů (kompozit-dural) a nabízí je v nevídané škále velikostí (u silničních rámů po jednom cm), nebo dokonce v individuálních konstrukcích a tím navazuje na vloni zavedené služby FOG.

Dejme slovo Milanu Duchkovi, majiteli firmy a motoru všech technických změn, které se ve firmě dějí.

RC: Co je novinkou ve vaší kolekci? Nás samozřejmě zajímají především silniční produkty.

Milan Duchek: Jednoznačnou novinkou pro sezónu 2009 a i do budoucnosti je nově vyvinutá technologie AFCF, díky níž jsme představili dva zcela nové modely silničních rámů – Cult CR3 a Cappel CR2.

RC: Celokarbonový model Cult se objevil až druhý den výstavy Sportlife, to je to tak horká novinka?

Milan Duchek: Výstava Sport Life 2008 se časově částečně překrývala s výstavou Bike Motion v holandském Utrechtu, kde již pátou sezónu každoročně vystavujeme. Náš holandský partner přivezl výstavní kolo Cult CR3 ihned, jak to bylo možné. Bohužel v té době jsme měli pouze 1 výstavní kus, a proto došlo ke zpoždění. Rozhodně se však jedná o naši horkou novinku, která na sebe strhla celosvětovou pozornost!

RC: Takže se pouštíte více do zpracování kompozitních materiálů?

Milan Duchek: Do zpracování kompozitních materiálů jsme se pustili již řádově před 6-ti lety. Mnozí zákazníci vzpomenou silniční model Heroine, jež byl naším prvním průkopníkem v oblasti využití a zpracování kompozitů. Tehdy jsme využívali Systém Locked Composite I,II, který kombinoval kompozitovou trubku mechanicky spojenou s hliníkovou spojkou. Nyní za sebou máme technicky velmi náročný rok 2008, kdy jsme pracovali na vývoji nové technologie pro výrobu. Výsledek je revoluční technologie AFCF – od základu odlišný přístup výroby karbonových rámů kol, naprosto odlišný od „klasických“ doposud používaných technologií. Nové výrobky se do budoucna budou rozhodně ubírat směrem výroby prostřednictvím AFCF. I když samozřejmě hliníková slitina 7020T6 je stále v kurzu a to zejména u MTB kol. Pro rok 2009 jsme připravili nový MTB alu model Torain C1, který si okamžitě získal oblibu a to zejména díky příznivé ceně a desénovému zpracování s oversize průměrů všech trubek.

RC: Technologii ke zpracování takto vyráběných rámů jste si vyvíjeli sami?

Milan Duchek: Ano, technologie AFCF (accurately fitted continuous fiber) je vyvinuta vývojovým týmem společnosti Duratec, s.r.o.. Rok 2008 byl pro nás úspěšný nejen ve vývoji, ale též marketingově. Společnost byla podpořena ze zdrojů Evropské unie a to hned dvěma projekty. Program Marketing nám umožnil podpořit český výrobek na zahraničním trhu. Stěžejním se pro nás však stal program Potenciál, kdy jsme uspěli s projektem Vývojové centrum Duratec. Naše společnost tím získala podporu na nákup nových technologií a na stavbu unikátního centra, jež bude plně vybaveno pro vývojovou činnost, ale zároveň i pro testování. Celý projekt by měl být ukončen na jaře roku 2010 a my věříme, že bude v oblasti vývoje  výrobků z kompozitních materiálů obrovským přínosem.

RC: V čem jsou vaše rámy, nebo zpracování surovin jiné, oproti konkurenci?

Milan Duchek: Na rozdíl od konkurence v monocoque rámu Duratec není žádný zbytečný materiál navíc. Každé vlákno rámu má svůj účel, na svém místě je vlákno umístěno bez odchylek, deformací a zvlnění. Při srovnání technologií výroby rámu spojováním z jednotlivých trubek odpadají problematické lepené spoje namáhaných míst, je ušetřena hmotnost lepidla a předimenzování dvojitých stěn trubek v místě spojů. Díky AFCF technologii jsme jediná firma na světě schopná vyrobit monocoque rám v jakékoliv geometrie a velikosti na míru.

RC: Jak dokážete nabízet takovou službu, když většina světových firem řeší velikosti rámů ve třech – čtyřech stupních?

Milan Duchek: Monocoque na míru ? Díky revoluční technologii AFCF. Duratec je ryze česká společnost s vlastním vývojem, malosériovou výrobou, kdy každý rám má svého zákazníka již ve fázi přípravy materiálu. Zákazník si vybírá parametry rámu včetně geometrie, barvy, samolepek, svého označení např. logem. Zároveň jsme velice flexibilní ve stavbě celých kol, kdy nabízíme konkrétně pro silnici komponenty od všech známých výrobců Shimano, Campagnolo i SRAM. Možnosti jsou neomezené a naše filozofie je postavena na individuálním přístupu. Často zákazník zapomíná i na velmi důležitou věc jakou je záruční a pozáruční servis. Lidé řeší cenu kola při nákupu, ale v případě problému, havárie apod. jsou pak mnohdy v zoufalé situaci. Duratec nabízí plnohodnotný kvalitní záruční i pozáruční servis. Díky vlastní výrobě jsou možné i opravy, kdy ostatní značky jsou u konce.

RC: A potom je tady jedinečná služba FOG, možnost vlastní geometrie u kompozitního rámu.

Milan Duchek: Celý projekt měření systémem FOG, jehož základem jsou algoritmy Bikefitting.com, byl spuštěn výstavou Sport Life v roce 2007. Po více než roční praxi, kdy se udělalo téměř k osmi stovkám měření, můžeme konstatovat, že projekt je velmi úspěšný. V případě, že si zákazník kupuje nové kolo Duratec, chce téměř v 20-ti procentech udělat měření FOG a dle toho mu vyrábíme rám, kalibrujeme výsledný posed a seřizujeme kolo. Na počátku jsme byli názoru, že se budou dělat výpočty zejména pro silniční kola, ale po roční statistice jsme zjistili, že více měření se provedlo pro MTB discipliny. FOG geometrie rámů bude možné přenést i na monocoque rám CULT CR3 a též na model Cappel CR2. Proto jsme vyvíjeli AFCF, abychom dokázali světu, že jsme světoví.

RC: Nabízí se otázka, jak odlišné mohou být individuálně vyráběné rámy, jaké změny si může zákazník dovolit? Výška a délka rámu? Nebo i změny v úhlech hlavové a sedlové trubky? A v jak velkém rozpětí?

Milan Duchek: Jsme schopni splnit všechny požadavky a to jak délkové tak i pro úhly. Zákazník si může vymýšlet a přát vše. Monocoque rámy se budou vyrábět ve velikostech 50-64 cm, po 1 cm. Základní rozpětí bude tudíž 14 základních velikostí.

RC: Ale zákazník si dokáže vymyslet nevídané věci, vy jej budete muset technicky usměrňovat, aby na kole šlo vůbec jezdit, a on vám potom vyčte, že nevyhovíte „všemu“...

Milan Duchek: Komunikace se zákazníkem je naše silná stránka. Určitě se domluvíme tak, aby byly obě strany spokojené a naším hlavním argumentem je odborné měření FOG, které nabízí konkrétní řešení.

RC: Kolik budou stát nové modely a jaká je cena za individuální služby?

Milan Duchek: To je složitá otázka. Duratec spustil od listopadu 2008 novou prodejní politiku a je možné o koupi rámu či kola komunikovat přímo s výrobcem a to jak ústně, tak i prostřednictvím našeho nového e-shopu na www.duratec.eu. Tam se zákazník dočte všechny ceny a může i přímo objednat. Ale pokud se ptáte za příplatek za změnu geometrie na monocoque rámu Cult CR3, tak ten činí řádově 5000 Kč. Částka za úpravu geometrie se odvíjí od časově delší náročnosti při přípravě výroby.

RC: Zatím děkujeme, ale určitě jsme nevyčerpali všechny otázky a také jistě přibudou otázky našich čtenářů, pokud mohu poprosit, vrátíme se k rozhovoru ještě jednou. Přejeme mnoho obchodních úspěchů a hodně nových nápadů!


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


milanco
co vím, tak monocoque na míru už několik let umí frm...
19.01.2009 8:09:08
Milan Troiak
Dobrý den, [br]zají mala by mě ta technologie AFCF. V článku se píše, že odpadá zbytečná váha lepidla, kterým se lepí trubky rámu k sobě. Tím se chtělo říct, že rám je z jednoho kusu? [br]Děkuji
19.01.2009 8:50:22
jiří
to umí dej do uvozovek
19.01.2009 12:59:09
Permon
.... vlastni geometrie je pekna vec. Ja mam napriklad problem, ze nemuzu najit spravnou geometrii u ramu Wilier Cento 1.... :-) Takze vypadl ze seznamu, i kdyz vse ostatni je na tom ramu fantasticke! Skoda. Tomu se tedy Duratec diky sve technologii vyhne a neprijde tak o zakaznika diky nevyhovujici geometrii. Krome teto vyhody se mi ale ram jevi jako prumerny karbon ram. Vaha je cca +150g oproti spickam v oboru (Cervelo, Scott ...) pokud se nepletu, tuhost bude asi dobra. I pres vyse uvedene je na vlastni oci ram CULT CR3 velmi pekny a cena je konkurecni. O tomhle ramu se da urcite uvazovat. Jen tak dale.
19.01.2009 14:21:32
Jirka
Hezka pohadka: "Jsme schopni splnit všechny požadavky a to jak délkové tak i pro úhly". Bohuzel realita je uplne jina :-(( Me v ramci mereni FOG namerili uhel sedlove trubky 69st. a bylo mi receno, ze to Duratec vyrobit neumi. Kdyz jsem se ptal u ceske konkurence (RB), nebyl problem.
02.02.2009 8:02:26