Tréninkové destinace II.: Itálie – Toskánsko
07.03.2007 | Libor Matějka
Po Mallorce je určitě nejčastějším místem pro jarní cyklistické soustředění Itálie. Nebo možná absolutně nejčastějším, protože poměrně slušná statistika návštěvnosti Mallorky je zajištěná díky nutnosti absolvovat cestu letecky. Ale kolik cyklistů najíždí své jarní kilometry na Apeninském poloostrově, se můžeme jen dohadovat. A když Itálie, tak Toskánsko. Sice se dá vybrat v Itálii mnoho míst, (čím jižněji, tím je větší pravděpodobnost lepšího počasí) ale jednoznačně nejvytíženější lokalitou je Toskánsko.
Toskánsko leží na západním pobřeží Itálie a oblast, která se nejvíce využívá k jarním soustředěním je ohraničena severně městy Viaréggio – Lucca – Montecatini – Pistoia – Prato – Firenze. Florencie a pod ní o trochu méně slavná Siena jsou východní hranicí této „cyklistické“ oblasti. Tato města jsou na úpatí vysokých hor, na jejichž vrcholech v jarních měsících ještě leží sníh. Západní hranice je tvořena pobřežím a táhne se přes Pisu – Livorno – Cecinu až k Masse, případně ke Grossetu. Toskánsko neleží příliš na jihu a tak je poměrně snadno dostupné z České republiky za jeden den autem. Vzdálenost z Prahy nebo Brna jen o pár desítek překračuje tisícovku kilometrů a vetší část cesty lze jet po dálnici. Do této oblasti se od ledna sjíždějí především italské profesionální týmy, ale pravidelně zde potkáváte na začátku sezóny také CSC, Rabobank apod. Je to také lokalita vyhledávaná jednotlivci (Ullrich a další), ale z této oblasti také mnohé cyklistické hvězdy pocházejí (Bettini – Bibbona u Ceciny, Pantani). Prostě je to jedno z míst cyklistice zaslíbené.Terény, příroda, počasí
Jaké jsou zde terény? Na pobřeží a především od Pisi východně se dají vybrat především rovinaté a lehce zvlněné trasy. Jinak převážně zvlněné, kopcovité až horské. I když nezavítáte až do horských oblastí, tak se dají trénovat i patnáctikilometrové kopce o různé obtížnosti. Mírná stoupání, ale také slušně prudké serpentiny, téměř vždy „někam“ vedoucí. To proto, že právě v Toskánsku je téměř každá zemědělská usedlost postavena na kopečku, vesničky na vrcholcích a města na kopcích. Například na Volterru vedou ze všech stran stoupání minimálně sedm kilometrů dlouhá.
Trénink v tomto prostředí určitě není fádní. Pole, na kterých je zaset většinou ozim, a pastviny jsou na jaře svěže zelené. Silničky se klikatí nahoru, dolů, ale také mezi stráněmi, a je zde minimum nezáživných rovin. Pohled do krajiny je fascinující, zelená jarní pole, usedlosti na vrcholcích a k nim vedoucí aleje cypřišů. V dálce zasněžené vrcholky hor, u silnice kvetoucí stromy a keře a k tomu ukazatele na města a místa, z kterých dýchá historie.
A to nejdůležitější, co vede cyklistu Středoevropana k pobytu v jižních krajinách - počasí! To se dá přirovnat k tomu, které je v těchto ročních dobách na Mallorce. V únoru může být počasí ještě dost rozdílné. Můžete narazit na teploty okolo 20 stupňů a slunečno, ale také na teploty kolem 5 stupňů, mlhavo a deštivo. Také je možné, že napadne sníh, který naštěstí během dne rychle roztaje. V každém případě bude lépe než v našich zeměpisných šířkách a pokud je sucho, dají se zvládat slušné tréninkové dávky. V březnu, zejména koncem tohoto měsíce, budou nejčastějším oblečením krátké kalhoty a dres s dlouhým rukávem, v dubnu už většinou krátké-krátké. Na koupání to sice není, ale cyklista má jiné požadavky než rekreant.
Ubytování, jídlo
Na rozdíl od Mallorky je ubytování v hotelech poměrně dražší. Na Mallorce seženete polopenzi od 18 euro na osobu za den, v Itálii budete těžko shánět polopenzi pod 30 euro. Ovšem co je zde obrovsky výhodné, je pronájem apartmánu. A právě především Toskánsko je pověstné obrovskou kapacitou tohoto typu ubytování.
Další výhodou Toskánska je to, že když máte volný den, tak si můžete vybrat některé krásné místo na výlet (Florencie, Siena, Pisa, Volterra).
A jak nám to vyšlo cenově: v šesti lidech, ve dvou autech, cesta z Brna, apartmán ve vesničce Orciático. Ubytování nás stálo 10,70 euro na osobu za den (objednáno a zaplaceno doma), cesta rozpočítaná na osobu a den 6,30 euro (jeli jsme ve třech v autě), stravování 5 euro na osobu za den (základní nákup doma, další nakupování v supermarketu v místě). Celkem tedy zhruba 22 euro na osobu za den (do toho mám započítané úplně všechno, včetně dálničních poplatků a všech nákladů).

Zajimavé asi to chci vyzkoušet ale asi až příští rok.
22.03.2007 17:11:38
- Nejčtenější články
-
Ani Evenepoel, ani Bernal, ale López, Ganna a speciálně Peter Sagan byli hlavními hvězdami argentinského Vuelta a San Juan
-
Zdeněk Štybar v sólovém nástupu dojet pět set metrů před cílem. V souboji rychlých mužů tentokrát nejúspěšnější Nor Waerenskjold
-
Na souboj Evenepoel versus Bernal vůbec nedošlo. Nekonal se ani žádný jiný. Miguel Ángel López byl totiž bezkonkurenční!
-
Titul mistra světa nepotřebuji, ale chci, říká Van Aert před světovým šampionátem v cyklokrosu
-
Předposlední etapa San Juanu skončila soubojem sprinterů. Nejrychlejší byl Sam Welsford. Egan Bernal odstoupil ze závodu
- Nejkomentovanější články
-
Za peníze, nebo jen za slávu?
-
Ať zaprší a bude bláto… V neděli se jede ve Štěpánce v Mladé Boleslavi cyklokrosový šampionát
-
Zemanová obešla trať cyklokrosového světového šampionátu zatím jen pěšky. Se zlatým špendlíkem vyrazí na kole na start naostro
-
Štybar balí cyklokrosovou sezonu, na mistrovství světa nepojede. Snad až za rok do Tábora…
-
Scott Foil týmu DSM. Na tomto kole budou letos závodit tři čeští cyklisté
Cyklobazar is down!