Vždy se dráhových šestidenní zúčastňovali v hojné míře i silničáři. A v závodě dvojic vedle sebe často stál dráhový specialista a s ním silničář. Například Belgičan Patrick Sercu, který sice jezdil ve své době hodně silničních závodů (třikrát startoval na Tour de France, v roce 1974 vyhrál zelený trikot), ale přeci jen to byl především král šestidenních, vyhrál jich 88! Často se postavil na start s Eddy Merckxem, spolu vyhráli 15 šestidenních. Sercu zvítězil na těchto dráhových „etapácích“ například i s Rudi Altigem, nebo jiným Němcem Dietrichem Thurauem (7 vítězství) a Rogerem De Vlaeminckem, ten dokázal kombinovat ve stejné zimní sezóně dráhu a cyklokros, nebo s Francesco Moserem a také s profesionálním mistrem světa z Prahy Freddy Maertensem. Z výčtu jmen vidíte, že se dráhovým závodům silničáři věnovali hojně a to i ti nejslavnější.
Bohužel ta nejzvučnější jména dnes na šestidenních závodech neuvidíte, silničářská sezóna je čím dál tím delší a na zimní program není mnoho času. Přesto se silničářů divák dočká, jsou to oni, kdo táhnout do ochozů návštěvníky. Tak tomu bylo i při nedávných závodech v Curychu, startovali zde například Danilo Hondo, profesionál italského Lampre (vloni jezdil v barvách PSK), nebo domácí švýcarský závodník Michael Albasini, jinak kolega Franty Raboně v týmu HTC.
Šestidenní závody jsou kvalitním sportem, ale především velkou sportovní zábavou. V minulosti se jich pořádalo větší množství, v posledních letech se sice nabídka zúžila, ale stejně je mnoho podařených akcí, letos je jich v kalendáři devět. Vedle Curychu, ze kterého vám přinášíme podrobnější informace, se na konci října závodilo v Amsterdamu, potom na přelomu října a listopadu se jelo v Grenoblu a na konci listopadu v Gentu.
Po novém roce, 6. ledna, začínají první šestidenní v Rotterdamu, hned následující týden se jedou Brémy a na konci ledna Berlín a to dokonce už stý ročník. Ano, Berlín pořádal šestidenní už 99x a letos má sté jubileum. Předposlední šestidenní proběhnou na začátku února v Kodani, to je také tradiční pořadatel. A na závěr dráhové sezóny se jedou v Tilburgu.
V minulosti se jezdilo i v Londýně, Miláně, Frankfurtu, Dortmundu, Mnichově, Hannoveru a na dalších dráhách. Šestidenní závody byly populární především v Německu, ale závodů ubylo. Dalšími tradičními zeměmi jsou Holandsko, letos se tam jedou troje, Belgie, Dánsko, Švýcarsko a Francie.
V Curychu se závodilo od úterka do neděle (30. 11. až 5. 12.), program začínal v 18:30 (v neděli ve 13:00) a končil o půlnoci, v pátek a v sobotu ve dvě hodiny ráno. Celkem náročné pro závodníky, tento obrácený rytmus.
Kolik za cyklistickou show jsou diváci ochotni zaplatit? Nejlevnější jednodenní vstupenka na tribunu stojí v Curychu 28,- ChF, ale platí se i víc. Nejdražší je VIP stůl pro 8 osob na celých šest dní, ten si můžete pronajmout za 5.700,- ChF. Jednotlivá místa u stolu stojí 115,-, v pátek a v sobotu 125,- ChF.
V Curychu startovalo 12 profesionálních dvojic, šest jezdců za motorovými vodiči a šest sprinterů. Program doplňovali „amatéři“, tedy dnes jezdci U23, kterých stálo na startu také 2x12. V mladících jsme měli zastoupení ve dvojici prostějovských závodníků Michal Mráček – Jakub Filip.
Tolik obecněji o dráhových šestidenních a posledním závodě v Curychu. A protože je to materiál zajímavý, připravujeme ještě jeden článek na zítra, ve kterém se curyšskému závodu budeme věnovat podrobněji.
Foto Michal Mráček
Ještě nahlédněme do zákulisí curyšského závodu:
Šestidenní dráhové závody
Vedle cyklokrosů jsou zimní cyklistickou disciplínou dráhové závody a to především šestidenní. Ano, i dráhové šestidenní vznikly jako určitá forma cyklistické exhibice, ale vyvinuly se v samostatnou disciplínu, které se věnují převážně specialisté. To mají s cyklokrosem společné. Dokonce na šestidenních je jediným příjmem závodníků startovné, nerozdělují se zde peníze za výsledky. Cyklisté jedou v dresech organizátorů a týmové mají jen kalhoty.
- Nejčtenější články
-
Tadej Pogačar opět předvedl, čeho je schopna kasta výjimečných. Když za to vzal šest kilometrů před cílem, neměl už soupeře. Jan Hirt předčil řadu špičkových vrchařů
-
Nevěděl jsem, že Wout spadl, řekl Van der Poel po sólovém triumfu. Van Aert doufá, že bude po pádu v pořádku
-
Mikel Landa profitoval z práce Jana Hirta. Když ale zaútočil, minul ho jak rychlík lokálku ten, kdo se v Katalánsku cyklistikou dobře baví – Tadej Pogačar
-
Pro Van Aerta jaro skončilo. Přijde o Kolem Flander i Paříž-Roubaix, zlomil si klíční kost a několik žeber. Také Stuyven si zlomil klíční kost
-
Třetí horská etapa, třetí vítězství Tadeje Pogačara a třetí sólové. Tentokrát ovšem trvající třicet kilometrů. Jan Hirt dokončil ve společnosti nejlepších vrchařů světa
- Nejkomentovanější články
-
Po druhém místě Pavla Bittnera a šestém Dominika Neumana jsme mohli být optimisticky naladěni i pro dnešek. Dočkali jsme se čtvrtého místa Lukáše Kubiše
-
Svět patří Pogačarovi! Slovinec pokořil soupeře 81 km dlouhým sólo únikem a podruhé vyhrál Strade Bianche
-
ERE Research – nejen parádní zapletená kola
-
Prolog Istrian Spring Trophy jen zvýraznil odskok devo sestav nejlepších světových týmů. Z jezdců českých týmů byl nejlepší Lukáš Kubiš, ale až ve třetí desítce
-
Zbyl Van der Poelovi vůbec nějaký soupeř? Koho lze považovat za favority Kolem Flander?