Rozjeďte se za ziskem trenérské licence na cyklistickém kempu v Krkonoších (s Henkem, Hynkem i Starkem)

15.08.2022 | Tomáš Nohejl

Rozjeďte se za ziskem trenérské licence na cyklistickém kempu v Krkonoších (s Henkem, Hynkem i Starkem)

K získání licence cyklistického trenéra se můžete rozjet na kempech s osobnostmi, které čerstvě chystají na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze.  Je důležité, že i cyklistický trenér v Česku může získat certifikát nejvyššího vzdělání jako v jiných sportovních odvětvích.

V září proběhne v Krkonoších jakýsi prolog-projekt, praktický cyklistický tréninkový kemp, organizovaný FTVS UK pro studenty B licence (kdy je nutno doplnit specializaci a svazu cyklistiky a obecnou část na FTVS), ale i veřejnost. Účastí ho obohatí uznávaní (bývalí) cyklisté Svatopluk Henke, Kristián Hynek a Michal Stark. Aktuálně můžete na FTVS UK, tedy vysoké škole, vystudovat trenéřinu obecně a pak si přidat ve spolupráci se svazem A licenci. Takovou kombinaci však má jen velmi málo cyklistických trenérů, například Viktor Zapletal, nebo ji právě dokončují Tomáš Konečný s Milanem Kadlecem. Mnozí další včetně mnoha komerčních internetových koučů nemají navzdory cyklistickým zkušenostem ani maturitu…

Čtyřdenní program cyklistického kempu (8.-11. 9. s ubytováním v penzionu Žacléřský medvěd) obsahuje vyjížďky na silničce, gravelu i horském kole, přednášky a diskuse o tréninku i praktické ukázky regeneračních aktivit, dále možnost otestovat si kola Rock Machine a další. Kupříkladu páteční time-plán vypadá takto: 7 ráno strečink, kompenzační cvičení nebo běh v okolí chaty, 8 snídaně, 9 trénink na horském kole po trati Krakonošova maratonu, 12 oběd, 14 druhý trénink s Kristiánem Hynkem, 17 beseda o servisu a trendech ve vybavení, 18 večeře, 19 beseda s Michalem Starkem o specifikách handicapovaných cyklistů. V sobotu večer v 19 hodin proběhne na ZUŠ v Žacléři besídka „u piva“ pro širokou veřejnost. Cena kempu s bydlením a snídaní činí 8900 Kč, pro studenty 5900 Kč, podrobnosti a přihlášky najdete na www.ftvs-vzdelavani.cz.

„Je to i pro mě nové, podrobnější náplň, spíše požadavky po ní, se ukáží až během kempu. Nechci si hrát na trenéra, spíš se vidím v roli jakéhosi mentora,“ říká Kristián Hynek, úspěšný biker maratonec, nyní šéf týmu Future Cycling Northwave, cyklistický selfmademan, který vystudoval Filmovou akademii a teprve poté se věnoval profisportu. Stal se evropským šampionem a vyhrál Cape Epic, letos v létě ve 42 letech ukončil vrcholovou kariéru.

„Nechci plánovat přesný trénink, když neznáme přesnou výkonnost účastníků, a ani není čas s nimi pracovat na vyhodnocení a nějakém vývoji. Ale bude zajímavé probrat zásady tréninku, jak by měl vypadat, třeba zkusit některé pasáže, intervaly a podobně. Pak probrat i regenerační metody, posilování a další aktivity. A večer si dál povídat o cyklistice. Cape Epic to je přece nekonečné téma,“ dodává.

Michal Stark, v 57 letech stále aktivní závoďák, ale i trenér vlastní skupiny, s tímto pojetím jen souhlasí: „Zářijový kemp by měl být takovým otvírákem a lákadlem pro rozvoj oboru cyklistika na FTVS. Očekávám, že studenty, frekventanty kurzu, zaujmeme a navnadíme. Celé dny budeme na kole na tréninku, nebo si o tom budeme povídat ze všech stran. Moc se těším.“

Hynek očekává i důležitou zpětnou vazbu. „Já už jsem v tom trochu starším věku a jsem rád, že někdo stojí o moje postřehy, zkušenosti i zážitky z cyklistiky. Zároveň jsem moc zvědavý na názory budoucích trenérů. Poslední dobou mě zajímá téma, proč úroveň špičkového sportu u nás klesá, před deseti lety přece byla ta horská cyklistika výsledky na mezinárodní úrovni výrazně nahoře. Teď ne. Chci slyšet jejich názor, samotného mě to moc zajímá,“ dodává.

I oba tito zkušení cyklisti byli překvapeni, že získat nejvyšší odborné vzdělání pro trenéra cyklistiky zůstává stále komplikované. „To je obrovská chyba. A možná i důvod, proč na té nejvyšší úrovni vyklízíme pozice,“ vrtí hlavou Hynek. „Vím, že před lety několik pokusů rozjet to studium bylo, ale nedopadlo to. Považuji to až za neuvěřitelné…,“ přidává se Stark. „Věříme, že kemp uchazeče přesvědčí, že to má smysl, protože cyklistika je nesmírně zajímavým sportem, který přináší mnohé uplatnění nejenom pro závodníky, trenéry, ale i fyzioterapeuty, metodiky a další lidi okolo. Vážím si toho, že jsem byl osloven, abych se na tom mohl podílet, a beru to jako velký závazek. Cyklistice to dlužíme. A proč se do budoucna nezamyslet i nad speciálními předměty nebo semináři pro trenéry handicapovaných cyklistů: Vždyť příprava na tricyklu nebo handbiku jsou natolik specifické, že by si něco takového zasloužily.“ 


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Citace z článku - Hynek očekává i důležitou zpětnou vazbu. Co si o tom myslím já? Lidi si v každém věku rádi hrají. Na to se zapomíná, nebo možná většina lidí to to prostě nebere na vědomí. Tímto mám hlavně na mysli ty cokoliv organizují a mají snahu někomu předávat své zkušenosti. Položme si otázku. Potřebuje regionální až špičkový trenér, studovat a znát dopodrobna co se děje v lidském těle při různých zátěžích? Když lékař co se tímto zabývá ví že každé tělo je originál a na stejnou zátěž prostě reaguje jinak. Měli bychom se celkově zamyslet co je podstatné. Trénink není přeci dryl a mučírna, i když pro někoho možná ano. Trénink musí být dostatečně zábavný a hravý, je to cesta na jejimž konci je úspěch. Pod pojmem úspěch je od zdravé tělesné kondice až po Olympijké vítězství vše 😉😊 Cyklistika je u nás nejrozšířenějším sportem. Ten sport jako takový ovšem řada věcí degraduje. Zde jsou některé, finanční zisky, ze všeho co se toho sportu týká. Jedna z věcí která cestu ke sportovním úspěchům naprosto znemožńuje je byznys s elektrokoly. Nebo další věc nejlepší trénink je závod. A další naprosto nedostatečná a srozumitelná osvěta o tom co je skutečně fyzická kondice. Lidem co mají zájem jakkoliv sportovat je totiž podsouváno neustálé zaplať, nemusíš moc trénovat stačí koupit bezdušáky na silničku, těžká kola jsou více než lehká protože jsou aero, s kotoučovou brzdou budeš taky rychlejší, . . . To že kvůli těmto technickým věcem závoďáci nejezdí rychleji, dle mého by měl vědět každý kdo nezapoměl na základy fyzikálních zákonů. Aerodynamika tak jak nám je předkládána s technickýma novinkama na kolech. Funguje při bezvětří, s větrem v zádech či protivětru, jakmile začne foukat z jiného směru tak veškerá výhody jdou vniveč. Navíc se spotřební společnosti, hobby jezdcům zamlčí jak rychle by se v průměru měli na kole pohybovat aby to pro ně mělo smysl. Pogačaroj letos sebrali kolo s galuskama a ráfkovou brzdou a nevyhrál TdF. To je pouhá náhoda? Možná je možná není? Kde jsou ty krásné časy kdy školil nebožtík Vymazal 🤔👍😊
18.08.2022 12:20:26
piratelu
Miloši, pod ten Tvůj přispěvek se podepisji...
21.08.2022 20:36:01