Nejsou kola jako kola. Některá jsou pěkná, jiná mají vynikající pověst kvality, výkonu, technologie nebo hmotnosti. Všechno tohle spojuje Scott Addict. Možnost si ho na týden zapůjčit z brněnské prodejny Atrex ([odkaz=http://www.atrex.cz]www.atrex.cz[/odkaz]) jsem využil bez váhání a krátký popis zážitků s tímto korábem silnic vám přináším na těchto řádcích. Kdo další bude mít o testování kola v kterémkoli testovacím centru v republice zájem a bude mu sedět velikost L, tedy podle Scottu něco jako 56, bude pravděpodobně sedlat stejný kousek.
První co každého na kole zaujme, je krasný bílý lak, bílá je prostě IN, vždyť také prakticky stejný rám vozí ProTour tým dříve nazývající se Saunier Duval - Scott. Po Riccových dvou vítězných a jedné Piepoliho etapě a následném pozitivním Riccově testu, přejmenovaný na Scott - American Beef. Sice rozhodně nejsem Ricco, nicméně kolo jsem dostal v dost slušné výbavě, jen velmi málo vzdálené výbavě profíků. Rám dle výrobce váží 790 gramů, vidlice 330 gramů, výbava Ultegra SL (na kterou jsem si jako Campista zvyknul velice rychle - příjemná variabilita úchopů a jejich ergonomie podle mě v lecčems i předstihuje úhledné, ale drobnější páky Campy), doplňky Ritchey WCS a spíše tréninková Aksia, která pro testovací jezdce nahradila jinak standartní Ksyria Elite, se zasloužily o dost příjemnou hmotnost kolem 7 a půl kilogramů i s "plnou polní". A to už musí být poznat. A také je.
Historicky tento rám navazuje na model CR1, který byl doplněn o nové technologie. Zřejmá změna nastala v integrované sedlovce. Její výhoda jistě je designová, ale i funkční, ale nevýhoda zrovna pro testovací kolo také značná - někdy je třeba rám na výšku zaříznout - potom už ho zpět nenastavíte. Nástavec na sedlovou trubku je sice v několika centimetrech pohyblivý a existuje i delší varianta, než byla ta na testovacím kole, přesto je třeba na rám vzít pilku. Kdo ma rám pro sebe, tak toto řešit nemusí, ale na mě se zkracovalo. Dalším zajímavým prvkem je integrované středové složení, což je věc, kterou si v masivní středové spojce v první moment možná ani nevšimnete, přesto se spolu s dalšími změnami proti minulým verzím (všimněte si, že se například zadní vzpěry nespojují v monostay, nebo celokarbonových patek...) starají o mimořádné výkony, hmotnost, ale i spolehlivost. Vždyť který jiný výrobce na rám o hmotnosti 790 gramů, s udávanou nosností 130 kg, dává záruku 5 let?
Zkrátka podle všeho je to bezva mašina, ale jak se na tom jede? Je to poznat proti mému hliníku s karbonovou zadní stavbou a starou Veločkou? Jo, "jak sviňa" je ten rozdíl cítit! Každé šlápnutí cítíte jako okamžitou a stoprocentní odezvu kola pod sebou. Při testování v Jeseníkách to jelo na Praděd jako nikdy nejen zásluhou vzhledem k mé výkonnosti vhodnějších kompaktních převodníků :), ale opravdu celá konstrukce stroje reagovala okamžitou akcelerací, doplněnou o jistou míru pohodlí. Příklad - šlapete si na Praděd, pohoda, každé šlápnutí žene kolo vpřed. Nahoře to po třičtvrtě hodince (někdo rychleji) otočíte a spustíte se dolů a jste překvapeni. Kolo je na silnicích takovým způsobem stabilní, že byste na něm v tu chvíli mohli tancovat a ono pojede jak po kolejích, klidně se oběma rukama můžete věnovat oblékání, vrtět se, prostě geometrii hodnotím velmi velmi dobře, protože ani při této stabilitě není problémem náklonem pracovat v zatáčkách a pěkně je řezat. Vrátíte se do Karlovy Studánky a už frčíte dolů po kostkách. Dost rozdrbaných. Co kolo na tento test? No na jedničku - rám skutečně tlumí vibrace. Jak si to představit? Samozřejmě je to pevný rám, nepruží jako třeba odpružená vidlice, nerovnosti na silnici cítíte, ostatně tak to má být. Rozdíl je, že po přejetí takové nerovnosti rám utlumí další vibrace. Je to jeden ráz a to je vše. Takže i díky pohodlnému Arione nejste rozhodně po takovém úseku vyklepaní tak, jak jsem zvyklý ze svého stroje. Schválně jsem si projel několik takových úseků i mimo Jeseníky, zejména v brněnském okolí a skutečně je charakter jízdy po kostkách na Addictu dost příjemný. Velká pila, těžší převod a zase oceníte naprosto stabilní geometrii.
Zmínil bych jeden detail, kterým spíš upozorním některé jezdce na jistou specifičnost, kterou je třeba před případnou koupí otestovat. Šlapete-li, jako já, na kole trochu do X, tedy koleny jen těsně míjíte horní trubku, tak pozor, spousta karbonových rámů ji má silnější, ale Scott (asi kvůli tuhosti) opravdu velmi (viz fotky). Prakticky je stejně široká jak hlavová trubka. Ale zvykl sem si, na lepší se zvyká snadno. A když se tak rozhlížíte po kraji, sedíce na rámu z boku, tak je to velmi pohodlné :)))
Takže závěr - stojí to za to? Pokud na to máte, tak určitě! Jen v Atrexu Addictů v průběhu TdF, kdy probíhala slevová akce (a myslím, že je možné za tuto nižší cenu kolo získat i nadále) prodali šest těchto exkluzivních kousků. Cena byla snížena z předtím více jak 90 tisíc na cenu pod 70 tisíc korun. To je sice stále částka relativně nemalá, ale nezapomeňte na to, že tohle je opravdu špička. A na rám záruka pět let, takže je to investice, které můžete věřit.
No a já už sundám své pedály, kompjůtr, košíky, vrátím kolo a naskočím zpět na svůj stroj, který mě teď přijde jak želva. Bylo to vážně moc fajn, zkuste si to také, kolo je v test centrech Scottu dostupné, třeba se taky zamilujete. Co mě mrzí, že jsem při testu v Jeseníkách rozbil svýho Nikona (auau, kdo to opraví?), ale taky že jsem snad trochu naštval hochy z prodejny, kterým jsem vrátil kolo ne zrovna moc vyčištěné a s přetrženým lankem přesmyku, inu kdo umí umí. Chtěl jsem to vrátit co nejdříve a nějak jsem nestíhal. Takže ještě jednou velká omluva! A díky!
Scott Addict R4 2008
sériová výbava s Ksyrii dle výrobce 7.2 kg
Rám:
Scott ADDICT HMF NET, IMP Carbon technology
Vidlice:
Scott ADDICT HMF NET
Výbava:
Shimano Ultegra SL Ice Grey
Shimano Ultegra SL Ice Grey 50 x 34
Řídítka:
Ritchey Road WCS Alloy TRX 50, 31.8 Oversize Anatomic
Představec:
Ritchey Wcs AXIS Oversize
Sedlo:
FIZIK ARIONE Manganese
Kola:
Mavic Ksyrium Elite 07
Pláště:
Hutchinson Fusion 2
Scott Addict R4 - závislost na čtvrtou - test kola snů
Nejsou kola jako kola. Některá jsou pěkná, jiná mají vynikající pověst kvality, výkonu, technologie nebo hmotnosti. Všechno tohle spojuje Scott Addict. Možnost si ho na týden zapůjčit z brněnské prodejny Atrex (www.atrex.cz) jsem využil bez váhání a krát
- Nejčtenější články
-
Tadej Pogačar opět předvedl, čeho je schopna kasta výjimečných. Když za to vzal šest kilometrů před cílem, neměl už soupeře. Jan Hirt předčil řadu špičkových vrchařů
-
Nevěděl jsem, že Wout spadl, řekl Van der Poel po sólovém triumfu. Van Aert doufá, že bude po pádu v pořádku
-
Mikel Landa profitoval z práce Jana Hirta. Když ale zaútočil, minul ho jak rychlík lokálku ten, kdo se v Katalánsku cyklistikou dobře baví – Tadej Pogačar
-
Třetí horská etapa, třetí vítězství Tadeje Pogačara a třetí sólové. Tentokrát ovšem trvající třicet kilometrů. Jan Hirt dokončil ve společnosti nejlepších vrchařů světa
-
Van Aert sestoupil ze sopky, aby se utkal s Van der Poelem. Poprvé se střetnou v pátek na E3 Harelbeke
- Nejkomentovanější články
-
Po druhém místě Pavla Bittnera a šestém Dominika Neumana jsme mohli být optimisticky naladěni i pro dnešek. Dočkali jsme se čtvrtého místa Lukáše Kubiše
-
Svět patří Pogačarovi! Slovinec pokořil soupeře 81 km dlouhým sólo únikem a podruhé vyhrál Strade Bianche
-
ERE Research – nejen parádní zapletená kola
-
Pogačar jde s dobou, na svém Colnagu má 165mm kliky, 30 mm široké pláště a 37 cm široká řídítka
-
Prolog Istrian Spring Trophy jen zvýraznil odskok devo sestav nejlepších světových týmů. Z jezdců českých týmů byl nejlepší Lukáš Kubiš, ale až ve třetí desítce