Tréninkové destinace II.: Itálie – Toskánsko

07.03.2007 | Libor Matějka

Tréninkové destinace II.: Itálie – Toskánsko

Po Mallorce je určitě nejčastějším místem pro jarní cyklistické soustředění Itálie. Nebo možná absolutně nejčastějším, protože poměrně slušná statistika návštěvnosti Mallorky je zajištěná díky nutnosti absolvovat cestu letecky. Ale kolik cyklistů najíždí své jarní kilometry na Apeninském poloostrově, se můžeme jen dohadovat. A když Itálie, tak Toskánsko. Sice se dá vybrat v Itálii mnoho míst, (čím jižněji, tím je větší pravděpodobnost lepšího počasí) ale jednoznačně nejvytíženější lokalitou je Toskánsko.

Toskánsko leží na západním pobřeží Itálie a oblast, která se nejvíce využívá k jarním soustředěním je ohraničena severně městy Viaréggio – Lucca – Montecatini – Pistoia – Prato – Firenze. Florencie a pod ní o trochu méně slavná Siena jsou východní hranicí této „cyklistické“ oblasti. Tato města jsou na úpatí vysokých hor, na jejichž vrcholech v jarních měsících ještě leží sníh. Západní hranice je tvořena pobřežím a táhne se přes Pisu – Livorno – Cecinu až k Masse, případně ke Grossetu. Toskánsko neleží příliš na jihu a tak je poměrně snadno dostupné z České republiky za jeden den autem. Vzdálenost z Prahy nebo Brna jen o pár desítek překračuje tisícovku kilometrů a vetší část cesty lze jet po dálnici. Do této oblasti se od ledna sjíždějí především italské profesionální týmy, ale pravidelně zde potkáváte na začátku sezóny také CSC, Rabobank apod. Je to také lokalita vyhledávaná jednotlivci (Ullrich a další), ale z této oblasti také mnohé cyklistické hvězdy pocházejí (Bettini – Bibbona u Ceciny, Pantani). Prostě je to jedno z míst cyklistice zaslíbené.

Terény, příroda, počasí


Jaké jsou zde terény? Na pobřeží a především od Pisi východně se dají vybrat především rovinaté a lehce zvlněné trasy. Jinak převážně zvlněné, kopcovité až horské. I když nezavítáte až do horských oblastí, tak se dají trénovat i patnáctikilometrové kopce o různé obtížnosti. Mírná stoupání, ale také slušně prudké serpentiny, téměř vždy „někam“ vedoucí. To proto, že právě v Toskánsku je téměř každá zemědělská usedlost postavena na kopečku, vesničky na vrcholcích a města na kopcích. Například na Volterru vedou ze všech stran stoupání minimálně sedm kilometrů dlouhá.

Trénink v tomto prostředí určitě není fádní. Pole, na kterých je zaset většinou ozim, a pastviny jsou na jaře svěže zelené. Silničky se klikatí nahoru, dolů, ale také mezi stráněmi, a je zde minimum nezáživných rovin. Pohled do krajiny je fascinující, zelená jarní pole, usedlosti na vrcholcích a k nim vedoucí aleje cypřišů. V dálce zasněžené vrcholky hor, u silnice kvetoucí stromy a keře a k tomu ukazatele na města a místa, z kterých dýchá historie.

A to nejdůležitější, co vede cyklistu Středoevropana k pobytu v jižních krajinách - počasí! To se dá přirovnat k tomu, které je v těchto ročních dobách na Mallorce. V únoru může být počasí ještě dost rozdílné. Můžete narazit na teploty okolo 20 stupňů a slunečno, ale také na teploty kolem 5 stupňů, mlhavo a deštivo. Také je možné, že napadne sníh, který naštěstí během dne rychle roztaje. V každém případě bude lépe než v našich zeměpisných šířkách a pokud je sucho, dají se zvládat slušné tréninkové dávky. V březnu, zejména koncem tohoto měsíce, budou nejčastějším oblečením krátké kalhoty a dres s dlouhým rukávem, v dubnu už většinou krátké-krátké. Na koupání to sice není, ale cyklista má jiné požadavky než rekreant.

Ubytování, jídlo


Na rozdíl od Mallorky je ubytování v hotelech poměrně dražší. Na Mallorce seženete polopenzi od 18 euro na osobu za den, v Itálii budete těžko shánět polopenzi pod 30 euro. Ovšem co je zde obrovsky výhodné, je pronájem apartmánu. A právě především Toskánsko je pověstné obrovskou kapacitou tohoto typu ubytování.

Mnoho zemědělských usedlostí je přeměněno na nájemní byty, ale také ve vesnicích a městečkách je mnoho ubytovacích kapacit s tímto druhem bydlení. Velmi slušně vybavené apartmány (jedna nebo dvě ložnice, sociální zařízení a kuchyňka) vychází v cenách od 8-10 euro na osobu za den. Při objednávce si musíte dávat pozor na to, aby byl apartmán vytápěn. V Toskánsku jsou slunečné dny poměrně teplé. Ani noci nejsou mrazivé, ale nevytopený pokoj s poměrně velkou venkovní vlhkostí se stane hodně nepříjemným zážitkem - oblečení neschne, na pokojích je nepříjemně. Dejte přednost plynovému ústřednímu topení, před nabídkou elektrického radiátoru (ten většinou dostanete jeden přenosný na celý apartmán). Pokud zvolíte tento typ bydlení, dejte ještě přednost zrekonstruovanému starému středověkému domu, před novostavbou, protože ta atmosféra v těchto starých domech je jedinečná. Často bývá součástí domu, v kterém je několik nájemných apartmánů, také pračka, což je oproti hotelu velká výhoda a to zejména pro cyklisty. Na apartmánu se dá taky pochopitelně stravovat - kuchyňky jsou dobře vybaveny (lednička, sporák, trouba, veškeré nádobí) a není problém si něco uvařit. Základní potraviny jsou stejně drahé, nebo jen lehce dražší než u nás (těstoviny a suroviny k přípravě, ty jsou možná i levnější), podstatně dražší je ale maso. Výhodou vlastní kuchyňky je to, že si jídlo po tréninku můžete připravit ve vhodnou chvíli a netrápit se hladem až do otevření restaurace na hotelu. Také příprava před tréninkem je mnohem pohodlnější než na hotelu. Zajít večer na pizzu je otázka 6-8 euro. Objednávku apartmánu můžete řešit již doma přes některou agenturu. Největší výběr a zaručený standart má švýcarská agentura Interhome, která je zastoupená i u nás (www.interhome.cz).

Další výhodou Toskánska je to, že když máte volný den, tak si můžete vybrat některé krásné místo na výlet (Florencie, Siena, Pisa, Volterra).

A jak nám to vyšlo cenově: v šesti lidech, ve dvou autech, cesta z Brna, apartmán ve vesničce Orciático. Ubytování nás stálo 10,70 euro na osobu za den (objednáno a zaplaceno doma), cesta rozpočítaná na osobu a den 6,30 euro (jeli jsme ve třech v autě), stravování 5 euro na osobu za den (základní nákup doma, další nakupování v supermarketu v místě). Celkem tedy zhruba 22 euro na osobu za den (do toho mám započítané úplně všechno, včetně dálničních poplatků a všech nákladů).

Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Jarin
Zajimavé asi to chci vyzkoušet ale asi až příští rok.
22.03.2007 17:11:38