Jsou kotoučovky pokrok?

05.12.2015 | Marek Matějka

Jsou kotoučovky pokrok?

Silniční cyklistika je po horské a cyklokrosu poslední disciplínou, kde se kotoučové brzdy zatím neuplatnily a dokonce není dovolené je používat.

Už letos UCI dovolila testování kotoučovek na některých závodech. Příští rok bude těchto možností víc. Výrobci kol a komponentů na UCI tlačí, ať kotoučové brzdy povolí, zatímco někteří závodníci se bojí, že kvůli tomu budou jen problémy. Jsou kotoučové brzdy na silničním kole opravdu nutností?

Horskou cyklistiku si dnes už nedokážeme představit bez kotoučových brzd. Jsou z uživatelského hlediska prostě lepší. Jenže silniční cyklistika je mnohem tradičnější a konzervativnější prostředí. UCI se však rozhodla pro razantní krok, zatímco letos dovolila dvouměsíční blok, během kterého závodníci mohli kotoučovky vyzkoušet, od 1. ledna 2016 mohou všichni profesionálové jezdit na kolech s kotoučovými brzdami na jakémkoliv závodě. Podle UCI sice stále jde o testování, protože bude sledovat, jak se tyto brzdy budou v závodech projevovat, ale v podstatě tak dovolila jejich rozšíření. A od roku 2017, pokud se nestane nic závažného, budou kotoučovky dovolené oficiálně.


Během letošního testovacího bloku je vyzkoušelo několik závodníků. Nebylo jich mnoho, mnohé to nezajímá a nechtějí si tím komplikovat život, některé týmy nemají k této technologii přístup a další se to vyloženě bojí řešit. Kotoučovky zkoušeli Markel Irizar z Treku, Bernhard Eisel ze Sky a další závodníci, například jezdci týmu Roompot. Jejich názory jsou celkem jasné, kotoučovky zlepšují kvalitu brzdění a fungují takřka bez problému. Podle Eisela rozhodně lépe brzdí v dešti a neměl žádný problém s přehřátím, ale je třeba říct, že kotouče testoval na rovinatých závodech. A jako mnozí další se bojí různého brzdného projevu v pelotonu, kde jsou namíchána kola s kotouči a klasickými brzdami. Podle Berdena De Vriese z Roompotu je velký problém zvuk, který kotoučovky při brzdění vydávají. Není to moc příjemné, jak řekl pro magazín Cycling Weekly.

A pak je tu další komplikace, na které se De Vries a Eisel shodují – výměna kol při defektu je složitá a trvá příliš dlouho, především nasazení nového kola. Nehledě na různé standardy a rozměry. Vyměnit přední či zadní kolo s klasickou brzdou je velmi snadné, s kotoučovkami je to složitější a to je při závodech problém.


Spíše pozitivně je hodnotí třeba Vincenzo Nibali, ačkoliv zatím neměl možnost je vyzkoušet v závodech. Astanu sponzoruje Specialized, v tom problém není, ale dodavatel komponentů Campagnolo na svých diskových brzdách stále ještě pracuje. Campagnolo však slibuje, že už brzo vybaví své týmy úplně novým výrobkem. Takže i závodníci využívající Campagnolo můžou v brzké době naskočit na nový systém. Shimano i Sram pochopitelně těží v tomto směru z MTB technologií. Nibali v kotoučových brzdách tuší výhodu, věří, že bude moci brzdit později a ve sjezdech získá ještě větší výhodu oproti závodníkům, kteří neovládají své kolo tak dobře jako italský šampion. Ale má i své obavy, jako další cyklisté se bojí při pádech rozžhaveného kotouče. Obavy má i z častého zablokování kol při příliš velkém brzdném účinku.

Velké obavy má například Alex Dowsett z Movistaru. Kotouče jsou prý příliš nebezpečné v hromadných pádech. Můžou způsobit vážná zranění. A Dowsett má důvod se bát, jako hemofilikovi se mu nesráží správně krev a větší zranění by pro něj mohlo být velmi vážné. A také zpochybňuje výhody. Podle něj, a je to opravdu logická námitka, není účinnost současných brzd žádným problémem. Kola brzdí bez problému, při pádech se často zablokují, v účinnosti tudíž potíž není. „Nikdy mi nechyběla brzdná síla na silničním kole,“ svěřil se serveru cyclingnews.com. „Myslím, že na silničním kole ztratíte mnohem dříve trakci mezi pneumatikou a povrchem, než pocítíte nedostatek brzdného účinku. Kola se zablokují dřív, než stihnete vzít silněji za brzdy.“


A to je největší potíž. Jaký mají kotoučové brzdy význam v silniční cyklistice? Samozřejmě jde o jakýsi vývoj a zakazovat je asi nemá význam, ale proč je někdo chce využívat? Kvůli brzdnému účinku v dešti? Ano, to je největší argument pro kotoučovky. Jenže to nejspíš neznamená větší bezpečnost, nebo rychlejší průjezd zatáčkou na mokré vozovce. Cyklisté se v závodech obávají pádu a na mokru se většinou naplno v zatáčkách nejede. Všichni si všímají jen toho, aby udrželi své přední a zadní kolo v kontaktu se silnicí.

Kotoučové brzdy jsou bezpochyby těžší a složitější systém. Jsou zásadně složitější na servis a je s nimi problém při defektu. Klasické brzdy jsou velmi jednoduché, lehké a fungují dobře. Velký průměr kol dodává brzdám významný brzdný účinek, ačkoliv samotná technologie se zdá být zastaralá. Otázka vzhledu a tradice už není tolik podstatná. Co je tedy nejsilnějším argumentem pro zavedení kotoučových brzd na silničních kolech v závodech? Výrobci kol si to přejí. A výrobci kol jsou sponzoři. Proto je vcelku jasné, že jejich postup už nic nezastaví. Dost možná si na klasické brzdy za pár let už nikdo nevzpomene. Po praktické stránce je asi největším argumentem odstranění lanek a bovdenů.

Foto Trek, FB týmu Roompot, Canyon



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


milanek
Pro mě je to spíš trága. Pomalu se už nebude dát sehnat ani dobré trekové kolo s čelisťovými brzdami, přičemž při dlouhých putováních člověk ocení jednoduchost opravy. Na horáku se mi párkrát stalo, že brzda doslova z ničeho nic přestala zcela brzdit ... to neopravíte na silnici, zatímco prasklé lanko celkem snadno i nové špalky nebo seřízení Mechanika (fyzika) myslím také neni jednoznačně proti čelistím. ... TJ u horáků jde hlavně o bláto na ráfcích a proto je u nich kotoučovka na místě ... zde to je ... horor ... je to i ošklivé Nu snad se někteří výrobci vzpamatují A nebudou se jen snažit očesat zákazníky ... a nabídnou případně jiné vychytávky, které mají dobrý smysl - na rozdíl od tohoto. PS: mě nejde vůbec o to co to znamená pro závodníky, ale co to přinese obyčejnému cyklistovi v krámě s kolama a to bude jednoznačný zápor už jen i menším výběrem v kolech bez téhle proradných ohavnosti od vypečených výrobců :)
05.12.2015 11:36:18
rostanetek
Velmi \"objektivní\" článek. Nechcete zakázat např. i elektronické řazení?
05.12.2015 12:58:07
zajoch
děs a hrůza nebrat. jj elektrika je taky na .... když jsem viděl kolika závodníkům to z...rvilo výsledek.
05.12.2015 13:32:08
makr
Na zimaka nebo kolo na dojizdeni do prace je to idealni. Na zavody mi to prijde kvuli vyssi vaze zatim jako nevyhoda.
06.12.2015 7:16:16
Fanousek
Hlavně jsem zvědavý, až po výměně kola po defektu bude někomu škrtat kotouč a mechanik vykloněný z auta mu to bude ladit :-) To bude prstů na silnici :-)
06.12.2015 14:12:58
cioran-m
Ad rostaneket: proc \"velmi objektivni clanek\" ironicky patrne mysleno? Kotoucovy brzdy maj na silnici smysl akorat za mokra, ale tam si kazdej rozmysli, aby do zatacky ve sjezdu vletel nejak rychle - jak podklouzne predek, je zle. A - mimochodem, kdyz uz teda, pokud se elektrickyho razeni tyce: k cemu je to doopravdy dobry? Ostatne - kolo je (a asi by tak melo zustat) mechanickej stroj!
06.12.2015 21:43:07
hsv
Koutoučovky budou paradoxně přinášet zprvu asi víc komplikací závodníkům, než hobíkům, my na rychlé výměně kola netrváme a duši nebo galusku musíme opravit na vyjížďce tak jak tak. Jinak s tím totožným brzdným účinkem za sucha to není taky pravda, kromě toho, že se brždění kotoučovkami dá lépe dávkovat, účinek je prostě vyšší už z pricipu sevření čelistí. Nesmíte zapomínat, že závoďáci prostě umějí jezdit na kole o dost líp (i technicky) než my. Váhu kola to taky neovlivní, dneska se staví kola hodně pod limitem UCI, takže nějakých 300 g navíc není si problém. A ještě jedna věc bude výhodou, uvolní se ruce výrobcům při vývoji ráfků, protože nebudou muset myslet na brzdnou plochu. P.S. Elektrické řazení je super, kamarád má Utegru Di2, a já se svou mechanickou Durou je tiše závidím.
10.12.2015 9:04:48