Zapletená kola URSUS

02.08.2007 | Libor Matějka

Zapletená kola URSUS

Dostali jsme do redakce zapůjčené dva modely zapletených kol Ursus a podrobili je testu. Jednalo se o dva konstrukčně velice podobné modely, které se lišily především rozdílným materiálem použitým na ráfcích.

Italská strojírenská firma Ursus ne

Dostali jsme do redakce zapůjčené dva modely zapletených kol Ursus a podrobili je testu. Jednalo se o dva konstrukčně velice podobné modely, které se lišily především rozdílným materiálem použitým na ráfcích.

Italská strojírenská firma Ursus není žádným nováčkem v cyklistické branži, byla založena roku 1931 a od té doby se věnuje výrobě cyklistických komponentů. Vyrábějí díly do montáže kol, ale nás zajímala divize produkující kompletní zapletená kola pro silniční použití (v nabídce jsou modely i pro MTB). V silničním provedení se vyrábí osm modelů a jedna varianta časovkářského disku. V MTB provedení se na našem trhu prodávají dva modely Randa a Wyzard.

Nejvýše v hierarchii firmy stojí model MG.magnesium (i když ne cenově, ta je 35.960,-). Druhý v řadě je MIURA s ráfkem z karbonu jen pro galuskové provedení za cenu 44.660,-Kč. Dále je MIURA pro pláště, která má kombinovaný, plášťový ráfek hliník-karbon, za cenu 38.570,-. Čtvrtým v řadě je model HYBRIDA (cena 11.490,-). Potom pokračují již jen plášťové varianty v levnějším provedení: JUPEX 11.490,-Kč, BUCK SKIN 8.390,-Kč, SQUADRA za 8.150,-Kč a COUTACH 4.990,-Kč.

My jsme testovali dva modely, které jsou určeny pro pláště, levnější model Hybrida a dražší MG.magnesium. Jak jsme naznačili výše, jedná se o konstrukčně podobné modely. Náby jsou z produkce mateřské firmy, kovaný a dále CNC opracovaný materiál ERGAL 7075, průmyslová ložiska SKF. Dráty inox superlight, přední výplet je u obou modelů s dvaceti dráty a zadní má 24 drátů. Ráfky má Ursus vyvinuté vlastní, model Hybrida z materiálu Al 6063/A výškou profilu 25mm, u modelu MG je výchozím materiálem slitina magnézia a výška profilu je 26mm. Kola jsou dodávána s rychloupínáky s táhly CrMoLi u Hybridů a s táhly z titanu u MG. Oba modely se dodávají ve variantách Shimano 10, nebo 8-9 (vhodné i pro Sram) a Campagnolo 10. Co každého silničáře zajímá asi nejvíc je váha, Hybridy váží 650 g přední a 820 g zadní (tj. 1470 g pár), MG je lehčí právě díky materiálu použitém na ráfcích a přední kolo váží 570 g a 720 g zadní (tj. 1290 g pár). Ostatní hodnoty podstatné pro kvalitu kol (tuhost a energetickou spotřebu při roztáčení) jsme mohli posuzovat jen praktickou zkouškou. Tuhost se nám zdála vynikající u obou modelů. Hybridy jely skvěle v tempu i při nástupech. Lehké překvapení jsme zažili ve chvíli, když jsme nasadili MG, ten úbytek hmotnosti na obvodu kol byl překvapující, naprostá tuhost a lehkost při rozjíždění byla vynikající.

Náš závěr: model Hybrida jsou solidní kola za solidní cenu, minimální nároky na servis (kola jezdíme dlouhodoběji a ještě nebyl důvod k centrování), průmyslová ložiska značky SKF také dávají jistotu slušné životnosti. Model MG.magnesium je špičkový pár pro pláště. Na světě je mnoho výrobců kvalitních kol, zejména v provedení karbonových ráfků, ale pro plášťové provedení ráfku není karbon tím nejlepším materiálem a tady se zdá magnesium jako optimální. Oba modely mají skvělou tuhost, ale když nasadíte MG, tak jste překvapeni z pocitu lehkosti. To je efekt lehkých kol, kdy je úbytek hmotnosti především na obvodu. O hmotnosti kol platí, že právě ušetřené gramy na ráfku nebo galusce (plášti, duši) jsou úsporou dvojnásobnou.

gallery



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste