Tréninková abeceda díl 7. – Fascie… co to je?

16.08.2017 | Ing. Pavlína Stránská

Tréninková abeceda díl 7. – Fascie… co to je?

Naší regenerační fázi Tréninkové abecedy začneme hodně ze široka a pěkně teoreticky. Celý proces regenerace rozdělíme do více dílů, abychom se pevně drželi hesla, že „správná forma se má vyležet“ :-). Velmi netradiční téma nám představí host Tréninkové abecedy, Ing. Pavlína Stránská, instruktorka jógy a relaxačních pobytů sportovní cestovní kanceláře Active Tour.

Fascie

Pro laickou veřejnost slovo zcela neznámé, pro doktory termín někdy až příliš opomíjený. Nejen v jógové praxi však začíná být fasciální problematika stále více skloňované téma. Donedávna označoval termín fascie (česky povázka) z anatomického hlediska pouze prostý obal svalů. Teprve v novém pojetí je fascie vnímána v mnohem širším smyslu a je jí přisuzováno mnohem více rozličných funkcí, které mají mnohdy významný vliv na náš pohybový aparát. Správná práce s fasciemi tak může zajímavě obohatit nejen naši sportovní praxi.

Fascie jako součást pojivové tkáně obaluje a propojuje každou část našeho těla. Nejsou to pouze celé svaly, ale i orgány, jednotlivá svalová vlákna a dokonce i cévy a nervy. Může mít podobu jemné pavučinky, nebo být pevná a tlustá jako vaz. Jsou velmi kluzké, aby se mohly jednotlivé struktury v těle nezávisle na sobě pohybovat. Ve vztahu k pohybovému aparátu působí celá fasciální síť díky elasticitě a pružinové charakteristice pojivové tkáně jako zásobník pohybové energie. Podle nejnovějších poznatků je fasciální systém schopen kompenzovat pro cyklistiku typické tělesné nerovnováhy či dlouhodobá jednostranná zatížení tím, že v přetěžované oblasti se fascie více posílí a zpevní. Bohužel nic není ideální a nepřirozeně zesílená fascie ztrácí svou pružnost a přestává plnit svou podpůrnou funkci a naopak obalovaný sval spíše stahuje a brání mu plně se uvolnit.

Co našim fasciím škodí?

Fascie jsou složeny především z vody, kolagenu, fibroblastů a ostatních bílkovin a sacharidů a právě hydratace dodává fasciím nutnou elasticitu. Aby mohly plnit svou funkci, je tedy potřeba zajistit dostatečnou cirkulaci tekutin. Ty jsou však rozváděny zejména mechanicky, neboli pohybem, proto největším nepřítelem našeho fasciálního systému je dnešní sedavý způsob života s nedostatkem pohybových stimulů.

Jako malé děti jsme byli stále v pohybu a intuitivně tak rozvíjeli své pohybové návyky. Hravost, radost a variace různých aktivit udržovaly svaly i fascie v přirozeném nastavení. Nástupem do školních lavic se však pohyb z našeho života postupně vytrácí a pohybové stereotypy se deformují, a tak není výjimkou, že ordinace fyzioterapeutů plní už i děti školního věku.

Lidé se často domnívají, že proces našeho stárnutí je nevyhnutelně spojen se ztrátou pružnosti těla. Pojďme si ale sáhnout do svědomí a přiznat si, kolik času denně opravdu věnujeme pohybovým aktivitám, které jsou pro správné fungování těla nezbytné? Fascie se přizpůsobují a formují podle našeho způsobu života. Bohužel život běžných lidí se odehrává ve velmi malém rozsahu pohybu. Tradiční sportovní trénink je zaměřen především na posílení a protažení svalů a na kardiovaskulární systém. Není však náhodou, že velká část zranění či bolestí je spojena se systémem fasciálním. Jedním příkladem za všechny může být tzv. "běžecké koleno", neboli bolest kolene plynoucí z nedostatečného protažení napínače stehenní povázky (Tensor Fascia Latae), která potrápila nejednoho vrcholového sportovce.

Jak se tedy začít o naše fascie starat?

Recept tkví v rozmanitosti.  Například klasická jóga velice účinně fascie protahuje. Pojďme tedy tradiční pozice doplnit o různé další variace pohybů, více si hrát s délkou výdrží v pozicích.

Nedílnou součástí fasciální jógy je také už i v cyklistice časté používání speciálních cvičebních pomůcek, především pak rollerů, automasažních míčků a podobně, které mechanicky zvyšují cirkulaci tekutin, včetně lepšího prokrvení svalů pro lepší regeneraci a odplavení toxinů. Automasáže i tradiční masáže velice efektivně a příjemnou formou doplňují celý systém péče o náš fasciální systém.

Dost teorie. V příštím díle si proto ukážeme praktické provedení vybraných cviků vhodných zejména pro věčně zkrácené cyklisty.

Předchozí díly Abecedy naleznete ZDE.



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste