Může si česká cyklistika dovolit Live přenosy?
28.03.2016 | Libor Matějka
Byl to první pokus zprostředkovat živé obrázky z cyklistických závodů na našem webu.
Technologie, kterou vyvinula společnost TECHNISERV IT je podobná té, kterou zapůjčili maďarští technologové do Žiliny a pro Czech Cycling Tour. Jejich záběry v těchto případech využívala televize.
Ovšem vedle odstranění drahého přenosu signálů z televizních motocyklů přes vrtulník na pozemní síť českých, nebo slovenských telekomunikací, který se počítá ve statisících za jednu etapu, nám jde i o zlevnění celého výrobního procesu. Tedy především nutného personálu, který celý přenos připravuje. Pokud byl někdo na poslední etapě CCT vloni v Dolanech, tak si mohl všimnout hemžení televizních pracovníků a nasazené techniky. I když pořadatel zlevnil přenos vynecháním poplatků radiokomunikacím a nutnosti nasazení translantačního vrtulníku, stejně musela být výroba neskutečně drahá. Pokud ji Česká televize občas poskytne zdarma, tak jen dobře, ovšem pro cyklistiku to není obvyklé.
Proto se snažíme najít optimální cestu k rozumným nákladům, aby si to česká cyklistika mohla dovolit.
Ovšem jsme na úplném začátku
Nyní jsme si ověřili, že plus/minus na kvalitě datového signálu mobilního operátora dokáže Techniserv odesílat video signál. Je ještě nutné najít optimální způsob natáčení, nebo jeho cenové varianty. I když finančně nedosáhneme na možnosti záběrů z vrtulníku (to je jiný vrtulník, než ten pro přenos signálu) byly by optimální tři motocykly pro zajištění přenosu. To znamená tři motorky, tři řidiči, tři kameramani, střihač signálů – režisér a komentátor. A to je pořád hodně drahá záležitost, na kterou nejsou v české cyklistice potřebné finance. Pořadatelé si něco podobného zřejmě nebudou moci dovolit!
Zatím nejsou ani lidé
Poznatky ze Žiliny a CCT ukázaly, že není ani kvalitní personál. V Žilině natáčeli maďarští kameramané se svými motocyklisty, z CCT zajišťovala kameramany Česká televize, s motorkáři pořadatele, ale bylo to špatné. Optimální pohyb kamer kolem pelotonu, skupin a jednotlivců by potřeboval mnohem víc zkušeností. V Olomouci se zkoušela montáž technologie až den před etapou, dopoledne ještě nevěděli kameramani, zda mají sedět po směru jízdy, nebo zády k řidiči (což se ovšem nesmí) a tak jednotlivé obrázky z motocyklů nebyly optimální. Zachraňovala se situace pevnými kamerami v prostoru startu a cíle a studiem. To je ovšem opět jen v možnostech televize, pokud se rozhodne uvolnit prostředky pro cyklistiku. To neřeší celou sezónu domácích závodů a je jedno, že to nejsou pořady v TV, ale „jen“ na internetu.K nezkušenostem českých kameramanů s cyklistikou ještě přistupuje málo zkušeností domácích rozhodčích s pohybem televizních motocyklů. Třeba v Žilině byly motocykly dost často a zbytečně vyháněny z pozic, kde nijak nebránily závodníkům a neovlivňovaly závod. V Dolanech se zase motocykl jedoucí před pelotonem snažil dělat záběry i v rychlém sjezdu, ale byl tak daleko, že jste na televizních obrazovkách mohli cyklistiku jen tušit.
V samotném Hlohovci byly poznatky z přenosu pozitivní, pochopitelně to ale bylo od lidí, kteří jsou na cyklistice přímo zainteresovaní. Již samotnou účastí v Hlohovci věnovali cyklistice sobotu a chtěli z trati co nejvíc informací. Naše samotná reportáž měla průměrnou sledovanost, ale to musíme dát ještě do kontextu čtyř volných dnů, kdy sledovanost webů klesá. Na sledovanosti článku s odstupem dvou dní můžeme konstatovat, že se živá reportáž podílela asi jednou třetinou.
Do Bíteše máme čtyři dny, uvítáme diskusi, nápady a připomínky.
Chceme přenos ještě vylepšit a zkvalitnit. Potom se rozhodneme jakou cestou dál pokračovat. Techniserv si nedělal velké ambice k oslovení velkého potenciálu diváků. Vývoj směřoval k závodům, které již sám podporuje: Hlohovec, Bíteš a kadetský Závod Míru v Jevíčku. Bylo by ovšem škoda neudělat něco víc, když se technologie ukázala dost výkonná.
Foto Josef Vaishar a Jan Brychta
Mohlo by vás zajímat














- Nejčtenější články
-
9 důvodů, proč používat domácí cyklistický trenažér aneb budeme jezdit na počítači?
-
Quintana stále nesehnal tým a podle kolumbijských médií ukončí kariéru
-
Český pohár v silniční cyklistice bude mít o dva závody víc. Především díky organizátorům z Krásné Lípy a České Kamenice, kteří je propojují se závody pro amatéry
-
Sagan letos ukončí silniční kariéru. Vrátí se na horská kola, v plánu je start na Olympiádě
-
Evenepoelovi k obhajobě na San Juanu bude pomáhat i Jan Hirt. Jakou roli bude mít Mathias Vacek? A jak na svůj vyhazov z Astany odpoví Miguel López?
- Nejkomentovanější články
-
Ať zaprší a bude bláto… V neděli se jede ve Štěpánce v Mladé Boleslavi cyklokrosový šampionát
-
Jayco AlUla zveřejnil podobu dresu pro rok 2023. V tomto outfitu budeme tedy sledovat i Zdeňka Štybara
-
Scott Foil týmu DSM. Na tomto kole budou letos závodit tři čeští cyklisté
-
Štybar balí cyklokrosovou sezonu, na mistrovství světa nepojede. Snad až za rok do Tábora…
-
Bike test 4EVER Engrave