Bezpečnější vysoká kola - Facile
17.01.2017 | Muzeum kol Boskovštejn
10. díl. Jízda na klasickém vysokém kole byla dosti nebezpečná a nebyla rozhodně pro každého. Snahou výrobců bylo tak vyrobit stroje bezpečnější.
V roce 1878 patentuje firma Beale & Straw pákový převod pro vysoká kola, která posléze použila pro své stroje londýnská firma Ellis & Co. na stroji Facile.
Výhodou systému bylo uložení pedálů na koncích pák. Nohy nevykonávaly kruhový pohyb, ale pouze pohyb nahoru a dolů. Pedály byly uloženy podstatně níže pod osou kola.
Snížilo se tak těžiště a zároveň zmenšil průměr kola, a také sedlo se posunulo na rámové kosti více dozadu, respektive se zvětšila předo - zadní osová vzdálenost mezi osou kola a sedlem. Facile se tak stal mnohem bezpečnější než klasická vysoká kola.
Přecházející díly naleznete ZDE.
Foto: Jaroslav Svoboda, Muzeum kol Boskovštejn
Mohlo by vás zajímat
- Nejčtenější články
-
U Hradce Králové se otvírá specializovaná prodejna kol německé značky CUBE
-
Velká Bíteš-Brno-Velká Bíteš ŽIVĚ
-
Otevření obchodu Colnago & Assos ProShop v Opavě
-
Totální masakr na flanderských válečných polích. Snajpři z Jumba, Van Aert s Laportem, zničili peloton mezi Ypres a Wevelgemem
-
Dluhy Sazka Tour jsou uhrazeny, chystá se Czech Tour s nejvyššími ambicemi
- Nejkomentovanější články
-
Závodní program ATT Investments se kvalitativně posunul především o závody vyšší kategorie UCI, z nichž vyčnívá Tour de Hongrie
-
Mathieu sprintoval na vrchol, zatímco já už byl zničený svým vlastním zrychlením, řekl Tadej Pogačar k rozhodující akci
-
Víkend přinese dvě nejtěžší etapy Paříž-Nice. Dokáže někdo ohrozit Pogačara?
-
Tirreno-Adriatico 2023 Highlights - Stage 5
-
Zdeněk Štybar v denním úniku. Bora bránila Lennarda Kämnu. V cílovém stoupání se všichni snažili. Tečku ale udělal zase Primož Roglič!