Zničí data silniční cyklistiku?
17.07.2015 | Libor Matějka
On-line data ohrožují silniční cyklistiku. Tedy především etapové závody a jejich zajímavost je v ohrožení. Ohrožují je exaktní data a vědomosti. Jezdci, sportovní ředitelé, diváci mají stále více informací o dění na trati a nejde pouze o televizní záběry. Každý závodník letos veze GPS lokátor se SIM kartou a vysílá svoji polohu na trati a svoji rychlost. Společnost Dimension Data letos připravila novinku a ohromuje svět gigantickými daty, tedy správně zpracováním velkého množství malých dat, které dvousetčlenný peloton dokáže produkovat.
Ona čísla vypadají opravdu famózně, firma Dimension Data třeba uvádí, že jezdci vyprodukují 75 miliónů GPS záznamů. Přeloženo do srozumitelné řeči: na startu bylo 188 závodníků, tedy na jednoho 398 936 záznamů. Tour je letos dlouhá 3 360 kilometrů, tedy za jeden kilometr vyprodukuje jeden závodník v průměru 118 GPS pozic, dává tedy o sobě vědět každých cca 100 metrů. Technicky to není nic zvláštního, spediční firmy sledující například svůj vozový park toho dokážou mnohem více, ale to je jedno, Dimension Data se prostě jen chopila příležitosti.
Všechna tato data, vysílačky mezi sportovními řediteli a jezdci či televizní obrazovky v autech, nás diváky připravují o potěšení ze silniční cyklistiky. Dnes už jsou mnohem zajímavější jednodenní klasiky, než etapové závody a menší závody, kde není k dispozici tolik informací a dat, než samotná Tour de France.
Díky lokalizaci závodníků se pravděpodobně brzo u velkých týmů rozšíří portfolio zaměstnanců o datového specialistu. Ten bude sedět doma u slušného počítače, bude zpracovávat data dodávaná třeba společností Dimension Data a bude vyhodnocovat pohyb, odstup a reálnou rychlost mezi Froomem, Contadorem, Nibalim, Quintanou… Budou mu asi zatím chybět data o tepové frekvenci, anaerobním prahu a wattovém výkonu jednotlivých závodníků, ale bude už moci pomáhat sportovním ředitelům s taktikou v etapě. Telefonický most mezi centrem týmu a doprovodnými vozidly a dál vysílačka k závodníkům bude stále důležitější.
A bohužel to není science fiction, mnohem vetší sci-fi je to, že by se v cyklistice vysílačky, televizní monitory v doprovodných autech a tok exaktních dat zakázal. Jenže žijeme v takové době, pro podobu silniční cyklistiky tak trochu zlomové. Je opravdu otázkou, jak bude vypadat Tour de France za několik let a jak moderní technologie ovlivní závodění. Dneska se už závodník v dobře načasovaném nástupu neztratí soupeřům za zatáčkou z dohledu a ti na něho nezapomenou, jednoduše ho neztratí z dohledu. Závodník na Tour se již z dohledu GPS lokátoru neztratí. Pořád nad ním bude bdít „velký bratr“. Mít vše dobře spočítané je pro samotné závodníky a týmy příjemné. Jenže se ztrácí přirozené závodní umění. Minimálně ve velkých etapových závodech. „Umělohmotná“ cyklistika, kterou předvádí peloton Tour de France asi nadchne málokterého pravého fandu cyklistiky.
Foto Dimension Data, ASO a FB
Mohlo by vás zajímat

Píšeš mi z duše, Libore. Tour je zdeformovaný etapák výpočty a kybernetickou taktikou. Už to tak trochu vypadá, že tam může jezdit i idiot, který vůbec nemusí přemýšlet. Stačí mít výkonnost...
17.07.2015 19:15:02

To Kany: S tvým příspěvkem nesouhlasím. Při závodění ti nikdy nebude stačit jen výkonnost a vysílačka v uchu.
Z mého pohledu Tour ze svého kouzla rozhodně za poslední roky rozhodně neubrala. Někdo rád sleduje jednodenní klasiku, někdo zase etapák... Já sleduji rád obojí. A tím, že si můžu prohlédnout online kde se jaký závodník zrovna pohybuje pro mě rozhodně neztrácí nic na atraktivitě.
Ono když dostaneš hlaďák, tak je ti gps se sportovním ředitelem týmu v autě vcelku k prdu... ;)
17.07.2015 19:30:18

Co se týká vysílaček - můj názor je ,safety first\' , čemuž myslím pomáhají.. Vývoj těžko zastavit, jen bych byl pro systém jako je ve Formuli 1, kdy i diváci u TV mohou poslouchat, co si mezi sebou sport. ředitelé a závodníci povídají...
17.07.2015 20:29:59

To BikerM: Opravdu se ti zdá zajímavé sledovat pomoci GPS, že například Kreuziger přivezl Contadorovi flašku nebo že Sagan má v půlce kopce deset minut a Cavendish se zastavil vyčůrat?
17.07.2015 21:26:48

Ne, že bych tomu fandil, ale nemyslím si, že v tomhle je nějaký velký problém. Technologie prostě jdou ku předu, to se nedá nic dělat.
Mě více štve určitá zamrzlost v taktice, kdy se nikdo nesnaží vymýšlet něco extra nového a pouštět se do větších akcí. To, že je konkurence pořád rozptýlená a ti nejlepší se málokdy sejdou na jednom závodě (v tomhle jsou lepší horká kola). Málokdo má koule jet Giro-Tour. Zmizela všestrannost (čest Thomasovi, Saganovi a dalším)....
Samozřejmě ona obsese daty a čísly, kterou můžeme vidět u týmu Sky například, kdy byli až nepříčetní po tom hackerském útoku.... To je prostě směšné. Ale nijak bych to nereguloval.
17.07.2015 21:38:18

Nemohu se zbavit dojmu že ta pravá závodní \"svoboda\" skončila s vysílačkama.
Je to sice vývoj ale ...
18.07.2015 7:10:48

Daniel - máš asi pravdu. Tak nějak to vidím taky. Vidíš třeba závody kategorie - bez vysílaček. A závod se odvíjí zajímavěji a dramatičtěji
18.07.2015 8:35:54

Myslím si opak. Pro ty, které to zajímá (třeba já), je to určitě zpestření přenosu. Koho to nezajímá, zkoumat to nemusí.
Že by to ničilo závodění si také nemyslím - současný - správný -trend zkracování etap vede k tomu, že se závodí od začátku a nečeká se 200 km na poslední kopec.
Kyberneticky přesný Sky už několikrát ukázal, že čísla nejsou všechno. Třeba na Tour 2013 kde se jela palba od startu, byl v etapě z Ax 3 Domaines po pár prvních km Froome sám a tým nikde, jako bonus Kyrienka chytil limit. Nebo když zaprší, taky jsou poloviční.
18.07.2015 11:54:57

Jojo, vyvoj jde porad dal. Otazkou je, kam - zda do Matrixu, nebo po starodavnu do Prdele. Pokud se tyce treba te recentni Formule jedna, tak tam uz jsou jezdci pouzivani jen jako archetypicky obrazy figur pro lidsky (televizni) vedomi a (netelevizni) nevedomi obecenstva. Kdyby ta auta, precizne nastavena, v mezich vsech prave akktualnich moznosti, na danou trat a dany podminky ovladali operatori (podobne jako bezpilotni drony, co likvidujou z Ameriky o mnoho tisic kilometru vzdaleny ji-haadisty), nbyl by vysledek v cili a \"vitez\" naprosto stejnej - je zbytecny, aby ten clovek v aute sedel a delal tomu tu stafaz. A cyklistika na Tour dohani tohle milovejma krokama. Kerisson, pohled uprenej na kompl, opitamlni frekvence, watty, vse podle toho komplu a sluchatka v uchu. (Samozrejme, kdyz zaprsi a je potreba umet sjet dolu se zatackama z kopce, muze to byt porad jeste trochu problem). Jinak vsak- jak pre casem napsal Banksy na opryskanou zed: \"A lot of people never use their initiative because no-one told them to.\"
18.07.2015 15:50:44

cioran: Já souhlasím, že je to na nic. Ale nemyslím si, že by se to mělo regulovat.
Vysílačky jsou otázka, asi bude vítězit ten požadavek bezpečnosti. Ale taky si teda myslím, že je lepší když nebude vyhrávat jezdec jenom proto, že odjel nepozorovaně nebo se na něj zapomnělo.
18.07.2015 22:55:10

Kurri: Ano, bezpecnost jiste opakoavne uzivanym argumentem je. Mozna by vsak stalo za to, udelat opravdu jakesi srovnani, dat si tu praci: jak vyznamne prave vysilacky bezpecnosti jezdcu, oproti minulosti, opravdu pomohly. Teprve potom bude tohle argument, do te doby jen ideologie. To vsak, ze tento zpusob vedeni jezdcu z auta tymu, kdy se kazdej, nez neco sam udela, napred sefa zepta, zda smi, nebo je mu to primo narizeno, ke kreativite jezdcu, moznosti projeveni jakehosi \"cyklistickeho intelektu\" a nakonec atraktivite zavodu samotneho neprispiva, je zcela zjevne. V Americe (ackoli v mnoha vecech jednodussi jsou) tak tady jednoduse vysilacky v jimi organizovanejch zavodech zakazali a v autech zavodi, pokud vim, porad tak, ze tahaji za ten klacek. (Ale je mozne, ze uz to jsou zastaraly informace a vsechno je i tam uz jinak).:-)
19.07.2015 6:51:26

S digitalizací cyklistiky také nesouhlasím, ale pořád je tu naštěstí lidský faktor, pořád to naštěstí jezdí lidi, tedy kromě jednoho robota.
19.07.2015 7:56:43

118 zaznamu na 1km je v prumeru dat o sobe vedet jednou za 100m?
19.07.2015 17:16:03

- Nejčtenější články
-
Cavendish se loučí s Girem pohádkovým vítězstvím v Římě. Roglič triumfuje v celkovém pořadí
-
Van Rysel rozšířil nabídku silničních kol
-
Almeida vítězí na Monte Bondone, ale růžový dres opět oblékl Thomas. Roglič zažehnal pohromu
-
Roglič je nezvykle trpělivý, diví se Almeida. Podle Thomase se nevytvoří minutové rozdíly
-
Italský šampión Zana vítězí v dolomitské 18. etapě Gira. Znovuzrozený Roglič utrhl všechny kromě růžového Thomase
- Nejkomentovanější články
-
Evenepoel na Giru končí. Má pozitivní test na covid
-
Nečekaná premiéra. Vacek se o nominaci na Giro dozvěděl až v úterý
-
Extraliga Masters startuje v Sezemicích s novým silným partnerem v zádech
-
„Rád se setkávám s moudrými lidmi,“ říká Karel Kaňka, organizátor setkání účastníků Závodu míru, od jehož prvního ročníku uplynulo 75 let
-
Klenot od Colnaga. Limitovaná edice C68 Gioiello oslavuje Giro d'Italia
Cyklobazar is down!