Tréninkové destinace III.: Chorvatsko – Istrie

13.03.2007 | Libor Matějka

Tréninkové destinace III.: Chorvatsko – Istrie

Další, často navštěvovanou lokalitou je Chorvatsko. Nejen českými turisty za účelem letní dovolené, ale také cyklisty k jarnímu soustředění. I v Chorvatsku je mnoho míst, kam se cyklisté vydávají, ale tou nejnavštěvovanější zřejmě bude poloostrov na severu Chorvatska Istrie.

Terény, příroda, počasí


Poloha poměrně dost severní je výhodou i nevýhodou. Pro nás je výhodná dobrá dostupnost z České republiky, z Brna se dá dojet na hranice Chorvatska asi za sedm hodin. Dálnice začíná ve Vídni a dnes již vede až do slovinského Koparu. Ráno sednete do auta a v poledne můžete vykládat v Poreči.

Podle „Michelinu“ je vzdálenost Brno – Poreč 662 km, z toho 504 km po dálnici. Za dálnice zaplatíte celkem 14,30 €. Tímto způsobem se dá řešit i prodloužený víkend, na jeden cyklus (od čtvrtka do neděle) do tepla a odpočinkový den už doma. Nevýhodou je právě severnější poloha této lokality, ale naštěstí má celý Terstský záliv na severu Jadranského moře příjemné středomořské mikroklima, které je ze severu chráněno horami. Přesto zde mohou být teplotní rozdíly velice výrazné, zejména v únoru a březnu. Stejně jako loni u nás (kdy panovala zima až do dubna), tak ani na Istrii to nebylo nejrůžovější, ale dalo se tam docela dobře najíždět kilometry, i když v teplém oblečení.

Letos je tam prozatím velice pěkně, už v únoru bylo nadprůměrně teplé počasí a také nyní (okolo 10. až 12. března) panuje pěkné jarní počasí. Výhodou samotného Istrijského poloostrova je poměrně slušná síť silnic, na rozdíl od jiných lokalit v Chorvatsku (zeměpisně jižněji), kde je právě možnost volby tréninkových směrů a tras dost omezená. Na Istrii si můžete zvolit roviny podél pobřeží, zvlněný terén směrem do vnitrozemí, až dostatečně dlouhé kopce v oblasti okolo Labinu, Buzetu.

V těchto předsezónních měsících tady najíždí kilometry hodně hobíků a také závodníků především z Rakouska, Německa, ale také ze Slovinska a samotného Chorvatska. A do kterého konkrétního letoviska zamířit? Dá se zvolit jako výchozí bod celé západní pobřeží Istrie, od Umagu až po Pulu. Od Puly k Rijece je to už trochu problematičtější - není tam tolik letovisek, ani vhodných terénů pro cyklistický trénink. Nejoptimálnější destinací je asi Poreč, leží ve středu západního pobřeží a umožňuje volbu největšího počtu tras, směrů a náročnosti terénů.

Ubytování, jídlo


V posledních letech Chorvati bohužel zvedali poměrně systematicky ceny hotelů. V únoru, březnu a dubnu také není příliš hotelů otevřeno a ty co jsou otevřeny, patří spíše k těm luxusnějším. Tím je konkurence a cenová nabídka omezena. Polopenzi budete jen obtížně shánět pod 25,-€ a nejčastější cena bude nad 30,-€. Ale je zde možnost apartmánů, stejně jako v Toskánsku. Bohužel množství je také omezenější a zaměřené více na léto. Ono mnoho turistů v jarních měsících do Chorvatska nejezdí, památek je tady málo a jediným lákadlem je tedy moře. Při volbě apartmánu si stejně jako v Itálii dávejte pozor na vytápění, v únoru a březnu určitě volte ubytování s vytápěním celoplošným (kotel a radiátory), přenosný elektrický radiátor nestačí a pokoj úplně bez topení určitě nevolte, i když to bude cenově sebelepší nabídka. Vybavení kuchyní v apartmánech je velice solidní, ceny potravin jsou lehce nad cenami v České republice.

Přinesli jsme vám miniseriál míst, kam cyklisté míří na jaře za prvními kilometry. Jistě by si zasloužily samostatný článek i jiné destinace, jako například Španělsko, Jihoafrická republika, Kanárské ostrovy, ale také jižní Slovensko a třeba i jižní Morava. Ale období, kdy za teplem vyrážejí cyklisté pomalu končí, nebo ti co se teprve budou na jih vydávat, mají své místo již dávno vybráno, a tak nemá smysl s tímto tématem dál pokračovat a letos zatím končíme. Pokud máte nějaké vlastní poznatky, zážitky, reportáže, rádi je uvítáme a připravíme další články.

Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste