Informoval o tom web El Periodico a následně Cyclingnews. Ventoso spadl na asi 140. kilometru na úseku Quérénaing à Maing a společně s ním upadl i jeden ze závodníků týmu Direct Energie. Francouzský celek byl jedním ze třech týmů, které na Roubaix kotoučové brzdy použily. Dalšími dvěma celky byly Roompot Oranje Peloton a Lampre - Merida.
Ventoso o své situaci tweetoval už po závodě, když na svůj účet dal fotku, na které má ovázanou nohu a dost vyděšený výraz. Vicente Garcia Acosta, sportovní ředitel Movistaru, k tomu řekl: ,,Rána byla tak hluboká, ze jsem dokonce viděl holenní kost." Ventoso nejdříve neregistroval, že je poraněn, ale poté si toho při pokusu se rozjet všiml, lekl se a upadl do šoku.
Je třeba dodat, že žádné další informace známé nejsou a proto se musíme spolehnout na svědectví Ventosa a Acosty. Ale je pravděpodobné, že bývalého španělského mistra opravdu poranil kotouč. Potvrdil to i v otevřeném dopise, ve kterém kotoučové brzdy kritizoval a odmítl jejich další použití. Není se co divit a tenký rozpálený kotouč je opravdu nebezpečný. Snadno se může zaříznout a to je v hromadných pádech velmi nebezpečné. A pokud se něco takového stalo v případě, kdy diskové brzdy používá naprosté minimum závodníků, je celkem logické, že kdyby to bylo běžné, hrozilo by o dost větší nebezpečí.
Je to důležitá informace i pro UCI. Povolení bylo zatím jen provizorní a nyní už unie musí zastat nějakou pozici. A podle informací přímo z UCI, kotoučové brzdy v silniční cyklistice skončí. Aspoň dočasně. UCI totiž podle dnešní tiskové zprávy bude nadále konzultovat použití kotoučových brzd s týmy, závodníky, výrobci kol, mechaniky, fanoušky a rozhodčími. Což zatím neznamená nic. Jednoduše platí, že diskové brzdy nejsou v silničních závodech dovolené.
Poranění způsobené kotoučem bylo vážné a není nutné závodníky vystavovat takovému riziku. Ale těžko říct, zda se do pelotonu zase nevrátí. Na to si budeme muset počkat.
Proti kotoučovým brzdám mluví také fakt, že zatím je využívá minimum profesionálů. Jedině tým Roompot je používá na každém závodě. Direct Energie a Lampre - Merida je zkusily až na Roubaix, jezdci italského týmu na nich jeli už Kolem Flander. Pro Meridu a BH to měla být reklama jejich speciálů s diskovými brzdami. Neznáme však žádný zvláštní důvod, proč kotoučové brzdy používat jen na kostkách. Větší význam mají v dlouhých sjezdech.
Holandský Roompot má ale celkem zásadní problém. UCI zrušila provizorní povolení používat kotoučové brzdy velmi rychle. A Roompot před nejdůležitějším závodem roku, Amstel Gold Race, musí předělávat závodní kola a kromě toho také zahrádky na autech. To je samozřejmě hodně práce a také to je finančně náročné. Jenže to není úplně chyba UCI, spíše Roompot se unáhlil, protože nešlo o definitivní rozhodnutí kotoučové brzdy používat, stále se jednalo o pouhé testování.
Dělat závěry z jednoho incidentu možná je přehnané, například Joaquin Rodriguez a Manuel Quinziato žádají nějaký kryt na kotoučích, který by závodníky v hromadných pádech ochránil. Ale to je další komplikace, další problém v konstrukci kola.
Jen je zajímavé, že se vývoj ubírá tímto směrem. Kotoučové brzdy na silničních kolech se momentálně podle samotných závodníků, ale velké části veřejnosti včetně autora tohoto článku zdají být těžké, ošklivé, komplikované, zbytečné a navíc nebezpečné. Ale marketing výrobců kol si žádá své. Uvidíme, jestli se do pelotonu vrátí.
Foto Francisco Ventoso, Lampre - Merida, Roompot