Model Xelius není v řadách francouzského Lapierre žádným nováčkem, každopádně přidáním tajemného označení EFI k základnímu názvu byla roku 2013 odstartována doslova revoluce. Ta vyvrcholila celkově třetím místem Thibauta Pinota na Tour de France 2014 a ziskem bílého trikotu. K tomu přičtěte desítky dalších etapových vítězství a rázem máte představu o tom, čeho všeho lze v sedle stroje Lapierre Xelius EFI dosáhnout.
Tajemství jménem EFI
Jak jsme již naznačili, konstrukce zvaná EFI byla vyvinuta a poprvé aplikována v roce 2013 a to za nemalého přispění továrního teamu FDJ.fr. Základem filozofie EFI je rozdělení rámu na dvě různě orientované oblasti – Powerbox a Absorbční zónu.Powerbox
Tato část je, jak název napovídá, zaměřená primárně na přenos energie jezdce na zadní kolo a tedy minimální ztráty výkonu při šlapání. Powerbox definuje oblast začínající u hlavové trubky, pokračující spodní trubkou, středem a nohami zadní vidlice. Vše je spojeno v jeden maximálně pevný celek, který minimalizuje výkyvy rámu směrem do stran a takto se stará o co nejefektivnější přenos sil z jezdce na dopředný pohyb.Absorpční zóna
Druhá, horní polovina kola, kam spadají vzpěry zadní stavby, sedlová trubka a horní rámová trubka, je označována jako Absorbční zóna, která má naopak za úkol pečovat o pohodlí jezdce. Zde se již tolik nehledí na absolutní tuhost, i když ani v této oblasti není rámu dovoleno se přehnaně kroutit. Naopak se využívá cílené poddajnosti materiálu ve vertikálním směru ve snaze utlumit co největší množství rázů a vibrací přicházejících od povrchu silnice.Díky spojení silového Powerboxu a komfortní Absorpční zóny je možné ušetřit 4 % energie za identických podmínek v porovnání s předchozími modely Xelius.
Rodina Xelius EFI
Kvalit stroje Lapierre Xelius EFI si lze v modelovém roce 2015 vychutnat v rámci třech základních variant, kdy vše startuje Xelius EFI 100 za cenu 46 999 Kč (www.mojekolo.cz) osazený sadou Shimano 105. Navazuje Xelius EFI 200 na Ultegře za cenu 59 999 Kč (kolo z našich fotografií) a celou řadu uzavírá níže představená verze týmová replika Lapierre Xelius EFI 400 FDJ nabízená za cenu 63 999 Kč (www.mojekolo.cz), rovněž osazená sadou Shimano Ultegra.Lapierre Xelius 400 EFI CP FDJ
osobní zkušenost - text: Ondřej DědinaJiž první seznámení s kolem Lapierre Xelius 400 EFI CP FDJ znamenalo lásku na první pohled! Po představení na Eurobiku nešlo jinak než po návratu domů sednout k počítači a objednat rám vhodné velikosti přímo ve Francii. Představení technologií a konstrukcí nového stroje společně s prezentací teamu FDJ.fr, kterého jsem se zúčastnil, bylo působivé a inspirující, nicméně realita a první kilometry v sedle byly ještě působivější. Pár silniček zvučných jmen jsem již měl možnost vlastnit, nicméně tento „frantík“ mě vážně dostal!
Okamžitou a bezprostřední akceleraci od závodní silnice očekáváte vcelku přirozeně, přesto se dodnes kolikrát divím, jak pohotově a lačně vystartuje Xelius vpřed pokaždé, když mu k tomu dám třeba jen lehký impuls. Omezením se tak ukazuje být pouze moje fyzická kondice, jelikož kolo samotné servíruje energii na asfalt bleskurychle a bez zaváhání.
Avšak nejen rychlostí živ je závodník! Oblast, v níž dle mého Lapierre Xelius EFI vyniká před konkurencí, je stabilita vedení směru, stejně jako poslušnost a ochota opustit přímou dráhu a vrhnout se vstříc třeba i značně utaženým zákrutám. Xelius EFI prostě jen tak něco nerozhodí, ani pověstná „kvalita“ českých silnic. To jsem už mnohokrát pochopil na nejedné „roletě“ uprostřed zatáčky. Díky pánové z Dijonu, že jsem se díky vaší práci nesčetněkrát vyhnul nepříjemnému pádu a výraznému silničnímu lišeji!
Nad to vše není Lapiere Xelium, na to jak dobře jede, žádný kostitřas. Naopak je znát, že horní absorpční zóna skutečně plní své poslání, filtruje vibrace, které se přenášejí k tělu jezdce a zároveň přispívá k jistotě ovládání i na nerovném povrchu, jak bylo popsáno v předchozím odstavci.
Jste-li správní silniční nadšenci a máte-li rádi rychlost nejen na rovině nebo v kopcích, pak vás toto kolo bude bavit minimálně tak, jak baví mě. Přál bych si mít víc času a zvládnout v jeho sedle větší objemy, než se mi zatím povedlo, každopádně musím říct, že každý kilometr za jeho řídítky je skutečný požitek. I proto se na další vyjížďku, trénink nebo závod těším obvykle již ve chvíli, kdy Xelia ukládám do své pomyslné cyklistické garáže.
Foto Josef Vaishar a FDJ.fr