Zdravím, dokud se pohár bude jezdit na samých "plackách", nebude tomu jinak. Proč my amatéři jezdíme v Krušných horách (Krušnoton), Krkonoších (Krakonošův cyklomaratón), na Křivoklátsku (Křivoklátské peklo),Posázaví atd. a profíci po rovině?!
Jeden příklad za všechny,situace z Krakonošova cyklomaratónu 2015, kam si dorazil profík Daniel Turek ze Sagan Cycling Academy pro očekávané vítězství, v náročném terénu peloton spolu s 4 "Lawáki" pochopitelně roztrhali, je urval až v předposledním kopci, ovšem s výjimkou excelentního vrchaře amatéra Václava Nežerky, který mu trvale visel na zádech, aby mu pod vrcholem cílového stoupání nastoupil a vítězně nadělil 5s!
Existují u nás kluci, co jsou v kopcích schopni konkurovat "přesile" kohokoli včetně Whirpoolu.
Může mi někdo kompetentní vysvětlit, proč se nejezdí pohár v náročnějších terénech.
Díky PL
S pořádáním závodů je to složité v mnoha směrech a není ani smyslem, aby se závodníci potkávali jen v jednom typu závodů a aby byly závody pořádané jen pro vrchaře. Například vždy dojezdem na kopec.
Silniční cyklistika je jako většina sportů mixem dvojích schopností. Fyzickou připraveností a sportovní/cyklistickou dovedností. V některých sportech, jako například v kopané, se dá někdy nahradit fyzička právě tou dovedností a tvůrce hry nemusí být ve své jedenáctce nejlepším atletem. Ve fotbale špilmachrovi prostě konkurence, ani spoluhráči z hřiště, neutečou. Cyklistika pochopitelně stojí v tomto smyslu na druhém konci sportů a případná nešikovnost, nebo menší talent se dá nahradit lepší fyzičkou, především když je cíl na kopci, nebo je trať hodně těžká.
Cyklistické závody musí dávat příležitost oběma typům sportovce a ve výchově je dokonce důležitější ten faktor dovednosti, pohybu v pelotonu, umění poziční jízdy…
Fyzičku si klidně natrénujete i sám v individuálním tréninku, ale jízdu v pelotonu, taktiku, umění šetřit síly na závěr závodu i v nepříjemných situacích si zažijete jen v závodech, v tréninku to prostě nejde.
A protože mají závody Českého poháru nejen přinášet potěšení divákům ze soutěže a sportovních výkonů, ale také rozvíjet schopnosti mladých cyklistů, kteří by mohli mít šanci i u profesionálů, tak profilem jednodušší závody jsou pro jejich taktický rozvoj vhodnější.
Ale neříkám, že mají být závody jen na rovinatých tratích, ony také ani nejsou, třeba loňský pohár v Lanškrouně byl výrazně selektivní.
Větší problém vidím v tom, že se většina závodů v České republice odehrává na okruzích a na okruzích stále kratších. Je to pochopitelně z důvodů organizačních, jak zabezpečit trať závodu. Jenže když přejde mladý cyklista k profesionálům, tak se potká s tím, že se na okruzích téměř nezávodí. Na světové úrovni snad jen při světovém šampionátu. A je mnohem obtížnější umět závodit na trati, kde se projíždí jen jednou a závodem, kde se jede třeba dvanáctkrát patnáctikilometrový okruh.
Umět se pohybovat v pelotonu na konkurenceschopných pozicích a přitom umět šetřit síly v závodě 200 až 250 kilometrů dlouhém, to se v ČR nenaučíte. Šanci mají jen mladíci, kteří byli od juniorů, nebo kadetů ve světě, nebo reprezentaci. Kteří jezdili hodně etapových závodů, kde se většinou etapy ani v mládežnických kategoriích nejezdí na okruzích. Ti mají při přechodu mezi dospělé a případně profesionály výhodu. Nebo jsou i žádanější v týmech úrovně našich kontinentálních. Mají větší šanci vyhrát závod, prosadit se v etapovém závodě, dále růst, nebo dělat svému celku výsledky.
Tolik z pohledu mého, ale téma má mnoho dalších faktorů, možná by to bylo na několik článků. Je zde problém již zmíněného problému organizačního, tedy zabezpečení závodu pořadateli. Je zde velké téma taktické vyspělosti a tu se naučí jezdci třeba právě v týmu podobnému hradeckým. Zde musí plnit taktické pokyny a umět číst závod a umět být součástí týmu, který se snaží vyhrát závod. Cyklistika je přeci kolektivní sport. Nyní Whirlpool – Author závodil především ve Francii a tak příležitost využil SKC Tufo Prostějov a to také i díky kolektivnímu pojetí cyklistiky. A nakonec i první příklad autora dotazu, tedy z Krakonošova cyklomaratónu, i zde hrálo kolektivní pojetí cyklistiky významnou roli!
Púvodní článek: Doma zatím vítězil jen Whirlpool - Author
Foto Josef Vaishar a Jan Brychta