Rozhovor s Vladimírem Vávrou, předsedou silniční komise, místopředsedou ČSC pro silniční cyklistiku. Dostanou amatérští závodníci větší prostor v závodech ČSC? Budou výkonnostní kategorie? Co jsou to jednodenní licence? Čtěte dále!
ROADCYCLING.CZ: V letošním roce jsou velké změny ve struktuře a organizaci silničních závodů, proč k tomu došlo?
V.Vávra: Donutil nás k tomu fakt, že rapidně ubývalo silničních závodů, z domácího kalendáře se nedal postavit žádný systematický program, ten kdo bere závodění vážně musel vyjíždět do zahraničí, pokud nebyl v nějakém klubu, který si dokázal zajistit zahraniční závody, tak se tam i těžko dostával. Prostě kolotoč problémů, které ubíjí naší silniční cyklistiku. Takový junior, který měl v sezóně najeto 3-3,5 tisíce závodních kilometrů nebyl schopen v mužích najet ani takové množství.
ROADCYCLING.CZ: Takže jak to bude v roce 2007 vypadat?
V.Vávra: Letos mimo mistráků (Mistrovství ČR a SR v silničním závodě jednotlivců, v časovce jednotlivců, časovce družstev a časovce dvojic) se pojede osm závodů Extraligy, kterou zajišťuje agentura Sportgroup a měly by mít tu nejvyšší kvalitu, jak organizační, tak sportovní (silniční závody s délkou okolo 180km). 17 závodů Českého poháru nadějí, které se budou pořádat především v termínech a místech, kde je organizován pohár mládeže. Tuto soutěž budou tvořit závody: dvě časovky, osm kritérií, sedm silničních závodů. Silnice budou výrazně lehčí, délka silničních závodů by měla být v rozmezí 90 -130km a jsou organizovány pro kategorii „B“.
ROADCYCLING.CZ: Co je to kategorie „B“?
V.Vávra: To je právě ta druhá významná změna. Závodníci budou v letošním roce rozděleny do dvou VT „A“ a „B“.
ROADCYCLING.CZ: Který závodník bude v které kategorii?
V.Vávra: V kategorii VT “A“ budou všichni jezdci týmů registrovaných u UCI (silnice, dráha); závodníci, kteří se umístili do 50. místa v nejvyšší domácí soutěži silničářů v minulém roce; všichni jezdci, kteří jsou zařazeni do reprezentačního družstva kat. Elite a U23 na silnici, dráze, cyklokrosu a MTB; prvních deset v celkovém pořadí z nejvyšší domácí soutěže cyklokrosařů v minulém roce; prvních deset v celkovém pořadí z nejvyšší domácí soutěže MTB v minulém roce; všichni jezdci, kteří jsou zařazení na tabulkách v Rezortních sportovních centrech (RSC MV a RSC MO); prvních deset z nejvyšší soutěže silničářů juniorů z minulého roku; handicap by nebyl uplatněn pokud startovalo méně než 15 závodníků VT-A.
V kategori VT “B“ budou všichni ostatní závodníci a mohou startovat samostatně v závodech vypsaných pouze pro tuto výkonnostní třídu; společně se závodníky výkonnostní třídy A v závodech vypsaných pro závodníky bez rozdílu výkonnostních tříd; společně se závodníky výkonnostní třídy A v závodech vypsaných jako závody s handicapem. Handicap nesmí být uplatněn pokud by v závodě startovalo méně než 15 závodníků VT-A.
ROADCYCLING.CZ: Co to bude znamenat v praxi?
V.Vávra: Na extralize a na dalších závodech, na kterých se pořadatel rozhodne uplatnit handicap, bude startovat béčko s náskokem. Neboli závodníci kategorie „A“ pojedou s časovým hendikepem. Ten může být vypsán v případě, že je na startu více než 14 závodníků této kategorie. Handicap je stanoven, na 1 km závodu 2 sec. náskoku pro VT „B“. V závodech Českého poháru nadějí mohou také startovat závodníci VT „A“, ale jedou v podstatě veřejný závod, nebodují do něho a tím nejsou uvedeni v celkovém pořadí. Český pohár nadějí je vypsán pro kategorii „B“ . Tato série závodů je určena především mladým závodníkům přestupujícím z juniorské kategorie do mužů, studentům a amatérům. Rádi by jsme na startu viděli i závodníky, kteří se zúčastňují různých amatérských lig (UAC, ŠUAC, SAL, MP apod.) a to jak v kategoriích do 30let, tak i klidně veterány nad třicet. Mnoho z nich má výkonnost více než dostačující na závody této kategorie a přes to, že je v názvu slovo naděje, tak mohou být nadějní i oni ve svém věku. Letos se u nás pořádá Mistrovství Evropy Masters, tak se mohou kvalitně vyzávodit s mládeží. Jejich startu by měla také pomoct jednodenní licence.
ROADCYCLING.CZ: Co je to jednodenní licence?
V.Vávra: Jednodenní licence je novinkou, která bude zavedena poprvé v letošním roce. O její vystavení může požádat kdokoli se rozhodne startovat na jakémkoli závodě. V praxi to znamená, že přijedete na závod a v kanceláři závodu vám bude po předložení občanského průkazu a po uhrazení startovného vystavena licence bez jakéhokoli dalšího poplatku. Licence je platná v průběhu závodu, na který je vydávána.
ROADCYCLING.CZ: Takže se chcete trochu víc otevřít i amatérům?
V.Vávra: Určitě chceme a naším cílem je, aby se na startech většiny závodů postavil co největší počet jezdců. Jsme připraveni, pokud o to bude zájem, vypisovat v rámci těchto závodů i další kategorie. Věříme, že nám k tomu pomůže i celoroční žebříček (ranking) kategorie „B“ (POZN. ROADCYCLING.CZ: více o VT B rankingu se dozvíte brzy na našich stránkách v samostatném článku).
ROADCYCLING.CZ: Také je určitá změna ve vypsaných cenách…
V.Vávra: V závodech počítaných do Extraligy 2007 jsou pořadatelé povinni zajistit minimální finanční odměny, ale také jsou samostatně ohodnoceni závodníci kategorie „B“. Co se týká prémií, tak ty samozřejmě budou sbírat závodníci VT „B“, tak dlouho, něž budou dojeti VT „A“. Jestliže se závodník VT „B“ umístí v celkovém pořadí jednotlivého závodu do 20.místa obdrží cenu za umístění vypsané pro VT „B“, tak i pro VT“A“. Ceny pro kategorii společnou VT „A“ i „B“ jsou 1. místo 15 tisíc, 2. místo 10 tisíc, až do 20. místa, které je odměněno částkou 500,- Kč. V kategorii „B“ je samostatně ohodnoceno prvních pět závodníků částkami 2.000,-, 1.000,-, 800,- a 500,- Kč za 4. i 5. místo. Každý pořadatel závodu Extraligy 2007 ještě rozdělí na prémiích finanční částku ve výší 7.000,- Kč. Pořadatelé jednotlivých závodů jsou povinni rozdělit v jednotlivých závodech finanční ceny ve výši 60.000,- Kč. V celém seriálu závodů „Extraligy 2007“ bude rozděleno na cenách a prémiích celkem 360.000,- Kč.
ROADCYCLING.CZ: Takže mnoho změn v letošním roce, ale co tě nejvíc potěšilo v roce 2006 v oblasti naší domácí cyklistiky?
V.Vávra: Určitě to bylo obnovení závodu Praha – Karlovy Vary – Praha. To je ta cesta ke kvalitním závodům s mezinárodní účastí. Organizátor neměl žádné ambice do zařazení v Extralize, prostě uspořádal závod v podstatě jako veřejný, obnovil jednu z našich domácích klasik, to je určitě marketingově výborné, jak pro něho samotného, tak i pro celou silniční cyklistiku. Sehnal dostatek peněz i na to, aby tento závod mohl být v roce 2007 zařazen do mezinárodního kalendáře UCI. A až na několik malých organizačních nedostatků vše perfektně zorganizoval. Takovéto závody by mohly být v budoucnu označeny např. logem „CZECH KLASIK“.