Francouzské vysoké kolo Marié - okolo roku 1875
19.01.2017 | Muzeum kol Boskovštejn
11. díl. To, že vlivem Prusko - francouzské války přišla Francie o vedoucí postavení ve vývoji jízdního kola, neznamená, že výroba kol ve Francii vymizela úplně.
Jedním z velice zajímavých strojů 80. let 19. století je toto vysoké kolo Marié.
Na kole je krásně vidět uložení, odpružení sedla na pružném ocelovém listu uloženém na jedné straně na čepu a na straně druhé na kluzné lyžině.
Dále je zajímavé uložení drátů pomocí šroubovacích niplů do nábojů kol umožňující tak centrování kol.
Největší zajímavostí, a můžeme říci i raritou, je umístění brzdy uprostřed tzv. Open head - otevřené hlavy rámu.
Brzda je ovládána pákou a přes kloub je tlačená na obvodovou tvrdou gumu předního kola.
Toto řešení je velice raritní a ojedinělé, a dělá tak z tohoto stroje jeden z velice vzácných modelů v éře Vysokých kol.
Historický speciál vám přináší Muzeum kol v Boskovštejně a Štěrba Bike. Předchozí díly naleznete ZDE.
Foto: Štěrba Bike
Mohlo by vás zajímat
- Nejčtenější články
-
U Hradce Králové se otvírá specializovaná prodejna kol německé značky CUBE
-
Velká Bíteš-Brno-Velká Bíteš ŽIVĚ
-
Otevření obchodu Colnago & Assos ProShop v Opavě
-
Totální masakr na flanderských válečných polích. Snajpři z Jumba, Van Aert s Laportem, zničili peloton mezi Ypres a Wevelgemem
-
Dluhy Sazka Tour jsou uhrazeny, chystá se Czech Tour s nejvyššími ambicemi
- Nejkomentovanější články
-
Závodní program ATT Investments se kvalitativně posunul především o závody vyšší kategorie UCI, z nichž vyčnívá Tour de Hongrie
-
Mathieu sprintoval na vrchol, zatímco já už byl zničený svým vlastním zrychlením, řekl Tadej Pogačar k rozhodující akci
-
Tiberi zabil kočku a byl suspendován na 20 dní
-
Adam Ťoupalík z Elkov-Kasper vyhrál otvírák jarní sezóny pro české kontinentální týmy Trofej Umag
-
Dvacet je magické číslo