Jak to před 99 lety začalo
24.05.2016 | Simona Davídková Giro d´Italia
Jsme ve dvou třetinách 99. ročníku Giro d´Italia. A závod se zatím vyvíjí více než zajímavě a další zajímavý vývoj nás jistě ještě čeká.
Pojďme se jen na chvíli vrátit k jeho prvnímu ročníku v roce 1909 a zkusit si představit tehdejší závodní stroje, stav vozovek, délku jednotlivých etap a třeba i servis pro závodníky.
Giro d' Italia vzniká stejně jako Tour de France pro propagaci časopisu, zde konkrétně pro Gazetta dello Sport. Jeho první ročník se jede o šest let později než první ročník Tour de France, tedy na jaře roku 1909. Jeho celková délka v prvním roce jeho zrodu čítala 2448 km rozdělených pouze do 8 etap. Což v průměru na jednu etapu činilo úctyhodných 306km.
Pro objektivnost nutno přiznat, že mezi každou etapou měli závodníci dva dny volna, takže závod odstartovaný 13. května dospěl do finiše 30. května. Výkon v dnešních podmínkách asi ne tak úplně neuvěřitelný, ale tehdy...
Neexistovaly žádné silnice dnešního typu. První asfaltové silnice se začínají budovat v Americe okolo roku 1920. Dnes, když závodníci urazí z celkových 220 km po Strade Bianchi, připadá nám to ohromující a závod to najednou dělá dramatickým a zajímavým. V prvních ročnících to byl ten nejlepší povrch, který si závodníci pro trasu své etapy mohli přát. Což je vidět na dnes velmi vzácných fotografiích z tehdejších závodů.
A dnešní a tehdejší bicykl? Prostě srovnáváme nesrovnatelné. Dnešní karbonové stroje vážící okolo 6 či 7 kilogramů a s elektronickým řazením oproti strojům vážícím dvojnásobně, s jedním převodem, naštěstí už alespoň s volnoběhem a jednou přední plášťovou brzdou.
Podobné je to i s oblečením a servisem v průběhu závodu. Funkční prádlo, pláštěnky, tejpovací pásky, hřejivé gely, karavana automobilů a domestici starající se o své lídry oproti závodníkům ve vlněných dresech a kraťasech s galuskami omotanými okolo své hrudi, voda ze studní a horká či studená polévka v hospodě u cesty. Prostě něco, co je dnes pro všechny z nás naprosto nepředstavitelné.
Připomeňme si tedy alespoň pár fotografií z prvního ročníku Gira, který vyhrál Luigi Ganna v celkovém čase 89 hodin 48 minut, což nám dává průměrnou rychlost 27,26 km/hod. a pokloňme se hrdinům tehdejšího Gira, ale i ostatních závodů historie.

Dárkový poukaz v hodnotě 2000 Kč
2000 Kč
Mohlo by vás zajímat
- Nejčtenější články
-
U Hradce Králové se otvírá specializovaná prodejna kol německé značky CUBE
-
Velká Bíteš-Brno-Velká Bíteš ŽIVĚ
-
Otevření obchodu Colnago & Assos ProShop v Opavě
-
Totální masakr na flanderských válečných polích. Snajpři z Jumba, Van Aert s Laportem, zničili peloton mezi Ypres a Wevelgemem
-
Dluhy Sazka Tour jsou uhrazeny, chystá se Czech Tour s nejvyššími ambicemi
- Nejkomentovanější články
-
Závodní program ATT Investments se kvalitativně posunul především o závody vyšší kategorie UCI, z nichž vyčnívá Tour de Hongrie
-
ATT Investments a Elkov-Kasper odstartují závodní sezónu při Trofej Umag v nabité konkurenci Pro a Conti týmů
-
Mathieu sprintoval na vrchol, zatímco já už byl zničený svým vlastním zrychlením, řekl Tadej Pogačar k rozhodující akci
-
Adam Ťoupalík z Elkov-Kasper vyhrál otvírák jarní sezóny pro české kontinentální týmy Trofej Umag
-
Dvacet je magické číslo
Cyklobazar is down!