Záznam dubnového videosemináře

04.04.2017 | Lukáš Istenčin

Záznam dubnového videosemináře

Shlédněte záznam videosemináře s MUDr. Jiřím Dostálem. Pořad byl koncipován jako poradna a celých 60 minut bude vystavěno na odpovědích na dotazy diváků. Tématicky se budeme věnovat především problematice laktátu, laktátové křivky, řízení sportovního tréninku vytrvalostních sportovců, testům atd. Díky podpoře webu www.sportmedical.cz můžete pořad sledovat zdarma.

Výběr otázek, které jste již do poradny zaslali: 

- V časopise 53x11 jsem zaregistroval informaci, že patříte do týmu, který se podílí na přípravě Leopolda Königa. Jaká je v této souvislosti vaše role?

- Může Leopold König reálně pomýšlet na umístění v TOP 5 v některém ze závodů “Velké trojky”?

- Věnujete se / konzultujete trénink také s nějakými dalšími TOP závodníky? Kterými?

- V minulém vysílání jste několikrát zdůraznil, že nejste trenér. Jakým specifikům se tedy věnujete ve chvíli, kdy řešíte se sportovci jejich přípravu?

- Nic / computery měřící rychlost / sporttestery měřící tepovou frekvenci / wattmetry měřící výkon / moxy monitory měřící úroveň okysličení pracujícího svalu… Jak to bude dle vašeho názoru pokračovat v nejbližší a ve vzdálenější budoucnosti?

- Na čem z výše uvedeného je postavena příprava závodníků z profi teamů? Zkouší top týmy na poli sportovní přípravy něco, co je běžnému smrtelníkovi neznámé, neodostupné?

- Má ve vašem pojetí optimálně vedeného tréninku místo tzv. “trénink dle pocitů”? V jaké fázi tréninku?

- Položil bych vám stejnou otázku, jako nutriční terapeutce a zajímal by mne váš názor jako lékaře: Jaký doplněk výživy / jaký přípravek / podpůrný prostředek považujete za opravdu účinný? U kterého je to z vašeho pohledu naopak a jedná se o “vyhozené peníze”?

- Dává smysl určení aerobního a anaerobního prahu z laktátové křivky dle hodnot 2 mm a 4 mm laktátu v krvi? Podle mne se jedná o obecně platná čísla, na která však každý jedinec může reagovat odlišně. Např. 3 mm mohu snášet pohodově a někoho jiného mohou “zcela odrovnat”.

- Do jaké míry jsou hodnoty změřené v laboratoři přenosné na trénink v “polních podmínkách”?

- Měla by laktátová křivka nějaká specifika u cyklisty sprintera, vrchaře, vytrvalce… Pokud ano, tak jaká?

- Jak se na laktátové křivce projevuje věk?  

- Používám wattmetr Garmin Vector (o značku nejde, myslím, že můj dotaz je platný i pro jiné systémy). Z popisu zařízení jsem vyrozuměl, že se jedná o citlivé zařízení, které by bylo nejlépe dát každý rok do servisního střediska a nechat ho znovu “seřídit” a opět “normovat”. Jak se asi na výsledcích takto citlivého zařízení promítne např. teplota, když s takto citlivým zařízením trénuji v 30 stupních nad nulou a v jiné části tréninkového roku v mraze? Podle mne to musí výsledky naprosto “rozházet”.

- Jaký je váš názor na využití wattmetrů v tréninku?

- Na jakých wattových hodnotách probíhá trénink profesionálního cyklisty? Na jakých hodnotách se pohybuje při běžném vytrvalostním tréninku? Při lehkém vyjetí po závodě? Při tréninku ve vyšších intenzitách?

- U wattmetrů Stages je uvedena přesnost +- 2%. Pokud to chápu správně, tak u normovaného výkonu 100 W mohou naměřit 98 - 102 W. Při 200 W 196 - 204 W atd. Wattmetry jsou přitom doporučovány pro intervalový trénink ve vyšších intenzitách, kdy tepová frekvence reaguje se zpožděním (často větším, než je délka intervalu). Jenže v tu chvíli podávám takový výkon, kdy i ona přesnost způsobí situaci “desítky wattů, žádná míra”. A to si myslím, že prakticky to bude mnohem větší nepřesnost, než 2%. Dá se tedy podle wattů vůbec efektivně trénovat? A to se bavíme o wattmetrech jednoho výrobce. Při srovnání různých systémů by to bylo zřejmě ještě horší. - Absolvoval jsem zátěžový test s wattmetrem. Ve chvíli, kdy jsem měl v laboratoři nastaven výkon 100W ukazovalo mé zařízení 130W. Tj. rozdíl 30% na poměrně nízké zátěži. A s tím souvisí následující dotazy:
a) Je takový rozdíl mezi různými systémy běžný?
b) Výsledkem testu bylo stanovení různých tréninkových zón vymezených watty. Dostal jsem informaci, ať si k jednotlivým hranicím přičtu 30W. Není to nesmyslný postup? Domnívám se, že přičítat bych měl, ale ne konstantně 30W, že postup přepočtu je složitější.


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste