Nové silniční sady SRAM I.

05.02.2007 | Libor Matějka

Nové silniční sady SRAM I.

Tak se nám dostali do rukou nové silniční sady SRAM, dražší Force a levnější Rival. Letošní horká novinka amerického producenta cyklistických komponentů nás na první pohled zaujala. Velice zdařilé balení, Rival v červených krabičkách, Force v elegantním

Tak se nám dostali do rukou nové silniční sady SRAM, dražší Force a levnější Rival. Letošní horká novinka amerického producenta cyklistických komponentů nás na první pohled zaujala. Velice zdařilé balení, Rival v červených krabičkách, Force v elegantním bílém provedení. Tak to byl jen ten první dojem.

A jak vypadají samotné součástky? Na první pohled také velice dobře, povrchová úprava pěkná, u hliníkových dílů Rivala elox v přírodní barvě, u Force barva eloxu do „titanova“, doplněná u pák a přehazovačky díly z karbonu.

Technické provedení, na nás působí spíše snahou po zjednodušení. Oproti konkurenci vypadají součástky jednodušeji, Shimano a především Campagnolo se postupnou evolucí dostali někdy do opravdu zapeklitých konstrukčních krkolomností, ale je pravda, že do 100% funkční dokonalosti (nyní je řeč především o modelech nejvyšších). Funkčnost zatím nemůžeme posoudit, to až po montáži a otestování.

Co můžeme posoudit velice exaktně jsou informace, že sada Force je nejlehčí silniční sadou na trhu, takže co říká katalog a naše digitální váha? Opravdu čísla uvedená v katalogu nelžou. Například u přehazovačky Force katalog udává 178g, my naměřili dokonce o gram méně (177g). U přesmykače s objímkou je v katalogu číslovka 100g a na naší váze také. Opravdu po převážení jsme se rozcházeli většinou jen o jeden gram. Pouze u řadicích a brzdových pák jsme naměřili o dvacet dva gramy více, ale my vážili páky včetně lanek.

A co jednotlivé komponenty? To přijde na řadu nyní, detailně prozkoumáme každou součástku a s našim názorem vás seznámíme!

Řazení: Největší revoluce dosáhl Sram na řadicích a brzdových pákách. Na první pohled zaujme nový ergonomický design brzdové páky. Páky jsou vyhnuté směrem ven a při držení „za páky“ se velice dobře dostanete prsty k úchopu. Jinak jsou páky podobné spíše Shimanu, než Campagnolu i když příjemné je vedení obou bovdenů pod omotávkou řídítek, stejně jako u Campy.

Ovšem úplně největší revolucí je způsob ovládání řazení jen jednou páčkou. Umístění je shodné (pod brzdicí pákou) jako u Shimana a Campagnola, ale v případě Campy tady schází páčka na vnitřním těle páky k odřazování „dolu“ a oproti Shimanu je hlavní brzdová páka funkční jen k brzdění a ne k řazení „nahoru“. Tak jak to tedy funguje? Při vychýlení řadicí páky o jedno „cvaknutí“ a následné uvolnění dojde k přeřazení o jeden pastorek dolů, na těžší převod. Pokud pokračujete ve vychýlení páky, dochází k řazení směrem nahoru o jeden až tři pastorky na jeden zátah. Trochu v prvním dojmu chaos, ale až praxe ukáže jak to bude složité, dle názoru „testera“ je to řazení příjemnější pro „kampistu“ než pro „shimanáře“, ale znáte to „když si do kopce pořádně dávám, tak nahoře hledám rukou páčky na rámu, i když už mám 15 let řazení v pákách“. Technologie u Force i Rivalu shodná, jen materiál brzdové páky je rozdílný, Force je z karbonu, Rival z hliníkové slitiny.

[i]Hmotnost:[/i] pár Force váží 303 g a Rivalu 340 g; konkurence: Campagnolo Record 324 g, Chorus 348 g, Centaur 334 g, Veloce 351 g a u Shimana Dura-Ace 420 g, Ultegra 490 g.

[i]Cena je poměrně vysoká:[/i] Force 13.430 Kč a Rival 8.600 Kč. U Campagnola je cena značně příznivější Record 8.400 Kč, Chorus 7.100 Kč a Centaur 4.650 Kč, Veloce 3.040 Kč. Shimano Dura-Ace 12.300 Kč, Ultegra 5.500 Kč.

Přehazovačka: Force i Rival používají, stejně tak jako u pák, shodnou technologii. Všechny díly jsou konstrukčně shodné, jen materiál se někde mění. U Force je přední vodítko kladek z karbonu, další rozdíly jsou již jenom v barevném provedení. Čím Sram dosáhl nízké hmotnosti? Především příznačným zjednodušením konstrukce a použitými materiály. Největší rozdíl je v použitém materiálu u spodního dílu, který skrývá napínací mechanismus kladek. Ten je u obou modelů z plastu, tímto je Sram pověstný i u sad MTB. Konkurence tento díl také používá plastový, ale Campagnolo jen u nejnižší sady a Shimano u Sory a řady 2200. Uchycení k rámu postrádá pružinu a doladění k odklonu od koncovky rámu se provádí manuelně šroubkem k dorazu, tak jako u Campagnola před mnoha lety. Seřízení dorazů na nejmenším i největším pastorku se ovládá na čelním dílu přehazovačky.

[i]Hmotnost:[/i] 178 g u Force a 188 g u Rivalu řadí přehazovačky Sramu na špičku hmotnostního žebříčku. Campagnolo Record 184 g, Chorus 202 g, Centaur 227 g, Shimano Dura-Ace 180 g a Ultegra 209 g.

[i]Příznivá je i cena:[/i] Force 3.800 Kč a především Rival cca 2.200 Kč. Konkurence je podstatně dražší: Record 7.700 Kč, Chorus 5.220 Kč a Centaur 2.630 Kč. Shimano Dura-Ace 4.600 Kč a Ultegra 2.520 Kč.

Přesmykač: Je v podstatě pro obě sady stejný, jak ve váze, tak v použitých materiálech, jen povrchová úprava je lehce rozdílná. Rival má hliníkové díly v přírodní barvě, železné vodítko matné, u Force je vodítko lesklé a duralové díly v barvě „Force“ (titanové). Provedení je v nabídce jak na navářku tak i s objímkou (všechny tři průměry).

[i]Hmotnost:[/i] 88 g u provedení na navářku a 100 g s objímkou; konkurence je na hodnotách: Campagnolo Record 69 g, Chorus 74 g, Centaur 86 g a Shimano Dura-Ace 74 g, Ultegra 89 g.

[i]Cena: [/i]u Force asi 1.480 Kč a u Rivalu 1.190 Kč; oproti konkurenci: Record s objímkou až 3.200 Kč, Chorus až 2.400 Kč, Centaur až 1.100 Kč, Veloce okolo 900 Kč.

Kliky a osa: V tomto případě jsme se měli možnost seznámit jen se středem z řady Rival, ta je v provedení duralovém (Force má kliky karbonové). Vývoj středového složení pro Sram měla na starosti značka Truvativ, která je v majetku Sramu. Koncepce vychází z integrované osy (prvně tuto koncepci představilo Shimano), misky jsou vně středové mufny, osa je dutá. Kvalitně vypadají převodníky – ty jsou společné pro Force i Rivala.

[i]Hmotnost:[/i] u Force 675 g a u Rivalu 739 g je oproti konkurenci velice dobrá. Campagnolo Record 643 g, Chorus 679 g, Centaur 828 g a Veloce 836 g. Shimano Dura-Ace 740 g a Ultegra 833 g.

[i]Cena:[/i] Force 13.150 Kč, Rival 5.740 Kč; konkurence: Campagnolo Record 14.950 Kč, Chorus 9.340 Kč, Centaur 4.310 Kč, Veloce 3.880 Kč a Shimano: Dura-Ace 14.600 Kč, Ultegra 7.900 Kč.

Brzdy: Vypadají velice pěkně a také jejich váha je špičková. Přední i zadní používá technologii dvojitého čepu. V podstatě stejně jako konkurence (jen Campagnolo v posledních letech přechází alternativně u zadní brzdy na původní jednočepovou koncepci).

Rozdíl mezi Force a Rivalem je opět minimální, technologicky není rozdíl žádný, v materiálech jen v materiálu os, která jsou u Force z titanu. Veškeré šroubové spoje na pivotech jsou provedeny zezadu a tím je umožněn elegantní design ramínek a celé brzdy. Otevírání čelistí brzd (pro vyjímání kola, nebo v případě rozcentrování výpletu), je stejné jako u Shimana, páčkou a excentrem v místě uchycení lanka.

[i]Hmotnost:[/i] u Sramu velice příznivá, u řady Force je to 280 g a u Rivalu 287 g. U konkurence jsou lehčí jen brzdy u Campagnolo Record 279 g, dále Chorus 326 g, Centaur 334 g a Veloce 349 g. Shimano Dura-Ace 314 g a Ultegra 330 g.

[i]Ceny:[/i] Sram Force 5.650 Kč, Rival 3.700 Kč; Campagnolo Record 7.070 Kč, Chorus 5.130 Kč, Centaur 3.330 Kč, Shimano Dura Ace 4.500 Kč, Ultegra 2.000 Kč.

Pastorky: Váhově jsou na špici v porovnání se srovnatelnou specifikací konkurence, váha provedení 11-23 je 210g (Shimano Ultegra FH-6600 váží 217 g a Campagnolo Chorus 220 g). Campagnolo i Shimano má pastorky v sadách Record respektive Dura-Ace lehčí, ale to je v provedení s titanovými pastorky a tuto variantu Sram nenabízí. Největší tři pastorky (u testovaného provedení 12-26) jsou snýtovány na duralovém unášeči ostatní pastorky jsou na ořechu nasazeny samostatně. Sram nemá v sadách žádné vlastní náby a pastorky jsou kompatibilní s ořechem Shimano 8-9. Stejně tak jak je subtilní duralový unašeč pro horní pastorky, tak i samotná kolečka jsou důkladně odlehčena. Nejzajímavější na pastorcích určitě je systém náběhů umožňující lehké řazení, které má u Sramu název OpenGlide. Náběhy na vyšších pastorcích 19, 21, 23 a 26 mají podobný design jako konkurence, ale na pastorcích 12, 13, 14, 15, 16 a 17 je velké vybrání a v podstatě zde vždy schází jeden zub.

[i]Cena:[/i] pastorky Sram mají všechny jednotnou cenu cca 1.950 Kč; v konkurenci Campagnolo Record závratných 9.700 Kč (ale to se jedná o titanové pastorky), Chorus 3.240 Kč, Centaur 2.300 Kč a Veloce 2.000 Kč, Shimano Dura-Ace 6.440 Kč, Ultegra 2.250 Kč.

Řetěz: Řetězy z produkce Sramu jsou léty prověřená kvalita, vždyť Sram převzal výrobu řetězů od Sachse a ten před mnoha lety od francouzského výrobce značky Sedis. Příjemné je používání „rozebíratelného“ spoje (PowerLock), který umožňuje snadnou montáž, bez nebezpečí špatného provedení a také vyjmutí řetězu z rámu, například z důvodů čištění, bez újmy funkčnosti a montáž, bez speciálního nářadí (nýtovače).

[i]Hmotnost:[/i] PC 1070 je 257 g, PC 1090 257 g a PC 1090R 255 g vše při 114 článcích; u konkurence Campagnolo Record 242 g, Chorus 255 g a Veloce 258 g, ale jen při 108 článcích; Shimano Dura-Ace i Ultegra při 116 článcích.

[i]Cena:[/i] PC 1070 je 1.080 Kč, PC 1090 1.185 Kč a PC 1090R 1.300 Kč. Campagnolo Record 1.230 Kč, Chorus 980 Kč, Veloce 950 Kč a Shimano Dura-Ace 1.180 Kč a Ultegra 940 Kč.

A nyní přijde montáž, součástky se budou montovat na kola RB, které letos bude používat brněnská Dukla U23 a tak budeme mít dostatek informací jak co pasuje a první dojmy z jízdních zkoušek. O všechny poznatky se podělíme.

POZN.: Uvedené hmotnosti jsou katalogové, ceny součástek SRAM jsou koncové maloobchodní ceny odhadované dovozcem, ceny ostatních součástek jsou maloobchodní doporučené importérem.

gallery



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


PavelM
Super clanek :)
05.02.2007 16:29:26
Prcka
Jo, taky se připojuju:)
05.02.2007 16:52:34
Pavel M
Prcko, uvazujes o Sramu? Vlastne proc ne :)
05.02.2007 20:01:27
ondrra
super, překvapuje mě, jak je to lehký... [br] [br]Článek nemáte zařazený v rubrice technika, když se klikne na rubriku, tak tam ještě není... To tam pak padá z hlavní strany automaticky? Držte se!
06.02.2007 10:07:24
Jura
Jen ceny některejch komponentů sou krapet přemrštěný. Třeba ty páky. 9300,- za hliníkový páky je peklo.
06.02.2007 10:19:18
Honza (RC)
Ondrro, dik budeme se snazit, zachovej nam prizen. Bojujeme zatim od ctvrtka, takze se proste obcas neco najde a tohodle jsme si uz taky vsimli a pracuje se na tom, presto dik :)
06.02.2007 13:41:23
MichalCh (RC)
Byli jsme upozorněni oficiláním dovozcem Sramu, firmou Cyklo Žitný, že jejich firma koncové maloobchodní ceny nedoporučuje, ale pouze vytváří odhad koncových cen. Pozitivní zprávou je, že tyto ceny jsou o něco nižší než jsme původně v článku uváděli a nyní jsou už patřičně opraveny.
07.02.2007 11:15:26
brdo
Zajímalo by mě, jestli jsou přehazky Sram kompaktibilní s Campou, tzn., namontuju-li na kolo měnič Sram, bude - li to řadit na Campa pákách [br]Díky za odpověď
10.02.2007 11:50:21
MichalCh (RC)
brdo: Když jsem se ptal na Sporlifu na stánku Sramu na kompatibilitu s Campou, tak mě řekli, že to dohromady moc nefunguje. I když já jsem se ptal, jestli bych mohl mít dohromady řazení Sram a Campu kazetu. [br]Na druhou stranu s trouchou šikovnosti se dá zprovoznit témeř cokoliv s čímkoliv. [br]V tuto chvíli to ale vyskoušené nemáme, takže nemůžu přesně odpovědět. Ale je to zajímavý námět a asi tu kompatibilitu prozkoušíme a zveřejníme v článku. Bohužel nejdřív tak za dva týdny, protože kola se Sramem nám odjeli na dva týdny do Itálie.
10.02.2007 13:53:33
SRAM
Přehazovačka Campagnolo a páky SRAM (a naopak) nejsou kompatibilní. SRAM má převodový poměr 1:1, čímž dosáhne bezkonkurenční přesnosti v řazení. Žádný z konkurentů tento systém nemá.
13.02.2007 13:20:06
Jirka B.
No, bezkonkurencni presnost... To jsou celkem silna slova... Ale je fakt, ze sady jsou to fakt pekne...
13.02.2007 20:14:22