Elektrokola jsou láska na celý život pro každého

13.04.2016 | Simona Davídková

Elektrokola jsou láska na celý život pro každého

Jedním z partnerů Roadcycling.cz je časopis a internetový magazín Electric Bike Action. Sešli jsme se na pár otázek a odpovědí s jeho šéfredaktorem a vydavatelem Ondřejem Vysypalem. Spojení elektrokol a silniční cyklistiky je v posledních měsících dost ožehavým tématem z důvodu odhalené nepovolené podpory při závodech. Proto je fenomén elektrokol nanejvýš aktuální.

První otázka je jasná – co je to Electric Bike Action a proč by měl zajímat i čtenáře Roadcycling.cz?  

Hned na úvod chci říct, že se skrytými elektromotory ve strojích silničních nebo cyklokrosových závodníků přistižených při technickém dopingu nemá náš časopis nic společného! Nejsme rozhodně žádná nastrčená buňka, přes kterou by měly skryté elektrické pohony prorůstat do amatérské nebo profesionální cyklistiky! (smích) Electric Bike Action je novým médiem na našem trhu a jako jediné se naplno a nepřetržitě zabývá elektrokoly. E-biky, elektrokola, elektrická kola, kola na elektriku, kola s elektrickou dopomocí – těch pojmenování najdete tucty a mají jedno společné – všechno jsou to jízdní kola vybavená elektromotory. A během šlapání může jezdec využít podpory motoru a zpříjemnit si jízdu, dostat se dále, výše a obsáhnout plánovanou vzdálenost rychleji, případně si ujetou trasu ve stanoveném čase ještě o pěkný kus prodloužit.  

Vaše jméno je v cyklistice známé a někdo vás pamatuje ještě z dob Pelotonu. Jak jste se tedy dostal k elektrokolům?  

Stručně řečeno od silnice přes horská kola.  

Můžete to nějak rozvést?  

V Pelotonu jsem s cyklistickou novinařinou začínal pod svým předchůdcem, mentorem a panem Cyklistou Petrem Kockem, který je skvělým novinářem, pamětníkem, vypravěčem a znalcem cyklistiky. Předtím jsem jako vystudovaný novinář působil v tiskové agentuře, Lidových novinách a na jiných štacích. Peloton jsem vedl asi 4 roky jako šéfredaktor a skončil jsem tam někdy na konci roku 2007, takže je to necelých deset let. S odstupem času jsem rád, že jsem nebyl u podle mě nešťastného konce Pelotonu. A to, co následovalo – spojení s německou licencí MTB časopisu a podivné naroubování Pelotonu do názvu německého časopisu, to už je úplně mimo. To si podle mě značka Peloton nezasloužila, protože ve své době to byl vůdčí magazín na trhu.  

A co bylo po Pelotonu?  

Dal jsem si pauzu a pracoval jsem v jiných médiích a v obchodu. Před třemi lety jsem do Česka s pomocí prvního vydavatele přivedl legendární MTB titul Mountain Bike Action. To je americký časopis, který stál před asi třiceti lety v podstatě přímo u zrodu MTB a od kterého všechna ostatní oborová média po celém světě opisovala a opisují. Silná značka, vychází především v USA a k dostání je rovněž ve vybraných trafikách po celém světě. Národních mutací této legendy je málo, v Evropě jsou pouze italská a česká. Začátky nebyly jednoduché, po prvním roce se časopis restartoval s pomocí druhého vydavatele a postupně se dařilo pozici na trhu upevňovat i přes nepříliš silnou podporu inzerentů. To by bylo na samostatnou analýzu toho, jak některé firmy prostě a jednoduše v toku času zakoření v určitém marketingovém modelu s vybranými médii a tento setrvalý status quo jim maximálně vyhovuje.  

Kdo trochu nahlíží do oboru, tak tomuto stesku asi porozumí, ale to byla odbočka mimo otázku…

  Jednoduše z výše zmíněných důvodů a také pro názorové rozdíly s vydavatelem a pro osobní nespokojenost jsem z projektu Mountain Bike Action nakonec odešel. A rozhodl jsem se pro vlastní aktivitu – dostat k nám další časopis, a sice Electric Bike Action.  

Takže projekt stejného amerického vydavatelství? To nebyl problém?  

Nebyl, tento titul nebyl nijak rezervován a vydavatel MBAction o něj zájem nejevil, takže jsem se přes našeho partnera v Itálii s poskytovateli licence domluvil na podmínkách. Znají mě a vědí, že se snažím respektovat originální obsah a citlivě ho probírat a filtrovat tak, aby na českého čtenáře zbylo to opravdu relevantní, anebo – pokud exotické a americké, tak alespoň mimořádně zajímavé! O možnosti přebírání obsahu a vydávání tohoto časopisu jsem uvažoval už dříve, ale nenašel jsem pro to podporu u tehdejšího vydavatele. Bylo jasné, že investice času, energie i financí do toho bude enormní. A když to nechtěl udělat někdo jiný dříve, udělal jsem to tedy nyní sám. Šel jsem do toho a domluvil si licenci na obsah a vydávání české verze.  

Myslíte si, že elektrokola mají takový potenciál?  

Lepší otázka by asi byla, jak hodně velký mají elektrokola potenciál? (smích) Hned vám řeknu, že obrovský a netušený! Vezmu si k tomu slova našeho spolupracovníka a kamaráda Roberta Štěrby, který svůj názor vyjádřil hned v prvním vydání, totiž že boom elektrokol nezačíná, boom už tu je!  

Čím přesně se tedy bude váš časopis zabývat?  

Stručně řečeno – vším novým a důležitým ve světě elektrokol. Trendy, novinkami, testy, představením možností a nabídky trhu, výběrem elektrokol, elektrifikací běžných jízdních kol, doplňky, cestováním a turistikou na elektrokolech, závody elektrokol, příběhy lidí, kterým elektrokola vstupují do života a rozšiřují jim obzory a tak dále. V neposlední řadě také legislativou a ožehavými tématy jako elektromobilita, vyhláška upravující provoz elektrokol, tuning a rizika spojená s provozem elektrokol. Témat je mnoho a stále se něco děje. Obor je velmi dynamický, pořád roste a vyvíjí se.  

Proč vás elektrokola tak zaujala, když jste byl šéfredaktorem médií o klasických silničních nebo MTB kolech?  

Myslíte o těch v uvozovkách klasických a zastaralých kolech, která nemají elektromotor, že? (smích) Jedním z úkolů média jako je Electric Bike Action, je pořád dokola opakovat, že i na elektrokolech se musí šlapat! A může to být stejná dřina i zábava současně jako na těch v uvozovkách zastaralých bicyklech pouze s pedály a řetězem, o kterých jste mluvila (smích). Ale teď vážně: zaujala mě, protože jsou pro každého a je to naprosto fascinující a dokonalý technický vynález! Najde si na nich to své starší uživatel, nesportovec, sportovec nebo profesionální cyklistický závodník! V mnoha profi týmech se elektrokola začínají používat jako pomůcka pro kompenzaci, anebo naopak pomůcka k silovému tréninku. Kdo ze silničářů nevěří, ať mne kontaktuje a může si vyzkoušet, že i na elektrokole se dá objet hodnotný trénink s potřebným wattovým výkonem. Že by se někdo nedostal na e-biku do tepů, to opravdu nehrozí! Spíše naopak – na elektrokole se někdo může vyšťavit mnohem dříve než na klasickém kole, protože ta rychlost, dynamika jízdy a síla vlastního šlapání podpořená elektrickým pohonem je prostě a jednoduše návyková věc!  

Přiznávám, že jsem už narazila na minimálně dva konkurenční časopisy o elektrokolech, není jich tedy nakonec až moc?  

Asi máte na mysli mimořádné speciály o elektrokolech od existujících titulů Cykloturistika a také od zmíněného licenčního časopisu Mountain Bike, který se z nějakého důvodu u nás jmenuje Bike Peloton. Beru je jako zajímavé jednorázové přílohy, které ale nemají pravidelnost, takže nepotřebují a nemohou jít systematicky hlouběji do oboru a elektrokolům se věnovat opravdu naplno. Z hlediska informování co největšího počtu čtenářů a dělání osvěty o elektrokolech je ale dobře, že také existují.  

Co si slibujete od partnerství s webem Roadcycling.cz?  

Jednak na tento web občas pomáhám připravovat některé články a reportáže nebo zorganizovat testy a historicky i obsahem je mi prostě blízký, mám ho rád. Za druhé mi přijde zajímavé a přirozené, že když mám sám nový a začínající web a časopis, tak se tedy zkusím kamarádit s někým starším a silným, kdo je ve svém oboru na špici. Budu rád, když si tedy k elektrokolům najdou cestu i čtenáři a uživatelé Roadcycling.cz, protože je a jejich blízké čeká nepochybně pouze radost, milé překvapení a skutečně láska na celý život! A současně také věřím, že čtenáři Electric Bike Action zase mohou najít zalíbení a začíst se do skvělého obsahu Roadcycling.cz, protože lepší médium o silniční cyklistice, navíc s tak velkým záběrem a dosahem, u nás prostě nenajdou.  

 

Děkuji za rozhovor.

Foto archiv O.Vysypala

gallery



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste