Zimák

05.11.2007 | Michal Chadim

Zimák

Kdo se nechce v zimní polovině roku stáhnout pouze k tréninku pod střechou a jezdí trénovat pravidelně nebo alespoň občas na silnici, potřebuje k tomuto účelů obvykle jiný stroj, než na kterém trénuje a závodí v hlavní sezóně. Obecně se pro takové kolo vžilo označení „zimák“. Můžeme se setkat s několika různými způsoby, jak problematiku zimáku vyřešit:

1. Jak jsme již naznačili v nedávném článku ([odkaz=http://www.roadcycling.cz/index.php?str=clanek&id=178&zpz=1]odkaz[/odkaz]), spousta silničářů se dnes uchyluje k variantě pořídit si na zimu cyklokrosové kolo, což má několik výhod: snadná montáž blatníků, možnost zpestřit si zimu vyjížďkami do terénu, popřípadě vylepšit si zimní trénink příležitostní účastí na cyklokrosovém závodě.

2. Další skupina, kterou tvoří hlavně sponzorovaní závodníci, problematiku zimáku příliš neřeší. Jezdí přes zimu na stejném kole jako v sezóně, někdy si akorát pro svoje pohodlí namontují blatníky.

3. V posledních letech se objevuje stále častěji varianta, kdy si cyklista pořídí jako zimáka nové nebo lehce jeté silniční kolo jen o trochu nižší kvality než je jeho letní. Toto kolo pak může využívat na tréninky nebo i závody v sezóně při deštivém počasí.

4. Poslední možnost, která se sice stává stále vzácnější, ale stejně se dá označit za klasickou, je poskládání zimáka s minimálními náklady z různého starého materiálu. Využívají se k tomu i staré Favority, které seženete v bazarech za pár stovek nebo pokud jezdíte na kole už delší dobu, tak nějaký materiál se vám doma nahromadí.

Co je ale základní určovacím znakem zimáků, je použití blatníků. V období od podzimu do jara je jízda na mokré vozovce téměř denní záležitostí a blatníky výrazně zvýší za mokra komfort jízdy. Pokud jezdíte přes zimu individuálně, můžete si vystačit i z kratšími blatníky s jednoduchou montáží na spodní rámovou trubku vepředu a na sedlovku vzadu. Ale i samotného jezdce neochrání tyto blatníky zcela. Pokud vyrážíte přes zimu na tréninky ve skupině, je nezbytností mít napevno namontované dlouhé blatníky se zástěrkami, protože když bude od vašeho zadního kola neustále stříkat voda se špínou do obličeje vašich kamarádů, tak vás asi příliš chválit nebudou.

loading...



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


ondrra
Mám dotaz - vyřazené desítkové řetězy fungují na 8kole bez problémů? A já vůl nedávno jeden vyhodil...:-( Mám na zimáku jednu z prvních dualovejch verzí Dura-Ace z roku xx, bude tam ten úzkej řetěz běhat? [br]Diky!
05.11.2007 13:23:03
Vilda
to ondrra: tenkej retez z 10kola na 8kole chodi bezproblemu. [br]mate nekdo zkusenost s zauhlenejma zasterkama (kratky zasterky odklopene od blatniku asi pod uhlem 30`) - zachytavaji dobre binec nebo jeste strika blato dozadu?
05.11.2007 14:55:31
PavelM
s tim zkusenost s nima nemam, ale podle zkusenosti z minuleho roku, jak to neni az na zem, tak je to pro ty za tebou peklo. [br]Obvzlaste posypova sul se do windspoteru krasne zazere a nedostanes ji pryc. :(
05.11.2007 15:45:34
Vilda
tak na zadni blatnik dam radsi dlouhou zasterku. Jeste mam jeden technickej dotaz - spiz by se hodil do sekce zimni obleceni: jezdim rano do prace na kole a je teplota okolo bodu mrazu, tak jsem si dal masku a v mziku jsem mel zamlzene bile (plast) bryle - existuje nejake reseni, jak tomu zabranit (krome sundani bryli, masky nebo jezdeni autem)? :)
05.11.2007 16:24:52
Dan
kvalitní brýle... druhou (avšak nevyzkoušenou) variantou jsou různé ty plavecké "mydýlka" proti zamlžování... zkus se zeptat v nějaké značkové prodejně s plaveckým vybavením :)
05.11.2007 16:40:04
Honza (RC)
Vildo, ted kdyz jeste neni extremni mraz tak si tu masku sesoupni pod nos. pokud ji mas pres nos, tak se ten dech otoci vzhuru a mlzi se bryle - zkus s tim experimentovat....
05.11.2007 17:03:28
Vilda
dik, asi to prubnu s tema plaveckejma brylema (uz me napadly i lyzarsky, ale to by si asi klepalo na celo jeste vic lidi nez ted) ve finisi jsem dneska soupl brejle niz na nos a cumel na cestu skvirou nad brylema :)
05.11.2007 17:19:47
Matýsek
No MichalCh si brejle stříká nejakym přípravkem proti mlžení, ale jak se jmenuje a jaké jsou výsledky mi není známo :)
05.11.2007 17:44:18
Vilda
Matysku, to bude asi cistej lih - tech par kapek co jsi nechal ve flasce :)
05.11.2007 18:04:34
Tomáš Mařík
chtel bych se zeptat, jak ste na toho Rock Machna dostali blatniky? Nejdriv jsem to resil sam, pak jsme nam to delali s klukama v servisu a nic. Brzdy tam Sh. Exage [br] [br]Diiik za odpoved
05.11.2007 19:46:16
Standa
Parada, diky za clanek, chtel jsem navod jak na zasterky a uz je tu, tak to ma byt.. Ted uz jen prijet k te Olympii .-)
05.11.2007 20:05:51
mirek
ja mám forta a mezi předním kolem a vidlou je tak málo místa že tam blatník neprotáhnu,tak jsem ho zkrátil a ukončil za vidlou.Ale zůstává tam bahno a voda stříká ze předu na řidítka.Tak nevím jak to vyřešit.
05.11.2007 20:21:09
MichalCh (RC)
Tomáš Mařík, mirek: S blatníkama v dnešních silničních rámech je to boj, místa tam bývá minimum. Je prostě potřeba improvizovat a zkoušet, někde kousek ubrousit, někdy nahřát a natvarovat. Často pomůže, když se dají na zimáka dvacítky pláště, který jsou o pá mm nižší. Nebo někdy se dá i upínat kola a nějakej milimetr níž. [br] [br]Vilda: Úplně proti mlžení nepomáhá nic. Jsou skla s nanesenou vrstvou proti mlžení, existují spreje proti mlžení, záleží také na odvětrání brýlí. Všechno trochu pomůže, aspoň do té míry, že při jízd se to nemlží. Ale když se zastaví, tak stejně. V tý kukle je to jasný, protože vydechuješ páru přímo do brýlí, takže otužovat ;-).
06.11.2007 8:38:41
Miloš
S těma blatníkama to je doopravdy problém. Pokud je málo místa u brzdy tak jsem viděl řešení v děleném blatníku. Klasickej blatník se rozřízne v místě brzdy, tak že končí přibližně na úrovni středového šroubu kterým je brzda připevněna na rám. [br]Samozřejmě tam vzniká prostor pro únik nečistot ale když to nejde jinak. Na víc dnešní rámy mají i velice malej prostor mezi zadním kolem a rámem u přesmyku. [br]Ještě jedna cenově dostupná varianta o proti cyklokrosovému rámu je starej rám a vidle na MTB. Prostoru je tam dost, kola tam jdou třeba i 25-622, obyčejné cantilevrový brzdy jsou k mání téměř za cenu brzd.špalíků. [br]A jak se říká je to bahňák tak že trochu více místa mezi pláštěm a blatníkem z hlediska nečistot je jen ku prospěchu věci. Však to znáte když nepředvídaně začne padat a kola začnou zanášet blatníky. Každýho z nás to občas potká.
06.11.2007 11:07:26
VildaH
Michale dik, snad to otuzovani preziji a taky podekuj Tvemu kolegovi na prodejne (pred 14ti dny jsem se tam stavoval a nezachytil Te) - poradil me jak upevnit blatnik (kam vyvrtat zavit) na zimaku a je to ted perfektni. V druhy polovine listopadu Te snad odchytim na svihu u Olympie ci v telocvicne nebo na prodejne a domluvil se ohledne prestaveni ci postaveni krosky na pristi sezonu.
06.11.2007 11:10:27
Víťa
Z hokeje existuje na mlžení jeden fígl. Natírají se plexi před oči tělovým šampónem. Funguje to i na brýle na kolo a ještě brýle krásně voní.
06.11.2007 11:43:27
Jan Herda
mirku, máš jistě rovnou vidlu Fort cr-mo 1“, tam je tak 1mm nad 23kou pláštěm... Pomůže náhrada za jinou vidli – někde se válí 1" třeba za 500,- Mně u ocel vidle proleze 28ma plášt bez blatníku s přehledem. Forťáckou vidli u nás řešili podkládáním patek, aby předí kolo „spadlo“ níž. A pilováním prostoru pod šroubem brzd. čelisti [br]jinak spousta lidí řeší málo místa použitím plášťů šíře 20mm, které mají i nižší běhoun, a tak se u brzd uspoří nějaké to místečko. Někdy se i zad blatník zkracuje nad přesmyk apod. [br]Jo a bacha na zástěrky – strašně brzdí :) a pokud na blatník navěsíte něco těžšího, tak na kostkách se blatník rozklepe do stran a je to jako když se sype železářství :) [br]
06.11.2007 18:06:53
Lu.
Stačí brýle namydlit - napatlat suchým mýdlem a rozetřít do čista. Dělala jsem to takhle s dioptrickýma brýlema nacpanýma pod lyžařské a pohoda. Akorát pak nešly čistit, protože jsem na ně dýchla a ony nic :-)
07.11.2007 18:03:01
RiC
Minulý rok jsem jezdil s dost velkou přední zástěrkou, a přesto jsem měl mokré nohy. Jediné, co mě napadlo, jestli to není od vody, která odstřikuje z pláště dopředu v dost velké výšce a stihnu ji tak zachytit nohama. Nemáte s tím někdo zkušenosti?
08.11.2007 7:42:22
Olda
Děkuji za super návod na zimáka :-). Jezdím už několikátou zimu skoro denně na kole do práce a několikrát za zimu musím měnit zásterky, protože to materiál nevydrží. [br] [br]Zaujala mne a ta "elektrikářská folie". Asi hloupý dotaz - kde se to dá sehnat? [br] [br]Vilda: zkus jezdit bez kukly, jezdím tak celou zimu až do -10´C. Jde jen o zvyk. Přece když jdeš lyžovat nebo na běžky, tak si také nebereš žádnou kuklu? [br]Párkrát jsem si kuklu zkusil vzít a je to daleko horší než bez ní, protože se ti vše opotí a zvlhne. To radši dýchej nosem a nebude Ti vadit ani mráz - pokud tedy nebude -20´C :-).
08.11.2007 15:32:54
Pavel M
Ja teda na kole kuklu taky vozim. Ono je to praktictejsi, nefouka ti zezadu za krk, pod usi atd. Vetsinou ji ale vozim stazenou pod bradu, tazke s mlzenim problem neni.
08.11.2007 15:55:53
Honza (RC)
Oldo: jedna se o tu cervenou vec co se dava do vykopu ke kabelum, nebo k cemu, takze proste skocis k nejakymu takovymu vykopu kde ji obvykle nekde uvidis, optas se kopacu a par centimetru uriznes. hotovka.
08.11.2007 19:14:08

Podporují nás

ActiveTour
BikeTour
Canyon
Continental
Cratoni
Cube
CYKLOŠVEC
Cyklotrener
Ekoi
ENDORPHINE
ENDURA
Equinox
Fanatik
Flashsport
ForBikes
Fulcrum
HJC
Kalas
Knog
Kolokram
Koloshop
LETAPE
Lapierre
LOOK
MOJEKOLO
Penco
ProgressCycle
ROUVY
Santini
Schindler
SPKOLO
Tubolito
Veloklasik
ZOOKEE